عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - دیه تصادف به چه کسانی تعلق می گیرد

دیه تصادف به چه کسانی تعلق می گیرد

هر زمانی که تصادفی اتفاق می افتد که در پی آن آسیب جانی و جسمی به شخص ثالثی وار می شود، دارنده وسیله نقلیه مقصر موظف به جبران خسارت مالی آسیب وارد شده است. اما اینکه به چه افرادی دیه در تصادف تلعق می گیرد، سوالی است که در این مطلب عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری در مشهد قصد توضیح آن را دارد. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه دیه تصادف به چه کسانی تعلق می گیرد تا انتهای مطلب نیز همراهمان باشید.

دیه تصادف

با توجه به توضیح بالا می توان گفت که یکی از مهم ترین دغدغه های رانندگان وسیله نقلیه، تصادف و ایجاد خسارات جانی و مالی و البته دریافت دیه تصادف به وسیله ی فرد آسیب دیده است که بایستی پرداخت شود. به همین دلیل داشتن بیمه شخص ثالث برای تمامی خودروها ضروری بوده تا در صورت بروز هرگونه اتفاقی، شرکت بیمه با پرداخت ضررهای جانی مانند نقص عضو و یا فوت مشکل پیش آمده را جبران نماید.

عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد

قانون دیه تصادف

برای اطلاع از قانون دیه تصادف بایستی به قانون بیمه شخص ثالث مراجعه کرد که این قانون بیان می دارد:

در بیمه شخص ثالث، مالک وسیله نقلیه، شخص اول، شخص ثانی شرکت بیمه بوده که متعهد به جبران هزینه‌ها طبق بیمه‌نامه است که با عنوان بیمه گر در بیمه نامه درج می شود و شخص ثالث فرد زیان‌دیده در حوادث رانندگی است. حال تمامی افرادی که در یک حادثه تصادف دچار زیانی می شوند، تحت پوشش این بیمه بوده و هزینه های مربوط به درمان، فوت و خسارات به اموال آنها جبران خواهد شد.

نکته: در تصادفات رانندگی، راننده مقصر هم می تواند از مزایای بیمه حوادث راننده که شاخه ای جدید از بیمه شخص ثالث است، استفاده کند. البته این بیمه فقط زیان های جانی را جبران کرده و در مقابل زیان های مالی مسولیتی ندارد.

دیه تصادف به چه کسانی تعلق می گیرد

همانطور که عباس شفیعی بهترین وکیل دیه در مشهد بیان کرد، تمام افرادی که به عنوان شخص ثالث در قانون بیمه شخص ثالث قرار می گیرند، مشمول دریافت دیه تصادف خواهند بود. از جمله:

  • عابر پیاده: این افراد به طور حتم مشمول دریافت دیه تصادف هستند.
  • راننده و سرنشین خودروی زیان دیده: از طریق بیمه نامه راننده مقصر سانحه، دیه تصادف به این افراد تعلق می گیرد.
  • سرنشین خودروی مقصر: برخلاف باور عموم، راننده مقصر می تواند مانند سایر افراد زیان دیده در تصادف، دیه خود را از بیمه نامه راننده مقصر بگیرد.
  • راننده مقصر: در وضعیتی که راننده مقصر خود زیان دیده جانی باشد، می تواند از طریق بیمه حوادث راننده دیه خود را دریافت نماید. البته باید به این نکته توجه کرد که دیه راننده مقصرر با دیه شخص ثالث تفاوت داشته و تعدد دیات به او تعلق نخواهد گرفت.

عباس شفیعی بهترین وکیل دیه مشهد

نکته: در تصادفاتی که منجر به فوت نشده اند، شرکت بیمه یا صندوق تامین خسارات بدنی بایستی در صورت نیاز بعد از گزارش پلیس و یا سایر دستگاه های ذی صلاح حداقل ۵۰ درصد دیه را پرداخت و برای الباقی منتظر رای نهایی دادگاه بمانند. البته اگر تصادف منجر به فوت شده باشد، شرکت بیمه می تواند بدون رای دادگاه البته با گرفتن رضایت از اولیای دم مقتول، تمام مبلغ مورد نظر که همان دیه کامل است را پرداخت نماید.

