عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - وصیت ثلث مال

وصیت ثلث مال

بعد از فوت هر شخص اختیار تصرف در امورات مالی وی هم از بین می رود. اما به دلیل اینکه برخی افراد تمایل به سامان دادن امور مالی و غیر مالی خود پس از فوتشان را دارند، وصیت در اسلام و قانون پیش بینی شده است. حال با توجه به اینکه وصیت دارای شروطی بوده که دانستن آنها برای هر انسانی لازم بوده، توصیه می شود تا انتهای این مطلب با موضوع وصیت ثلث مال با عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد همراه شوید تا اطلاعات ارزشمندی در این زمینه بدست آورید.

وصیت چیست؟

در دین اسلام، وصیت کردن، امری مستحب تلقی شده و توصیه شده است که افراد در طول حیات خود، اقدام به وصیت نموده و تا جایی که امکان دارد، تکلیف اموال و دارایی‌ها و نیز ترتیب پرداخت آنها را مشخص نمایند. از این رو می توان وصیت را به این نحو شرح داد که عمری حقوقی بوده که به وسیله ی آن فرد می تواند قبل از فوت امور مالی و غیر مالی خود را به صورت شفاهی یا کتبی و به موجب تنظیم وصیت نامه تعیین تکلیف نماید.

نکته: اثر اجرایی وصیت، بعد از فوت شخص بوده و قبل از فوت اختیار اموال با خود او خواهد بود.

وصیت دارای دو قسم است:

  • وصیت تملیکی: در این نوع وصیت فرد عین یا منفعت مالی را برای زمان بعد از فوتش به دیگری و به صورت رایگان تملیک می نماید. البته ناگفته نماند که فرد تا یک سوم دارایی خود را می تواند وصیت نماید. زیرا وصیتی که باعث محرومیت برخی یا تمامی ورثه شود، پذیرفتنی نخواهد بود.
  • وصیت عهدی: در این نوع وصیت فرد یک یا چند نفر را برای انجام امر یا اموری یا تصرفات دیگر مامور می کند.

عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد

یاد آور شویم که طبق قانون خویشاوندان متوفی می توانند از اموال وی بهره مند شوند. پس این افراد یا طبق قانون تقسیم ارث یا از طرق اخراج ثلث اموال میت می‌توانند بخشی از دارایی متوفی را در اختیار بگیرند.

این افراد در سه طبقه قرار دارند که شامل موارد زیر می شود:

  • طبقه اول شامل پدر، مادر، فرزند یا فرزندان
  • طبقه دوم خواهر، برادر، نوه و جد
  • طبقه سوم شامل عمو، عمه، خاله، دایی و فرزندانشان

نکته: چنانچه وصیت نامه ای از متوفی وجود داشته باشد، آثار حقوقی آن در تقسیم اموال وی ظاهر خواهد شد. البته این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که وصیت نامه به صورت رسمی تهیه شده باشد.

عباس شفیعی وکیل وصیت در مشهد

وصیت ثلث مال چیست؟

حال که با مفهوم حقوقی وصیت آشنا شدید باید بگوییم که هر فرد فقط امکان وصیت یک سوم یا همان ثلث دارایی خود را دارد و اگر بخواهد بیشتر از این میزان را وصیت کند نیازمند تنفیذ ورثه می باشد.

نکته: کل دارایی متوفی در زمان فوت، ملاک محاسبه قرار گرفته و تا یک سوم آن، قابل وصیت کردن خواهد بود.

برای اینکه میزان یک سوم اموال میت را بدانیم در قدم اول باید کل اموال و دارایی هایی که متوفی داشته را محاسبه کرده و بعد از کم کردن هزینه کفن و دفن و بدهی های میت، الباقی را تقسیم بر سه کرده تا ثلث اموال متوفی در زمان فوت، مشخص شود. پس از آن خواهیم دانست که آیا وصیت نامه تنظیم شده توسط متوفی، قابل اجرا هست یا خیر.

در ادامه بخوانید: وصیت ثلث مال

نحوه محاسبه ثلث دارایی متوفی

در صورتی که اموال و دارایی‌های متوفی، به صورت اموال منقول و غیر منقول، مانند ماشین، زمین، باغ، منزل مسکونی و … باشند، برای محاسبه یک سوم یا ثلث دارایی، باید ابتدا اموال مذکور را قیمت گذاری کرده و پس از آن یک سوم یا ثلث آن را محاسبه نمود.

عباس شفیعی وکیل پایه یک  مشهد

نمونه متن وصیت نامه تملیکی

اینجانب، ………….، فرزند……………، به کد ملی………….، در مورخ …/…./….. و در سن ……..، با اختیار کامل و در سلامت عقل، اقدام به تنظیم متن وصیتنامه تملیکی خود می نمایم و در خصوص اموال و ترکه بعد از فوت خود، به شرح زیر، تعیین تکلیف می کنم:

بنده، یک سوم از تمام اموال به جا مانده از خویش را، نسبت به فرزند خوانده خود، جناب آقای ……..، به کد ملی…….، وصیت می نمایم و از آنجا که هر فرد، می تواند، قبل از فوت خویش، در خصوص تمامی اموال به جا مانده از خود، تعیین تکلیف کند و با در نظر داشتن این نکته که نفوذ وصیت مازاد بر یک سوم اموال، با تنفیذ سایر ورثه خواهد بود، مابقی اموال خود را نسبت به همسر عزیزم، سرکار خانم….، وصیت می کنم.

نکته: با توجه به متفاوت بودن هر وصیت نامه و دارا بودن نکات و ظرائف خاص خود لذا وصیت نامه فوق شما را از مشاوره با وکیل بی نیاز نمی نماید. پس قبل از اقدام به هر عملی در اولین فرصت ممکن با بهترین وکیل تنظیم وصیت نامه در مشهد تماس گرفته و راهنمایی های لازم را نیز دریافت نمایید.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل حقوقی مشهد

نتیجه گیری

با توجه به توضیحات ذکر شده در این مطلب توسط عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد اینگونه می توان نتیجه گیری کرد که مطابق با قانون هر فرد فقط می تواند برای یک سوم از اموال خود وصیت کرده و وصیت بیشتر از ثلث دارایی نادرست و نیازمند تنفیذ وراث نیز می باشد. یک سوم دارایی میت شامل مجموع دارایی وی در هنگام مرگ است که معیار محاسبه قرار می گیرد. علی ایها الحال با توجه به این مطلب اگر چه شما همراهان گرامی نیاز به مشاوره و راهنمایی بیشتر در این زمینه دارید، می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با بهترین وکیل پایه یک حقوقی مشهد تماس حاصل نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915