عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - طلاق به دلیل عسر و حرج زوجه

طلاق به دلیل عسر و حرج زوجه

نوشته پیش رو توسط عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده در مورد طلاق به دلیل عسر و حرج زوجه و مصادیق آن برای آشنایی شما عزیزان تنظیم گردیده است. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتها نیز همراهمان باشید.

عسر و حرج چیست؟

ایجاد وضعیتی که زندگی مشترک را برای زوجه با سختی غیر قابل تحمل همراه سازد را عسر و حرج می نامند. مواردی که شامل عسر و حرج زوجه می شود ترک زندگی مشترک، کتک زدن ، اعتیاد، بیماری صعب العلاج مرد، محکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر و … است.

نکته: قانون گذار به منظور آزادی عمل دادگاه علاوه بر مصادیق ذکر شده در تبصره ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی در پایان تبصره تصریح نموده که دادگاه در سایر مواردی که عسر و حرج زن احراز شود، می تواند حکم طلاق به دلیل عسر و حرج زوجه را صادر نماید.

عباس شفیعی بهترین وکیل طلاق مشهد

نحوه اثبات عسر و حرج

  • سوابق شکایت کیفری از زوج توسط زوجه و آراء صادره در این مورد
  • عدم پرداخت نفقه با ادله متعدد
  • شهادت شهود
  • اقرار خود شوهر
  • و …

عباس شفیعی وکیل طلاق توافقی مشهد

نکات مهم طلاق به دلیل عسر و حرج زوجه
  • ادامه رابطه زوجیت برای زن دشوار بوده و مشقت و دشواری غیر متعارفی را برای زوجه ایجاد کند.
  • زوجه ای که دچار عسر و حرج است به دادگاه خانواده مراجعه نموده و دادخواست طلاق بر این اساس را بدهد.
  • در صورت موجود نبودن سند ازدواج، به دفترخانه ازدواج و طلاق مراجعه و رونوشتی از سند دریافت نماید.
  • در صورت احراز عسر و حرج زوجه در زندگی مشترک، قاضی حکم طلاق بر مبنای عسر و حرج زن را صادر می نماید.
  • با در دست داشتن حکم طلاق بر مبنای عسر و حرج، روجه پس از طی نمودن تشریفات می تواند از همسرش جدا شود.
  • برای طلاق بر مبنای عسر و حرج زوجه، نیازی به رضایت مرد نبوده و زن می تواند با در دست داشتن حکم دادگاه طلاق می گیرد. ( در صورتی که اجبار کردن مرد به طلاق دادن زوجه امکان پذیر نباشد، زوجه با اجازه قاضی، طلاق داده می شود )
  • رجوع از طلاق توسط زوج، پس از اینکه حکم طلاق زن به استناد عسر و حرج صادر شد، امکان پذیر نخواهد بود. زیرا نوع طلاق ناشی از عسر و حرج از نوع بائن می باشد.
  • و …

عباس شفیعی وکیل طلاق مشهد

به دلیل اینکه یکی از مشکلات بانوانی که دچار سختی در زندگی مشترکشان هستند، اثبات عسر حرج برای طلاق است. از این رو توصیه می شود قبل از اقدام به هر عملی در قدم اول برای اثبات آن اقدامات درستی از طریق یک وکیل دادگستری خوب انجام شود تا بتوان برای طلاق از طرف زوجه پیش قدم شد. زیرا طلاق از جانب زوجه نیازمند به اثبات شرایطی است که فقط در صورت وجود آن شرایط و اثبات آنها در دادگاه میتوان برای طلاق اقدام نمود. شما می توانید برای دریافت مشاوره و حتی سپردن پیگیری روند پرونده خود با عباس شفیعی وکیل پایه یک خانواده مشهد در تماس بوده و راهنمایی های لازم را نیز دریافت نمایید.

مهریه در طلاق عسر و حرج

برخی افراد بر این باورند زوجه ای که با وجود عسر و حرج اقدام به طی نمودن مراحل طلاق می کند، حق دریافت مهریه را از خود سلب نموده و حق هیچگونه ادعایی ندارد. اما باید بگوییم که این موضوع باوری غلط بوده و این نوع طلاق حق دریافت مهریه را از زوجه سلب نمی کند. بنابراین زن می تواند ضمن طلاق، همه حق و حقوق خود را از جمله مهریه، نفقه، اجرت المثل را نیز دریافت نماید.

عباس شفیعی بهترین وکیل مهریه مشهد

نمونه متن درخواست طلاق به دلیل عسر و حرج

ریاست محترم دادگاه خانواده ………

باسلام

احتراماً به استحضار می رساند اینجانب ……………… مطابق سند نکاحیه شماره ……………… در دفتر ازدواج شماره ……………… شهر …………… با آقای ……… (خوانده) ازدواج نمودم. پس از ازدواج و شروع زندگی مشترک متوجه شدم که ایشان به مواد مخدر صنعتی از نوع …. اعتیاد داشته و در طول این مدت بارها به کمپ های ترک اعتیاد مراجعه نمود، اما موفق به ترک اعتیاد نشده است. همچنین بارها در کلینیک های پزشکی نیز بستری شده است. ولیکن هر بار پس از ترخیص مجدداً به استعمال مواد مذکور مبادرت نموده و اعتیاد ایشان به حدی رسیده است که دیگر توان کار کردن و تأمین مخارج زندگی مشترک و تأمین هزینه های زندگی و فرزندان را ندارد. لذا با توجه به این که اعتیاد ایشان به اساس زندگی مشترکمال خلل وارد نموده، تقاضای صدور حکم طلاق را از محضر دادگاه محترم دارم. همچنین برای اثبات ادعای خود مبنی بر اعتیاد زوج تقاضای معرفی وی به پزشکی قانونی را دارم.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل خانواده مشهد

نتیجه گیری

در سال های اخیر طلاق در کشور ما به دلایل مختلفی بسیار افزایش یافته است. طلاق از سمت زوجه به دلیل عسر و حرج یکی از دادخواست هایی بوده که می‌توان از جانب زوجه تنظیم شود. زیرا در قانون ایران با توجه به این که حق طلاق با مرد است، اما زن تنها در شرایط خاصی از جمله عسر و حرج، می‌تواند درخواست طلاق بدهد. البته ناگفته نماند که اثبات این موضوع پیچیده بوده و نیاز به اقدامات درست و به جایی توسط یک وکیل متخصص دارد. کمک گرفتن از یک وکیل طلاق خوب می تواند سختی های این مسیر را بسیار کم تر کند. از این رو شما می توانید در صورت داشتن چنین پرونده ای از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی بهترین وکیل طلاق یک طرفه مشهد در تماس بوده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915