عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - دعوای ابطال سند رسمی

دعوای ابطال سند رسمی چگونه است

در این مقاله می‌خواهیم به موضوع مهم و حائز اهمیت دعوای ابطال سند رسمی بپردازیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد نیز همراه باشید.

دعوای ابطال سند رسمی چیست؟

از لحاظ قانونی مالک اصلی یک ملک کسی است که ملک مذکور در دفتر املاک به ثبت رسیده و مستقیماً به نام وی زده‌شده و یا به او ارث رسیده باشد. اما در بعضی مواقع افراد این نوع دعوا را برای بی اثر کردن یک یا چند سند رسمی مطرح می کنند که دلایل زیادی می تواند وجود داشته باشد تا فرد را مجاب به طرح شکایت کند. از جمله فروش ملک به چند نفر، عدم صدور سند مطابق مقررات مربوط و … .

اسناد رسمی شامل سند مالکیت، سند اجرایی، اسناد رهنی و شرطی و ذمه ای، صورتمجلس تحدید حدود، سند انتقال اجرایی، سند مالکیت معارض، سند رسمی اجاره یا بیع و یا هر یک از عقود و قراردادها و نظایر آنها بوده که با وجود دلایل قانونی مبنی بر بی اعتباری آنها، فرد ذینفع اقامه دعوا کرده و دادگاه نیز مکلف به رسیدگی خواهد بود.

عباس شفیعی وکیل ابطال سند رسمی

پس بنابر توضیحات می توان اینگونه گفت که دعوای ابطال سند، مربوط به مال غیرمنقول بوده و دعوایی است که خواسته آن اعلام بی اثر بودن یک یا چند سند رسمی معین می باشد که باعث بی اثر بودن یا بی اثر شدن سند رسمی خواهد شد.

همچنین ناگفته نماند که طرح دعوا و ابطال سند رسمی فقط از طریق دادگاه قابل انجام بوده و دفاتر اسناد رسمی به هیچ وجه حق ابطال اسناد رسمی که در آن دفاتر تنظیم شده را ندارند، حتی در صورتی که درخواست ابطال به تقاضای طرفین تنظیم کننده سند باشد.

نکته: چنانچه سردفتری اقدام به ابطال سند رسمی نماید، مرتکب تخلف شده و قابل تعقیب انتظامی قرار خواهد گرفت.

عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد

شرایط ابطال سند رسمی

برای درخواست ابطال سند رسمی شرایط و مواردی خاص باید وجود داشته باشد تا بتوان چنین درخواستی را به مراجع ذیصلاح نمود. از جمله:

  • اسناد صوری و غیر واقعی: قراردادهایی که تهی از واقعیت بوده و به صورت غیر واقعی تنظیم شده باشند، اسناد صوری نام گرفته که به دلیل نداشتن پشتوانه حقوقی می توان تقاظای ابطال آن را از مراجع قضایی داشته باشیم.
  • اسناد مجعول: در برخی مواقع افرادی برای منفعت های شخصی اقدام به جعل اسناد کرده و از این طریق خود را مالک جلوه داده و توانسته موضوع سند را به فروش برساند. این افراد مجرم شناخته شده و دراین حال شخصی که واقعا مالک بوده و یا شخص خریدار که در دام کلاهبرداران گرفتار شده است می تواند علاوه بر شکایت کیفری، دادخواست حقوقی مربوط به موضوع ابطال سند رسمی مجعول را نیز تنظیم نماید.
  • اسنادی که از طریق کلاهبرداری و دیگر جرایم صادر شده است: افرادی که دچار چنین گرفتاری شده اند بایستی بلافاصله اقدام به طرح شکایت کیفری نمایند. البته شعب جزایی در دادنامه خود حکم بر ابطال اسناد فوق را نیز صادر می نماید اما با این حال به طور معمول صلاحیت ابطال سند بر عهده مراجع حقوقی بوده و شخص ذینفع باید درخواست ابطال سند رسمی را از مراجع حقوقی درخواست نماید.
  • ابطال اسنادی که جهت تضمین به دارنده سند سپرده یا منتقل شده است: در برخی مواقع افراد برای پشتوانه وام یا انجام هر امور مضاربه ای دیگری و به جهت تضمین، املاک خود را به نفع اشخاص ثروتمند قولنامه کرده که این اشخاص پس از اتمام مهلت و تسویه حساب بدهی توسط فرد وام گیرنده اقدام به بازگرداندن ملک به نام مالک اصلی نمی کنند. در این صورت شخص قرض گیرنده می تواند به لحاظ عدم وجود قصد و نیت واقعی برای انتقال و بیع و به لحاظ پشتوانه بودن انتقال سند ابطال آن را از دادگاه درخواست نماید.
  • و …

