عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - اعتراض شخص ثالث در احکام مدنی و کیفری

اعتراض شخص ثالث در احکام مدنی و کیفری

در برخی مواقع ممکن است رای های صادره به حقوق افراد ثالثی خلل وارد کند. از این رو شخص ثالث یا نماینده او می توانند به نسبت به رای صادره اعتراض نماید. حال از آنجایی که اعتراض شخص ثالث در احکام مدنی و کیفری از اهمیت بالایی برخوردار است، عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد قصد دارد این موضوع را مورد بررسی قرار دهد. شما همراهان گرامی می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با وکیل خوب مشهد تا انتها نیز همراه شوید.

اعتراض شخص ثالث چیست؟

اعتراض ثالث یکی از طرق فوق العاده شکایت از آرا با هدف عدول از رای یا تعدیل رای به نفع معترض محسوب می شود که شخص ثالث برای حفظ حقوق خود در مقابل احکام صادره در دعاوی مدنی و کیفری به کار می‌برد. این اعتراض آثار مهمی در پی دارد. از جمله:

  • اثر تعلیقی: برخلاف اعاده دادرسی که اجرای حکم را متوقف می‌کند، اعتراض ثالث اثر تعلیقی ندارد. به عبارت دیگر، پس از اعتراض ثالث، حکم دادگاه به اجرا در می‌آید و تا زمانی که نتیجه اعتراض مشخص نشده، این روند ادامه خواهد داشت. ماده ۴۳۷ قانون آیین دادرسی مدنی در این خصوص چنین مقرر می دارد که « اعتراض ثالث، مانع اجرای حکم نخواهد بود، مگر اینکه معترض ثالث، جبران خسارات احتمالی محکوم‌له را از دادگاه تقاضا کند و دادگاه با اخذ تأمین مناسب، قرار تأخیر اجرای حکم را صادر نماید. »
وکیل اعتراض شخص ثالث در احکام مدنی و کیفری
  • اثر انتقالی: اثر انتقالی اعتراض شخص ثالث به این معنا است که اعتراض ثالث نه تنها نسبت به معترض ثالث، بلکه نسبت به تمام اشخاصی که از حکم متأثر می‌شوند، اثر دارد. به این معنا که اگر اعتراض ثالث وارد باشد، حکم نسبت به همه اشخاص باطل شده و چنانچه اعتراض ثالث رد شود، حکم نسبت به همه اشخاص باقی خواهد ماند. در نتیجه ماده ۴۴۰ قانون آیین دادرسی مدنی چنین مقرر می‌دارد که « اعتراض ثالث، نفع و ضرری به اصحاب دعوا و اشخاصی که به موجب حکم، حق برای آنها ایجاد شده است، ندارد، مگر اینکه حکم به نفع معترض ثالث نقض شود. »
  • اثر نسبی: اصل نسبی بودن اثر احکام دادگاه یعنی احکام دادگاه فقط نسبت به اصحاب دعوا و کسانی که از حکم متأثر می‌شوند، اثر دارد. در نتیجه اعتراض ثالث نیز از این قاعده مستثنی نبوده و اثر نسبی دارد. به عبارت دیگر، اعتراض ثالث فقط نسبت به معترض ثالث و حقوق او اثر دارد و نسبت به سایر اشخاص اثر ندارد. بنابراین طبق ماده ۴۳۸ قانون آیین دادرسی مدنی « اعتراض ثالث، نفع و ضرری به اصحاب دعوا و اشخاصی که به موجب حکم، حق برای آنها ایجاد شده است، ندارد، مگر اینکه حکم به نفع معترض ثالث نقض شود. »

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد تماس حاصل نمایید.

در این مطلب می خوانید: اعتراض شخص ثالث در احکام مدنی و کیفری

شرایط اعتراض ثالث

برای اعتراض ثالث وجود شرایط زیر مورد نیاز خواهد بود. از جمله:

  • شخص ثالث کسی است که در دعوای اصلی دخالت نداشته و اصحاب دعوا محسوب نمی شود.
  • حکم صادره به حقوق شخص ثالث ضرر و زیان وارد کند.
  • حکم صادره خارج از دعوا باشد، به این معنا که در خصوص موضوعی غیر از موضوع دعوا، رأی صادر شده باشد.

وکیل کیفری مشهد

انواع اعتراض ثالث

اعتراض به آراء قطعی به دو دسته تقسیم بندی می شود. از جمله:

  1. اعتراض ثالث اصلی: زمانی که شخص ثالث به طور مستقیم به حکم صادره اعتراض می کند.
  2. اعتراض ثالث طاری: زمانی که یکی از اصحاب دعوا به حکم صادره اعتراض می کند و شخص ثالث برای اثبات ادعای خود، به آن حکم استناد می کند.

نکته: اهمیت این دسته بندی در نحوه تقاضا، آیین رسیدگی و صدور رای قابل درک و مشهود خواهد بود.

مرجع رسیدگی به اعتراض ثالث

در دعاوی مدنی دادگاهی که حکم را صادر کرده و در دعاوی کیفری دادگاه تجدیدنظر مرجع صالح به رسیدگی خواهند بود.

وکیل حقوقی مشهد

در این مطلب می خوانید: اعتراض شخص ثالث در احکام مدنی و کیفری

مهلت اعتراض ثالث

در دعاوی مدنی ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ حکمو در دعاوی کیفری ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ حکم برای اعتراض ثالث، مهلت در نظر گرفته شده است.

نکاتی در مورد اعتراض ثالث

  • اعتراض ثالث باید به طرفیت محکوم له و محکوعلیه رای مورد اعتراض مطرح شود.
  • اعتراض ثالث فقط در مورد احکام قابل طرح است و نسبت به قرارها قابل پذیرش نیست.
  • اعتراض ثالث مانع از اجرای حکم نمی شود، مگر اینکه شخص ثالث تامین مناسب ارائه دهد.
  • آثار اعتراض ثالث فقط شامل شخص ثالث معترض می شود و شامل سایر اشخاص ثالث نمی شود.
  • اعتراض در دادگاهی به عمل می آید که به اصل دعوا رسیدگی می کند.

وکیل پایه یک حقوقی مشهد

  • در اعتراض ثالث طاری نیاز به تقدیم دادخواست نیست و با درخواست به عمل می آید.
  • دادگاه رسیدگی کننده به اصل دعوا صلاحیت رسیدگی به اعتراض ثالث طاری را دارد. مگر آنکه مرجع صدور رای معترض ثالث بالاتر، یا موضوع خارج از صلاحیت آن دادگاه باشد.
  • بعد از اعتراض شخص ثالث طاری، دادگاهی که در حال رسیدگی به دعوا است، اگر تشخیص دهد رایی که در خصوص اعتراض صادر می شود، موثر در اصل دعوا خواهد بود، تا حصول نتیجه اعتراض، رسیدگی را به تاخیر می اندازد. در غیر این صورت رسیدگی را ادامه خواهد داد.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل مشهد

نتیجه گیری

اعتراض ثالث، مخصوص شخص ثالث یعنی فردی خارج از اصحاب دعوا بوده که از طرح دعوی یا نتیجه آن متضرر گردیده است. حال در این راستا اگر با وجود تمتم توضیحات ذکر شده باز هم سوالی در ذهن دارید و یا درگیر چنین موضوعی هستید، توصیه می شود قبل از هر اقدام قانونی با یک وکیل متخصص در این زمینه مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915