عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - دیه کامل انسان

دیه کامل انسان

در این مطلب به بررسی دیه کامل انسان و مسائل مربوط به آن می‌پردازیم. زیرا دیه و قوانین مربوط به آن بسیار پیچیده بوده و جزئیات زیادی دارد. بنابراین برای کسب اطلاعات جامع تر در این باره تا انتهای مطلب با عباس شفیعی بهترین وکیل دیه مشهد نیز همراه شوید.

دیه انسان چیست؟

دیه انسان مالی است که به دلیل کشته‌شدن، قطع عضو و یا وارد کردن جراحت جسمی، به یک فرد یا ورثه او تعلق می‌گیرد. بنابراین مجازات دیه برای جرم‌ های غیرعمدی که توسط فردی علیه جان، اعضای بدن یا منافع اعضای بدن فرد دیگری انجام شود، مشخص می شود.

البته این موضوع را هم بگوییم که اگر چنانچه فردی جرمی را به صورت عمدی انجام داده باشد و طبق قوانین کشور، شامل قصاص نشود، مجرم ملزم به پرداخت دیه خواهد بود. پس طبق قانون و مقررات کشور و اسلام، اگر فردی به عمد یا غیر عمد موجب آسیب به جان و سلامت جسمی شخص دیگری شود، مجازات شده و باید جبران خسارت نماید.

عباس شفیعی وکیل دیه مشهد

تعیین میزان نرخ دیه

نرخ دیه در هر سال نسبت به سال قبل تفاوت هایی خواهد داشت. زیرا تورم موجود در کشور ایجاب می کند تا هر ساله نرخ دیه تعیین گردد. این نرخ طبق نظر کارشناسان و با توجه به درصد تورمی که از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می شود، تعیین شده و در اختیار رئیس قوه قضاییه قرار می گیرد که رئیس قوه قضاییه نیز پس از موافقت ، آن را به اطلاع عموم می رساند.

نرخ دیه سال ۱۴۰۲

نرخ دیه کامل انسان در سال ۱۴۰۲ ، در ماه های غیر حرام یا عادی، ۹۰۰ میلیون تومان و در ماه های حرام، معادل ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان می باشد. زیرا طبق قواعد کلی دیه در ماه های حرام به میزان مشخصی تغلیظ شده و افزایش می یابد که مبلغ تغلیظ دیه در ماه های حرام معادل یک سوم دیه کامل انسان است.

نکته: نکته مهمی که در مورد دیه وجود دارد این است که دیه در زمان پرداخت آن محاسبه خواهد شد. یعنی اگر جنایت در سال ۹۵ به وقوع پیوسته باشد، ولی دیه در سال ۱۴۰۲ پرداخت شود، مبلغ دیه بر اساس نرخ دیه ۱۴۰۲ محاسبه خواهد گردید.

عباس شفیعی وکیل کیفری مشهد

نحوه تعیین چند درصد دیه

برای اینکه چند درصد از دیه را بتوان محاسبه کرد باید نرخ دیه در هر سال را در ماه هایی که حرام نیستند، بدانیم. زیرا درصدی از دیه با در نظر گرفتن دیه کامل انسان محاسبه می شود. به این نحو که اگر قاضی در سال ۱۴۰۲ به هر علتی به عنوان نمونه ۱۰ درصد دیه را رأی بدهد، این ۱۰ درصد با در نظر گرفتن نرخ دیه در این سال محاسبه خواهد شد که معادل ۹۰ میلیون می باشد.

نکته: پزشکی قانونی، با اعلام میزان صدمات وارده به فرد و اعلام آن به دادگاه، مسیر محاسبه دیه را هموار کرده و دادگاه نیز بر اساس گواهی پزشکی قانونی، مبلغ دیه را اعلام می‌کند.

