عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - جرم تهدید به مرگ و مجازات آن

جرم تهدید به مرگ و مجازات آن

روابط اجتماعی میان شهروندان در هر جامعه ای باید طبق قانون صورت گرفته و افراد، از انجام کارهایی که حقوق دیگران را تضییع کرده و یا به آنها آسیب می‌رساند، بپرهیزند. اما گاهی اوقات امکان دارد به دلیل بروز برخی اختلافات و مشکلات، اقدامات مجرمانه ای صورت گیرد که از جمله این اقدامات، می توان تهدید به قتل یا مرگ را نام برد. حال فارغ از اینکه آیا این تهدید، عملی شده است یا نه، خود تهدید کردن دیگری به مرگ نیز جرم محسوب شده و مرتکب قابل مجازات خواهد بود. از این رو در ادامه با عباس شفیعی وکیل کیفری مشهد همراه شده تا درباره جرم تهدید به مرگ و مجازات آن بیشتر بدانید.

تهدید به مرگ چیست؟

تهدید به مرگ یکی از جرایم علیه اشخاص محسوب شده که در قانون مجازات اسلامی برای آن مجازات تعیین شده است. بنابراین هر زمان فردی، دیگری را نسبت به آسیب رسانیدن به جان، مال و یا آبروی وی، ترسانده و این امر، منجر به ترس و سلب آرامش روانی دیگری شود، جرم تهدید رخ داده است.

ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی در این خصوص چنین بیان می‌کند که هر گاه کسی دیگری را به هر نحو به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او تهدید کند، اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را کند یا نکند، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از ۲ ماه تا ۲ سال محکوم خواهد شد.

وکیل تهدید به مرگ مشهد

طبق این ماده: 

  • تهدید می‌تواند به صورت شفاهی یا کتبی باشد.
  • تهدید می‌تواند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم باشد.
  • تهدید می‌تواند به صورت مشروط یا مطلق باشد.
  • تهدید می‌تواند به صورت علنی یا خصوصی باشد.
  • تهدید می‌تواند به صورت ساده یا توأم با قید شرط باشد.
  • مجازات تهدید به مرگ، قابل گذشت است.
  • در صورتی که تهدید به مرگ با قصد اخاذی انجام شود، مرتکب به مجازات اخاذی نیز محکوم خواهد شد.

نکته: مجازات تهدید به مرگ با توجه به نوع و شدت تهدید، سابقه کیفری مرتکب و سایر شرایط، توسط قاضی تعیین می‌شود.

وکیل اخاذی مشهد

عناصر جرم تهدید به مرگ

عناصر جرم تهدید به مرگ عبارتند از:

  • مرتکب باید قصد تهدید به مرگ را داشته باشد. این قصد می‌تواند از طریق قرائن و شواهد، مانند لحن و کلمات استفاده شده در تهدید، رفتار مرتکب و سایر شرایط، احراز شود.
  • مرتکب باید بداند که عمل او تهدید به مرگ محسوب می‌شود.
  • مرتکب باید توانایی انجام عمل تهدیدآمیز را داشته باشد.
  • تهدید باید به شخص معینی ابلاغ شود.
  • تهدید باید به گونه‌ای باشد که ایجاد ترس و اضطراب در مخاطب کند.

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد تماس حاصل نمایید.

در این مطلب می خوانید: جرم تهدید به مرگ و مجازات آن

مجازات تهدید به مرگ

در صورتی که مورد تهدید به مرگ قرار گرفته‌اید، می‌توانید با مراجعه به مراجع قضایی و ارائه شکایت، از حقوق خود دفاع کنید. زیرا قانون مجازات ذکر شده در ادامه را برای این جرم در نظر گرفته است.

  • تهدید به مرگ به صورت شفاهی و بدون قید شرط: ۷۴ ضربه شلاق
  • تهدید به مرگ به صورت کتبی و توأم با قید شرط: ۶ ماه حبس
  • تهدید به مرگ با قصد اخاذی: ۲ سال حبس

نکته: حکم مجازات جرم تهدید به قتل، به صرف اثبات تهدید به مرگ دیگری یا بستگان وی، قابل اعمال است. زیرا جرم تهدید به قتل ، یک جرم مطلق و البته قابل گذشت است. بنابراین صدور حکم مجازات آن، منوط به شکایت شاکی خواهد بود.

وکیل کیفری پایه یک دادگستری مشهد

نحوه شکایت و رسیدگی به جرم تهدید به مرگ

از آنجایی که تهدید به مرگ یک جرم جدی است و می‌تواند پیامدهای قانونی سنگینی برای مرتکب داشته باشد، در صورتی که مورد تهدید به مرگ قرار گرفته‌اید، مهم است که آرامش خود را حفظ کرده و به هیچ وجه با تهدید کننده درگیر نشده و اقدامات زیر را انجام دهید.

  • بلافاصله با پلیس یا مراجع قضایی تماس بگیرید و موضوع را گزارش دهید.
  • مدارک و شواهدی که از تهدید کننده دارید، مانند پیام‌های تهدیدآمیز، را جمع‌آوری کنید.
  • به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و یک نمونه شکواییه جرم تهدید به مرگ را، از طریق سامانه ثنا، به ثبت برسانید.
  • در صورت نیاز، از یک وکیل متخصص برای پیگیری حقوقی خود کمک بگیرید.
  • در قدم اول شکایت در در دادسرا، مورد رسیدگی قرار گرفته و نسبت به آن، تحقیقات مقدماتی انجام خواهد شد.
  • در صورتی که با توجه به اسناد و مدارک موجود در پرونده، وقوع جرم توسط متهم، محرز دانسته شود، پرونده برای رسیدگی ثانویه به دادگاه کیفری، ارجاع می شود.
  • در این مرحله قاضی دادگاه، با رسیدگی مجدد به شکایت، در صورت اثبات تهدید، حکم مجازات تهدید به مرگ را برای مرتکب، صادر خواهد نمود.

در این مطلب می خوانید: جرم تهدید به مرگ و مجازات آن

وکیل کیفری خوب مشهد

نمونه شکواییه جرم تهدید به مرگ

احتراماً به استحضار عالی می‌رساند در پی اختلافات به وجود آمده فی‌مابین اینجانبه و مشتکی‌عنه (همسرم) آقای ………. بنده مدتی است در منزل پدری زندگی می‌نمایم. شایان ذکر است که مشتکی‌عنه ساعت ………. مورخ ………. با آمدن به منزل پدری‌ام ضمن عربده‌کشی اینجانبه را تهدید به قتل نموده است. بناء علی‌هذا با عنایت به مطالب معنونه و با استناد به ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) تقاضای رسیدگی و تعقیب کیفری نامبرده را از محضر عالی متمنی می‌باشد.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل کیفری مشهد

نتیجه گیری

از آنجایی که تهدید کردن می تواند باعث آسیب و خدشه به زندگی افراد شود،  لازم است مواردی که به فعل مجرمانه تهدید ارتباط دارد، به افراد اطلاع رسانی شود تا بتوانند در حیطه روابط فردی مراودات سالم تری را برقرار نمایند. اما چنانچه با تمام این موارد فردی شما را مورد تهدید قرار داده، می توانید با کمک یک وکیل متخصص، اقدامات قانونی را پیش گرفته و مجرم را به جزای عمل خود برسانید.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915