عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - مجازات محاربه و افساد فی الارض در ایران

مجازات محاربه و افساد فی الارض در ایران

یگانگی دو موضوع محاربه و افساد فی الارض از مباحث بسیار مهم در فقه جزایی است. زیرا برخی متون فقهی و نیز برخی قوانین به تبع قرآن کریم این دو موضوع را در کنار هم ذکر کرده‌اند، به گونه‌ای که برخی از افراد تصور می‌کنند این دو، یک جرم به شمار می‌روند. حال با در نظر گرفتن اینکه محاربه و افساد فی الارض دو موضوع جداگانه هستند، به توضیح معنای این دو جرم ( مجازات محاربه و افساد فی الارض در ایران ) می‌پردازیم. پس در ادامه با عباس شفیعی بهترین وکیل کیفری مشهد همراه شوید تا اطلاعات ارزشمندی در این زمینه بدست آورید.

جرم محاربه چیست؟

جرم محاربه به معنای برهم زدن امنیت جامعه است. یعنی هر زمان فردی سلاح بر روی مال یا ناموسی از مردم چه در خشکی، دریا و یا در سفر بکشد و یا بترساند، به نحوی که باعث ناامنی در جامعه شود، جرم محاربه رخ داده است. بنابراین اگر کشیدن سلاح بر روی فرد یا افرادی جنبه عمومی نداشته و باعث ناامنی نشود، محاربه محسوب نشده و در این زمینه فرد قابل مجازات نخواهد بود.

نکته: جرم محاربه مقید به نتیجه بوده و باید نظم و امنیت جامعه برهم خورده و فقط صرف کشیدن سلاح را نمی توان دلیل بر رخ دادن این جرم دانست.

عباس شفیعی وکیل مشهد

ارکان جرم محاربه

وکیل متخصص جرم محاربه مشهد برای ارکان این نوع جرم بیان می دارد که سه رکن اصلی باید رخ داده باشد تا بتوان جرم محاربه را به فردی اطلاق کرد. این ارکان عبارتند از:

  • رکن قانونی: رکن قانونی این نوع جرم زمانی است که قانونگذار برای فعل و ترک فعل در قانون ، مجازات تعیین کرده باشد.
  • رکن مادی: رفتار مجرمانه فرد یعنی کشیدن اسلحه و اسیر کردن است
  • رکن معنوی: در این رکن سوءنیت فرد ملاک بوده و ایجاد ناامنی، خواستن میحطی نا امن و ضرر زدن را در برمی‌گیرد.

مجازات محاربه

وکیل محاربه مشهد در ادامه بیان می دارد که برای جرم محاربه چه مجازات هایی در نظر گرفته شده است:

  • سلب حیات
  • به صلیب کشیدن
  • قطع دست راست و پای چپ
  • نفی بلد به معنی تبعید شدن است

نکته: قاضی با بررسی و تحقیقات، تصمیم گیرنده برای مجازات محارب است. البته ناگفته نماند که به طور معمول در حقوق ایران، مجازات جرم محاربه اعدام بوده و دادگاه صالح، دادسرا و دادگاه انقلاب نیز می باشد.

حال که تا به اینجای مطلب با جرم محاربه و موضوعات مرتبط با آن آشنا شدید بهتر است در مورد افساد فی الارض نیز اطلاعاتی داشته باشید. پس در ادامه با عباس شفیعی بهترین وکیل کیفری مشهد همراه شوید.

مفسد فی الارض چیست؟

شخصی که زمین را به فساد و گناه آلوده کرده و از نظر حقوقی موجب ناامنی، اخلال در نظر عمومی یا خسارت به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی شده باشد، مفسد فی الارض گفته می شود.

فردی که به آن مفسد فی الارض اطلاق می شود یک یا چند مورد از اقدامات نام برده در ادامه را انجام داده است. از جمله:

  • جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد
  • جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور
  • نشر اکاذیب
  • اخلال در نظام اقتصادی کشور
  • احراق و تخریب
  • پخش مواد سمی و میکروبی و خطرناک
  • دایر کردن مراکز فساد و فحشا یا معاونت در آن ها
  • و …

نتیجتاً هر زمان فردی این اقدامات را به نحوی که باعث اخلال شدید در نظم عمومی کشور، ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی، یا سبب اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع انجام دهد، مفسد فی الارض محسوب شده و مستحق مجازات خواهد بود.

مشاوره رایگان وکیل کیفری مشهد

مجازات مفسد فی الارض

چنانچه فردی، مجرم به جرم افساد فی الارض، شناخته شود و برای قاضی رسیدگی کننده به پرونده، قصد ایجاد اخلال گسترده در نظام کشور و نظم عمومی احراز شود و به ایجاد ناامنی و اشاعه فحشا در حد وسیع پی ببرد، حکم به اعدام مفسد فی الارض خواهد داد. اما در صورتی که موارد نام برده برای قاضی پرونده محرز نگردد و جرمی که فرد، مرتکب شده، با هیچ مجازات قانونی دیگری، تطابق نداشته باشد، به میزان نتایج زیان باری که جرم ایجاد کرده، مرتکب، به حبس تعزیری درجه پنج یا شش یعنی حبس بیش از ۲ تا ۵ سال یا حبس بیش از ۶ ماه تا ۲ سال، محکوم خواهد شد.

نکته: محاربه و  افساد فی الارض جزو جرایم و گناهانی است که دارای مجازات خاص و معین شرعی بوده و در حوزه حدود (مجازات هایی که کمیت و کیفیت آنها در شرع مشخص شده است) جای می گیرند.

وکیل کیفری مشهد

باتوجه به توضیحات ذکر شده در مورد دو جرم محاربه و فساد فی الارض باید گفت که  این جرم ها از لحاظ مسئولیت کیفری دارای چالش های فراوانی هستند. لذا به شما توصیه می گردد، حتما برای پرونده خود یک وکیل کیفری مجرب در این حوزه اخذ نمایید. یا حداقل کار این است که از یک وکیل متخصص کیفری مشورت های لازم را دریافت نمایید. در این صورت خواهید توانست بهترین دفاع را از خود انجام دهید.

شما می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شیعی بهترین وکیل پایه یک کیفری مشهد در تماس باشید.

نمونه متن شکواییه جرم محاربه و افساد فی الارض

احتراما به استحضار می رساند که اینجانب……………..فرزند……………ساکن………………از حانم/ آقای ……………… فرزند…………… ساکن………………شاکی هستم. زیرا نامبرده با سلاح سرد در جاده به این جانب حمله نموده و اموال اینجانب راغارت کرده است. لذا ازدادستان محترم تقاضای تعقیب و مجازات کیفری متهم موصوف را طبق بند الف ماده ۲۸۲ قانون مجازات اسلامی را دارم.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

نتیجه گیری

براساس تعریف قانون مجازات اسلامی هر زمان فردی برای ایجاد رعب، وحشت، سلب آزادی و امنیت مردم دست به سلاح ( سلاح سرد و سلاح گرم تفاوتی ندارد ) ببرد، محارب و مفسد فی الارض شناخته شده و مستحق مجازات خواهد بود. بنابراین با توجه به توضیحات ذکر شده در این مطلب توسط عباس شفیعی وکیل کیفری مشهد، چنانچه نیاز به مشاوره تخصصی در این زمینه دارید، می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی وکیل متخصص کیفری در تماس بوده و حتی پیگیری پرونده خود را به این وکیل خبره نیز بسپارید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915