عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - حقوق و نفقه فرزند نامشروع

حقوق و نفقه فرزند نامشروع

در این مقاله حقوق و نفقه فرزند نامشروع را مورد بررسی قرار می دهیم. از این رو برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با وکیل نفقه مشهد تا انتها نیز همراه شوید.

فرزند نامشروع کیست؟

در ایران، از نظر شرعی، فرزند نامشروع به کودکی گفته می‌شود که از رابطه جنسی بین دو فرد زناکار متولد شده باشد. این کودک هیچ نسبی با پدر و مادر خود نداشته و از حقوقی مانند ارث، حضانت و یا ولایت قهری محروم است.

اما با همه این‌ها در سال‌های اخیر، تلاش‌هایی برای بهبود وضعیت حقوقی این فرزندان در ایران صورت گرفته است. در سال ۱۳۸۵، قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست به تصویب رسید که بر اساس آن، فرزندان نامشروع نیز می‌توانند از مزایای این قانون مانند حضانت و سرپرستی بهره‌مند شوند. همچنین، در سال ۱۳۹۲، دیوان عالی کشور رأی داد که فرزندان نامشروع نیز حق دارند از پدر خود نفقه دریافت کنند. اما با وجود این تلاش‌ها، هنوز هم فرزندان نامشروع در ایران با چالش‌های زیادی روبرو هستند. این کودکان به دلیل انگ اجتماعی و تبعیض‌های حقوقی، در معرض آسیب‌های زیادی مانند سوءاستفاده، بی‌سوادی، فقر و ازدواج زودهنگام قرار دارند.

نکته: همه کودکان، صرف نظر از اینکه چگونه متولد شده‌اند، حق دارند از حقوقی مانند عشق، مراقبت و حمایت برخوردار شوند.

وکیل حضانت مشهد

حقوق و نفقه فرزند نامشروع

در مورد حقوق و نفقه فرزند نامشروع، باید به دو دسته حقوق مالی و غیر مالی توجه کرد که شامل موارد زیر می باشند. از جمله:

حقوق مالی فرزند نامشروع
  • نفقه: پدر فرزند نامشروع موظف به پرداخت نفقه او تا زمان رسیدن به سن بلوغ و استقلال مالی می باشد.
  • ارث: در قانون مدنی ایران، فرزند نامشروع از پدر و مادر خود ارث نمی‌برد و بالعکس. با این حال، برخی فقها معتقدند که فرزند نامشروع از مادرش ارث می‌برد.
  • وصیت: پدر یا مادر فرزند نامشروع می‌توانند در وصیت خود برای او اموالی را وصیت کنند.

نکته: بر اساس ماده ۸۸۴ قانون مدنی «ولد الزنا» از پدر و مادر و اقوام آنها ارث نمی برد. همانگونه که از این ماده مشخص می‌شود فرزندی که متولد از زنای میان زن و مرد می باشد، نمی تواند از پدر و مادر خود و سایر خویشاوندان خود ارثی ببرد.

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد تماس حاصل نمایید.

حقوق غیر مالی فرزند نامشروع
  • حق حیات: فرزندان نامشروع مانند تمام کودکان حق حیات و ادامه زندگی دارد.
  • حق آزادی: این فرزند مانند سایر کودکان از حق آزادی و انتخاب برخوردار می باشد.
  • حق بقا و پیشرفت: فرزند نامشروع حق دارد مانند سایر کودکان از امکانات لازم برای بقا و پیشرفت در زندگی برخوردار باشد.
  • حق حضانت: حضانت فرزند نامشروع در درجه اول بر عهده مادر است. در صورت عدم تمایل یا ناتوانی مادر، حضانت به عهده جد مادری و سپس سایر اقوام واجد شرایط خواهد بود.
  • استفاده از نام خانوادگی: فرزند نامشروع می‌تواند از نام خانوادگی مادر خود استفاده کند.
  • تابعیت: فرزند نامشروع تابعیت کشور محل تولد خود را خواهد داشت.
  • ولایت: در مورد ولایت فرزند نامشروع، نظرات مختلفی وجود دارد. برخی معتقدند که ولایت قهری بر عهده پدر و جد پدری است، در حالی که برخی دیگر معتقدند که ولایتی بر این فرزند وجود ندارد.
  • حقوق اجتماعی: فرزند نامشروع مانند سایر کودکان از حقوق اجتماعی مانند حق تحصیل، حق بهداشت و درمان و حق مسکن برخوردار است.

وکیل ارث مشهد

مجازات به دنیا آوردن فرزند نامشروع

در ایران، از نظر شرعی، به دنیا آوردن فرزند نامشروع جرم محسوب می‌شود و زناکاران به مجازات حد زنا محکوم می‌شوند. این مجازات برای زن و مرد متأهل سنگسار و برای زن و مرد مجرد صد ضربه شلاق است.

نکته: مجازات به دنیا آوردن فرزند نامشروع می‌تواند به زن و مرد زناکار آسیب‌های زیادی مانند طرد اجتماعی، از دست دادن شغل و یا حتی مرگ را به دنبال داشته باشد. از طرفی دیگر هم این مجازات‌ها می‌تواند به کودکان نامشروع نیز آسیب برساند و آنها را در معرض تبعیض و طرد اجتماعی قرار دهد. بنابراین بهتر است به جای مجازات زناکاران، به دنبال راهکارهایی برای حمایت از آنها و فرزندانشان باشیم.

وکیل نفقه مشهد

نمونه دادخواست مطالبه نفقه فرزند نامشروع

به استحضار می‌رساند، اینجانب ………. در تاریخ ………. صاحب فرزند پسری/دختر به نام ………. شدم. پدر فرزند نامبرده، آقای ………. می‌باشد.

با توجه به اینکه فرزند مشترک ما از رابطه نامشروع به دنیا آمده است، ایشان هیچگونه تعهدی نسبت به حضانت و نفقه فرزندمان ندارد. از طرفی، من به تنهایی قادر به تامین مخارج فرزندمان نیستم و از نظر مالی در مضیقه هستم.

لذا با استناد به مواد ۱۱۹۹، ۱۲۰۴ و ۱۲۰۶ قانون مدنی، تقاضای صدور حکم مبنی بر الزام خوانده به پرداخت نفقه فرزند مشترکمان از تاریخ ………. تا زمان رسیدن به سن بلوغ و استقلال مالی ایشان را دارم.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

وکیل حقوقی پایه یک دادگستری مشهد

نتیجه گیری

قوانین مربوط به حقوق و نفقه فرزند نامشروع با اینکه در کشورهای مختلف متفاوت است، اما در ایران، قوانین مربوط به این موضوع برگرفته از فقه اسلامی است. البته در برخی موارد، ممکن است قاضی با توجه به شرایط خاص، احکام متفاوتی را در خصوص حقوق و نفقه فرزند نامشروع صادر کند. از این رو اگر در این زمینه دچار مشکلی هستید، توصیه می شود قبل از هر اقدامی با یک وکیل حقوقی خوب مشورت کرده و راهنمایی های لازم را نیز دریافت نمایید.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.ّ

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915