عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - دیه در ماه حرام

دیه در ماه حرام

تقریبا همه می دانیم که دیه در ماه های حرام نسبت به سایر ماه ها متفاوت است. اما این امر چه دلیل و حکمتی در این قانون وجود دارد؟ در ادامه با عباس شفیعی بهترین وکیل دیه مشهد همراه شوید تا در مورد دیه در ماه حرام بیشتر بدانید.

دیه چیست؟

به طور کلی می توان دیه را اینگونه تعریف کرد: دیه مالی است که به سبب جنایت، بر نفس یا عضو واجب می‌شود و فرقی نمی‌کند که میزان آن از طرف شارع (وضع کننده قوانین شرعی) معین شده و یا نشده باشد. همچنین بایستی گفت که دیه هم برای قتل نفس غیر عمد یا عمد (به شرطی که اولیای دم مقتول، از قصاص صرف نظر کرده و به دریافت دیه راضی شوند) و هم برای ضرب و شتم، جراحت، تصادف و …. واجب می‌شود.

عباس شفیعی بهترین وکیل کیفری مشهد

ماه های حرام

افزایش دیه یا تغلیظ دیه ریشه در اسلام داشته و به این دلیل وضع شده است که مردم در این ماه ها آرامش بیشتری برای زندگی داشته باشند. زیرا در زمان اعراب جاهلیت که قبل از ظهور اسلام در عربستان زندگی می کردند، قتل و غارت بسیار زیاد بوده که با ورود اسلام و برای جلوگیری و یا کاهش این موضوعات، اسلام حکم بر حرام بودن ۴ ماه از ماه های قمری را داده است.

ماه های حرام به این ترتیب هستند:

  • ماه ذی حجه
  • ماه ذیقعده
  • ماه محرم الحرام
  • ماه رجب

پس طبق قانونی که اسلام گذاشته و قرآن هم حکم تایید بر آن زده در این چهار ماه دیه افزایش یافته و مجازات های سنگین تری نسبت به ماه های عادی سال برای فرد در نظر گرفته می شود.

نکته: افزایش دیه فقط مربوط به ماه های حرام نیست. چنانچه در خانه خدا جنایتی رخ دهد، مشمول تغلیظ دیه خواهد شد. البته طبق ماده ۵۵۵ قانون مجازات اسلامی تغلیظ دیه ( افزایش دیه ) فقط در مورد کعبه موضوعیت داشته و حرم ائمه معصومین شامل این موضوع نمی شود.

عباس شفیعی وکیل دیه مشهد

شرایط افزایش دیه در ماه حرام

باتوجه به موضوع مهمی که در بالا ذکر شد باید بدانیم که در صورت وجود شرایطی افزایش دیه در ماه های حرام انجام خواهد شد. از جمله:

  • ارتکاب جرم  (عمدی یا غیر عمدی ) یا فوت شخص در یکی از ماه های حرام اتفاق افتاده باشد. یعنی اگر جنایت در یکی از ماه های حرام اتفاق افتاده باشد ولی منجر به فوت در ماه های عادی شده باشد، مشمول حکم تغلیظ دیه نبوده و شرایط افزایش دیه ماه حرام وجود ندارد.
  • ارتکاب جرم و قتل باید هر دو در یکی از ماه های حرام اتفاق افتاده باشد تا شامل افزایش دیه شود.
  • برای حکم تغلیظ دیه تفاوتی بین افراد بالغ و یا غیر بالغ وجود ندارد. همچنین در صورتی که مقتول زن باشد، باز هم  حکم تغلیظ یا افزایش دیه جاری خواهد بود.
  • در صورتی که جنینی پس از پیدایش روح، در یکی از ماه های حرام سقط شود، دیه سقط جنین وی تغلیظ می شود.
  • مطابق با ماده ۵۵۷ قانون مجازات اسلامی تغلیظ یا افزایش دیه در ماههای حرام تنها در مورد قتل نفس بوده و اگر فردی در یکی از ماه های حرام به فردی دیگر ضربه ای وارد نماید که محکوم به دادن دیه شود‌، دیه تغلیظ نشده و فرد باید مطابق قانون دیه عضوی که به آن آسیب رسانده است را برابر با ماه های عادی سال پرداخت نماید.

نکته: وقوع قتل در ماه حرام فقط موجب افزایش میزان دیه می شود و تاثیری در مجازات ناشی از آن ندارد.

نکته: شما می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک مشهد در تماس باشید و مشاوره های لازم را دریافت نمایید. همچنین در صورت تمایل می توانید پیگیری پرونده خود را به این وکیل متخصص  بسپارید و دیگر هیچگونه نگرانی بابت روند پرونده نداشته باشید.

مشاوره رایگان وکیل دیه مشهد

نحوه محاسبه نرخ دیه در ماه حرام

برای محاسبه دیه ماه های حرام، باید به میزان یک سوم یا ثلث دیه کاملی که برای آن سال اعلام شده است را نیز به آن افزود.

نکته: درخواست مطالبه دیه حق اولیای دم بوده و اگر آنها درخواستی نداشته باشند، دادگاه با تکلیفی مواجه نیست. اما چنانچه اولیای دم درخواست دیه داشته باشندف دادگاه مکلف است مجرم را به پرداخت دیه محکوم نماید. همچنین اگر قتل در ماه های حرام اتفاق افتاده باشد دادگاه موظف به تعیین یک سوم دیه علاوه بر دیه کامل خواهد بود. بنابراین درخواست اولیای دم برای درخواست دیه کافی بوده و این دادگاه است که با در نظر گرفتن زمان وقوع جرم مقدار دیه را تعیین کند.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

نتیجه گیری 

باتوجه به توضیحات ذکر شده در بالا می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که چنانچه فردی در یکی از ماه‌های حرام، اقدام به ارتکاب عمل مجرمانه کرده باشد، علاوه بر پرداخت کل دیه، باید یک سوم از آن را نیز به صورت مازاد بپردازد. حال با در نظر گرفتن گفته های موجود اگر دچار پرونده ای اینچنینی هستید که نیاز به پیگیری تخصصی دارد، بهتر است از طرق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی بهترین وکیل دیه مشهد در تماس باشید و درخواست مشاوره نمایید. همچنین شما می توانید پیگیری روند پرونده خود را به این وکیل متخصص در امر دیه بسپارید تا بهترین نتیجه را حاصل نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915