مراحل دریافت دیه تصادف

  • قبل ‌از هر اقدامی باید با پلیس راهنمایی و رانندگی تماس گرفته شود.
  • پلیس پس از ارزیابی حادثه،‌ تقصیرکار را تعیین کرده و کروکی می‌کشد. ( به یاد داشته باشید که در ضررهای مالی بیشتر از ۱۶ میلیون تومان و آسیب‌های جانی داشتن کروکی ضروری است. )
  • اگر فرد دچار صدمه جانی شده، باید همزمان با پلیس به اورژانس هم تماس گرفت تا فرد آسیب دیده به بیمارستان منتقل گردد.
  • اتومبیل مقصر برای تشکیل پرونده در کلانتری به پارکینگ پلیس منتقل می گردد.
  • بعد از گرفتن کروکی برای بهرمندی از بیمه شخص ثالث راننده مقصر، بایستی پرونده تشکیل گردد.
  • حال نوبت به دریافت کد یکتای بیمه‌نامه ثالث و مدارک راننده تقصیرکار توسط فرد خسارت دیده رسیده است.
  • در انتها پرونده برای پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث برای صدور حکم و تعیین قطعی مقدار دیه در دادسرا به جریان افتاده و می‌توان توسط سامانه ثنا از تاریخ‌های ارزیابی و تصمیمات اخذ شده در دادگاه آگاهی پیدا نمود.
  • بعد از صدور رای دادگاه، چنانچه طرفین اعتراضی نداشته باشند، رای دادگاه به صورت نامه به شرکت بیمه تحویل داده خواهد شد.
  • کارشناسان بیمه مدارم را بررسی کرده و در صورت تایید، دیه اعلام شده به فرد خسارت دیده پرداخت می شود.

عباس شفیعی وکیل حقوقی دیه در مشهد

نکته: شرکت بیمه بعد از گزارش حکم بایستی برای پرداخت دیه تا حداکثر ۲۰ روز پس از رای دادگاه اقدام به واریز در شماره حساب اعلامی از دادگستری نماید.

در ادامه بخوانید: دیه تصادف به چه کسانی تعلق می گیرد

عباس شفیعی بهترین وکیل دیه تصادف

امیدواریم هیچ‌گاه کار شما یا عزیزان و نزدیکانتان به گرفتن دیه تصادف نکشد.اما چنانچه درگیر چنین پرونده ای شده اید که نیاز به مشاوره تخصصی و پیگیری فعال برای رسیده به نتیجه مطلوب دارد، توصیه می کنیم در اولین فرصت ممکن از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ ) با عباس شفیعی بهترین وکیل دیه تصادفات تماس گرفته و تقاضای تعیین وقت مشاوره نمایید. ایشان با دانش و البته تجربه کافی در حل چنین پرونده هایی می تواند مراحل رسیدگی به پرونده را در مدت زمان کمتری به پایان برساند.

برای اطلاع از نحوه مطالبه خسارت از کار افتادگی در تصادف مقاله مربوط به آن را مطالعه نمایید.

مشاوره رایگان با بهترین وکیل حقوقی مشهد

نمونه متن دادخواست دیه تصادف

خواهان: …..

خوانده: …..

تعیین خواسته و بهای آن: …….

دلایل و منضمات دادخواست: ……

ریاست محترم دادگاه ……….

با عرض سلام و احترام
وفق مدارک پیوست اینجانب….. در تاریخ….. در جاده….. در حال تردد بودم که متاسفانه با خوردرو…. برخورد کردم و دچار صدمات بدنی از جمله شکستگی پا شدم و راننده مقصر نیز متواری می شود. با عنایت به اینکه وسیله نقلیه دارای بیمه شخص ثالث است و برابر قرارداد، شرکت بیمه فوق بیمه فوق باید از محل آن دیه پرداخت گردد لذا باتوجه به ماده ۲۲۶ قانون مدنی تقاضای محکومیت شرکت بیمه … و صندوق تامین خسارت های بدنی به ایفا تعهدات قراردادی و قانونی مبنی بر پرداخت دیه به انضمام کلیه خسارات دادرسی مورد استدعاست.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

چت واتس آپ با بهترین وکیل دیه تصادفات مشهد

نتیجه گیری

وجود بیمه شخص ثالث خودرو برای تمامی ماشین ها الزامی بوده و شرکت بیمه گر در صورت بروز حادثه موظف به جبران خسارت مالی و جانی در تصادف تا سقف تعیین شده در قرارداد می باشد. البته در بعضی مواقع به دلیل پیچیدگی‌های قضایی، حقوقی و مسائل مربوط به میزان دیه در پزشکی قانونی، باعث ضایع شدن حق مجروحین حادثه می‌شود. از این رو حضور یک وکیل دیه تصادف که دانش و تجربه کافی در زمینه دیه بیمه شخص ثالث دارد ضروری است. زیرا یک غفلت کوچک در پرونده، می تواند منجر به از دست رفتن مبلغ زیادی از دیه شود.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915