عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - جرم تهدید به اسید پاشی و مجازات آن

جرم تهدید به اسید پاشی و مجازات آن

تهدید به اسید پاشی، جرمی هولناک و غیرقابل هضم است که متاسفانه در جامعه ما رخ می دهد. این عمل نه تنها به لحاظ جسمی، بلکه به لحاظ روحی و روانی نیز قربانی را آزار داده و می تواند زندگی او را به طور کامل نابود کند. به همین دلیل عباس شفیعی وکیل کیفری مشهد قصد دارد این مطلب را به جرم تهدید به اسید پاشی و مجازات آن اختصاص داده و مسائل پیرامون آن را مورد بررسی قرار دهد. شما همراهان گرامی می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتها نیز با این وکیل خوب همراه شوید.

جرم اسید پاشی چیست؟

اسید پاشی جنایتی علیه جان و اعضای بدن مخصوصاً صورت افراد است که گاهی سبب فوت قربانی و یا آسیب رسیدن جدی به جسم و روح او شده و از نظر ظاهری نیز در بیشتر موارد باعث تغییر شکل دائمی فرد می شود.

این جرم زمانی محقق می شود که فردی به صورت عمدی، اسید یا هر نوع ترکیب شیمیایی دیگر با هر میزان غلظت را به طرف دیگران پاشیده و باعث جنایت بر نفس، عضو و منفعت می شود. در نتیجه این جرم به دلیل نتایج جبران ناپذیری که دارد، از طرف قانون گذار نسبت به جرایم دیگر دارای مجازات اشد و بسیار سنگینی خواهد بود.

وکیل کیفری پایه یک دادگستری مشهد

شرایط تحقق جرم تهدید به اسید پاشی

برای اینکه جرم تهدید به اسید پاشی محقق شود، وجود شرایطی لازم است. از جمله:

  • تهدید باید به صورت جدی و قاطع باشد. به این معنی که تهدید کننده باید قصد و نیت واقعی خود را برای انجام عمل اسید پاشی به قربانی نشان دهد.
  • تهدید باید به صورت علنی یا غیر علنی باشد. بنابراین فرقی نمی کند که تهدید به صورت شفاهی یا کتبی باشد، در هر دو صورت جرم محسوب می شود.
  • تهدید باید به گونه ای باشد که باعث ایجاد ترس و اضطراب در قربانی شود.

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد تماس حاصل نمایید.

مجازات تهدید به اسید پاشی

مجازات تهدید به اسید پاشی بر اساس ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی، دو ماه تا دو سال حبس و تا ۷۴ ضربه شلاق است.

نکته: مجازات اسید پاشی در ایران بر اساس قانون تشدید مجازات اسید پاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن مصوب سال ۱۳۹۸ تعیین می شود. این قانون به طور کلی مجازات اسید پاشی را قصاص عضو یا دیه کامل می داند.

در این مطلب می خوانید: جرم تهدید به اسید پاشی و مجازات آن

موارد تشدید مجازات اسید پاشی

  • جنایت بر نفس: در صورتی که اسید پاشی منجر به فوت قربانی شود، مرتکب به قصاص نفس محکوم خواهد شد.
  • تغییر شکل دائمی صورت: در صورتی که اسید پاشی باعث تغییر شکل دائمی صورت قربانی شود، مرتکب به قصاص عضو (از بین بردن بینایی، شنوایی، قدرت تکلم و…) یا دیه کامل محکوم خواهد شد.
  • جنایت عمدی: در صورتی که اسید پاشی عمدی باشد، مرتکب به مجازات قصاص عضو یا دیه کامل محکوم خواهد شد.

وکیل تهدید به اسیدپاشی مشهد

موارد تخفیف مجازات اسید پاشی

  • جنایت غیر عمدی: در صورتی که اسید پاشی غیر عمدی باشد، مرتکب به پرداخت دیه کامل محکوم خواهد شد.
  • وجود صلح و سازش: در صورتی که بین قربانی و مرتکب صلح و سازش صورت بگیرد، دادگاه می تواند در مجازات مرتکب تخفیف قائل شود.