عباس شفیعی بهترین وکیل کیفری مشهد

مرجع صالح رسیدگی به دعوای ابطال سند رسمی

به طور معمول اداره ثبت صادر کننده سند و محل وقوع ملک با حوزه دادگاه با هم مطابقت دارند. پس از این رو دادگاه عمومی محل وقوع ملک و تنظیم سند، صالح به رسیدگی دعوا خواهد بود. اما مطابق ماده ۱۲ قانون آیین دادرسی مدنی در صورت مغایرت این دو با هم دادگاه محل وقوع ملک صالح به رسیدگی است.

مدارک مورد نیاز برای اقامه دعوای ابطال سند رسمی

  • ارائه اسناد موجود دال بر مالکیت مانند سند مالکیت، صلح نامه، وصیت نامه و …
  • ارائه دلایل مربوط به بی اعتباری سند مانند مجعول بودن، معارض بودن،عدم رعایت تشریفات و …

مشاوره رایگان با وکیل ابطال سند رسمی

نحوه ابطال سند رسمی

  • تقاضای ابطال سند و طرح دعوا در دادگاه
  •  ارائه مدارک مشخص کننده مالکیت اصلی سند
  • صدور حکم دادگاه برای ابطال سند
  • مراجعه به اداره ثبت اسناد و املاک و باطل کردن سند

عباس شفیعی بهترین وکیل ابطال سند رسمی

در انجام اموری همچون ابطال سند رسمی یا مواجه با باطل شدن اسناد رسمی به عنوان خوانده و در مقام دفاع، بهترین کار استفاده از دانش یک وکیل حقوقی متخصص در امر ابطال سند رسمی است تا ایشان بتواند یاری رسان شما در این مسائل و موضوعات باشند. شما می توانید از طریق شماره های موجود در سایت با عباس شفیعی وکیل پایه یک جقوقی مشهد نیز در تماس باشید.

نمونه دادخواست ابطال سند رسمی

ریاست محترم دادگاه عمومی حقوقی

احتراماً به استحضار می‌ رساند :

اینجانب مطابق سند مالکیت شماره ……مورخ ……… مالکیت شش ‌دانگ خانه واقع در ……… می باشم. اینجانب از سال …… برای تحصیل به خارج از کشور مهاجرت نموده و سال ….. به کشور مراجعت نمودم. متاسفانه با حضور در ملک خود متوجه شدم خواندگان از عدم حضور اینجانب سوء استفاده نموده و با تهیه و تنظیم مبایعه نامه جعلی خود را به عنوان صاحب ملک معرفی و درخواست ثبت ملک و تنظیم سند مالکیت برای ملک نموده‌اند. نظر به اینکه مطابق دادنامه شماره …… مجعول بودن مبایعه‌ نامه ارائه شده احراز شده و اقدامات برای اظهار و ثبت ملک بر خلاف مقررات بوده از دادگاه محترم رسیدگی‌ کننده تقاضای ابطال سند و اعاده وضع به حال سابق به همراه پرداخت هزینه دادرسی و سایر خسارات قانونی مورد استدعا است.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

نتیجه گیری

ابطال سند رسمی زمانی مطرح می شود که فرد یا افرادی مدعی هستند فردی که سند رسمی ملکی به نام او می باشد، در واقع مالک نبوده و انتقال سند رسمی ملک به وی به درستی صورت نگرفته است. از این رو با ارائه دادخواست جهت باطل کردن سند رسمی ملک اقدامات لازم را انجام می دهند. اما با وجود پیچیدگی هایی که در این نوع پرونده ها وجود دارد، توصیه می شود از دانش و تجربه یک وکیل حقوقی خوب برای احقاق حق خود نیز استفاده نمایید. شما می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی بهترین وکیل مشهد نیز در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915