جدول نرخ دیه ۱۴۰۲

دیه مبلغ دیه در ماه غیر حرام ( تومان ) مبلغ دیه در ماه حرام ( تومان
دیه کامل ۹۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ۱,۲۰۰،۰۰۰,۰۰۰
دیه شکستگی بینی ۹۰،۰۰۰،۰۰۰ ۱۲۰،۰۰۰،۰۰۰
دیه شکستگی جمجمه سر در حد هاشمه ۹۰،۰۰۰،۰۰۰ ۱۲۰،۰۰۰،۰۰۰
دیه شکستگی جمجمه سر در حد هاشمه ۹۰،۰۰۰،۰۰۰ ۱۲۰،۰۰۰،۰۰۰
دیه شکستگی نازک نی و درشت نی استخوان پا هر کدام ۷۲،۰۰۰،۰۰۰ ۹۶،۰۰۰،۰۰۰
دیه زخم شدگی در حد حارصه ۴،۴۸۰،۵۲۰ ۵،۹۷۴،۰۲۷
دیه دندان‌ های پیشین که کامل ساقط شوند ۴۵،۰۰۰،۰۰۰ ۶۰،۰۰۰،۰۰۰
دیه یک دست ۴۵۰،۰۰۰،۰۰۰ ۶۰۰،۰۰۰،۰۰۰
دیه یک پا ۴۵۰،۰۰۰،۰۰۰ ۶۰۰،۰۰۰،۰۰۰
دیه شکستگی ترقوه ۳۶،۰۰۰،۰۰۰ ۴۸،۰۰۰،۰۰۰
دیه دندان‌ های پشتی که کامل ساقط شوند ۲۲،۵۰۰،۰۰۰ ۳۰،۰۰۰،۰۰۰
دیه شکستگی دنده‌های محیط بر قلب ۲۲،۴۲۲،۰۷۷ ۲۹،۸۹۶،۱۰۳
دیه شکستگی دنده‌های محیط بر قلب ۲۲،۴۲۲،۰۷۷ ۲۹،۸۹۶،۱۰۳
دیه خرد شدگی استخوان مطلوب التیام یافته ۱۵۵،۰۳۴،۹۳۷ ۲۰۶،۷۱۳،۲۴۹

عباس شفیعی وکیل دیه مشهد

پرونده هایی که حاکم برای آن دیه تعیین می کند، بسیار پیچیده و دشوار هستند. به همین دلیل انتخاب یک وکیل با تجربه و متخصص دیه به شما کمک زیادی در احقاق حقتان کرده و در طول مراحل قانونی و دادگاهی همراه شما خواهد بود. پس قبل از اقدام به هر عملی از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با بهترین وکیل دیه مشهد در تماس باشید.

تفاوت دیه زن و مرد

یکی از موضوعاتی که همیشه چالش های زیادی ایجاد می کند تفاوت دیه زن و مرد است. زیرا در قانون مجازات اسلامی دیه قتل مردان دو برابر زنان تعیین شده و همین موضوع، باعث ایجاد انتقادات فراوانی شده است. البته باید متذکر شد که این قانون زمانی عملی است که مبلغ دیه، بیشتر از یک سوم دیه کامل باشد. بنابراین برای مواردی که دیه کمتر از یک سوم دیه کامل انسان است، میان دیه زن و مرد، هیچ تفاوتی وجود نخواهد داشت.

نکته: بر اساس تبصره ۲ ماده ۴ قانون بیمه شخص ثالث دیه زیان دیدگان تصادفات رانندگی بدون توجه به جنسیت پرداخت می‌شود و مابه التفاوت میزان دیه زن و مرد در سوانح رانندگی از صندوق تامین خسارات بدنی پرداخت خواهد گردید.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

عباس شفیعی وکیل پایه یک کیفری مشهد

نتیجه گیری

قطعا هیچ فردی دوست ندارد زمانی کارش به پرداخت دیه و یا دریافت دیه برسد. اما در مواقعی افراد خواسته و یا ناخواسته با آن روبرو شده و بهتر است اطلاعاتی هر چند اندک در این باره داشته باشند. حال اگر چنانچه به هر نحوی درگیر پرونده دیه هستید بهترین کار قبل از هر عملی مشاوره با یک وکیل متخصص دیه است تا راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. شما می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی وکیل دیه مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915