نکات مهم درباره جرم اسیدپاشی

  • مرتکب اسید پاشی علاوه بر مجازات قصاص یا دیه، به پرداخت دیه جراحات و صدمات وارده به قربانی نیز محکوم خواهد شد.
  • اگر اسید پاشی توسط چند نفر انجام شده باشد، همه آنها به عنوان شریک جرم محکوم خواهند شد.
  • در صورتی که تهدید به اسید پاشی همراه با توهین یا فحاشی باشد، مرتکب به مجازات هر دو جرم تهدید و توهین یا فحاشی محکوم خواهد شد.
  • اگر تهدید به اسید پاشی منجر به اسید پاشی بالفعل شود، مرتکب به مجازات قصاص عضو یا دیه کامل محکوم خواهد شد.

وکیل کیفری مشهد

راهکارهای مقابله با تهدید به اسید پاشی

  • در صورت تهدید به اسید پاشی، خونسردی خود را حفظ کرده و به تهدید کننده پاسخ ندهید.
  • مراتب را در اسرع وقت به پلیس یا مراجع قضایی اطلاع دهید.
  • مدارک و شواهدی از تهدید، مانند پیامک، ایمیل یا ضبط صوت را جمع آوری کنید.
  • از یک وکیل متخصص در امور کیفری کمک بگیرید.

در این مطلب می خوانید: جرم تهدید به اسید پاشی و مجازات آن

مرجع صالح برای رسیدگی به جرم تهدید به اسید پاشی

مرجع صالح برای رسیدگی به جرم تهدید به اسید پاشی، دادسرای عمومی و انقلاب است.

به خاطر داشته باشید که هنگام رسیدگی به جرم تهدید به اسیدپاشی امکان دارد با بررسی جوانب مختلف موضوع مانند اوضاع و احوال و گذشت بزه دیده، تخفیف یا معافیت های قانونی برای شخص مرتکب در نظر گرفته شود. در نتیجه ممکن است مجازات مرتکب قابل تعویق و تعلیق باشد. از طرفی هم امکان بهره مندی از آزادی مشروط و … نیز وجود دارد. به همین دلیل توصیه اکید می شود در چنین شرایطی حتما از حضور وکیل اسید پاشی بهره جسته و راهنمایی لازم در این خصوص را نیز دریافت نمایید.

وکیل خوب مشهد

نمونه شکواییه تهدید به اسیدپاشی

ریاست محترم دادگاه ……….

احتراماً به استحضار می رساند اینجانب ………. در تاریخ ………. با خوانده ………. طی عقد نامه به شماره ی ………. عقد ازدواج دائم منعقد کرده ایم. اما متاسفانه در تاریخ ………. بنده به دلیل بروز اختلاف فی‌ما‌بین، قصد تقدیم دادخواست طلاق را داشتم که ایشان با اطلاع از این تصمیم، بنده را تهدید به آزار و اذیت و حمله ی اسید پاشی قرار داد. لذا با عنایت به شرح فوق الذکر و ادله ی اینجانب که شامل ……….، ………. و ………. می باشد و با نظر به این که فعل ارتکابی ایشان از جمله مصادیق بارز جرم تهدید به اسید پاشی است، با استناد به ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی تعزیرات و مجازات های باز دارنده تقاضای تعقیب و مجازات کیفری مشتکی عنه را دارم.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل کیفری مشهد

نتیجه گیری

همانطور که می دانید تهدید به اسیدپاشی از جرایم خشونت باری است که امکان دارد اثرات جسمی، روحی و اجتماعی ناگواری را برای بزه دیده به همراه داشته باشد. از این رو توصیه می شود در صورت هرگونه تهدیدی، در قدم اول با یک وکیل کیفری مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت کرده و سپس از راه قانونی اقدامات لازم را انجام دهید.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915