عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - طلاق زوجه به علت عدم پرداخت نفقه

طلاق زوجه به علت عدم پرداخت نفقه

هنگامی که بین آقا و خانمی رابطه ی زوجیت برقرار می شود، هر کدام از حقوقی بهره مند می شوند. یکی از حقوقی که قانون برای زوجه پس از عقد بر قرار دانسته، نفقه است. از این رو گاهاً برخی از بانوان به دلیل عدم پرداخت نفقه از جانب زوج ناچار به جدایی می شوند. از این رو عباس شفیعی وکیل خانواده مشهد در این مطلب قصد دارد طلاق زوجه به علت عدم پرداخت نفقه را مورد بررسی قرار دهد. شما همراهان گرامی می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با بهترین وکیل مشهد تا انتها نیز همراه شوید.

عدم پرداخت نفقه از جانب زوج

با برقراری رابطه زوجیت، نفقه با توجه به شان و متناسب با نیازهای زوجه در نظر گرفته می شود که شامل خوراک، پوشاک، مشکن و … می باشد.

پرداخت نفقه از موراد مهمی در قانون است که ترک آن جرم انگاری شده و قانونگذار در صورت عدم پرداخت نفقه، ضمانت اجراهای حقوقی و کیفری برای آن تعیین نموده است. بنابراین زن می تواند با اثبات این موضوع که همسرش نفقه وی را علی رغم وجود تمکین، پرداخت نکرده، تقاضای صدور حکم طلاق نماید. زیرا طبق ماده ۱۱۰۶ قانون مدنی با وجود عقد دائم، نفقه زن بر عهده مرد بوده و مکلف است که معاش همسر خود را تامین نماید.

بهترین وکیل طلاق مشهد

شرایط طلاق به علت عدم پرداخت نفقه

طبق قانون طلاق به علت عدم پرداخت نفقه زمانی محقق خواهد شد که شرایط ذکر شده در ادامه وجود داشته باشد. از جمله اینکه:

• زوجه تمکین عام و خاص داشته باشد.
  • زن از معاذیر موجه قانونی برای عدم تمکین برخوردار باشد.
  • در صورت تمکین زن، مرد حتی با حکم دادگاه، نفقه پرداخت نکند.
  • مرد از توان مالی کافی، برای پرداختن نفقه همسر خود، برخوردار نباشد.

نکته: اگر زوج در دادگاه ثابت کند که همسرش بدون عذرموجه تمکین عام و خاص نداشته، حق طلاق از جانب زن به دلیل عدم پرداخت نفقه توسط مرد منتفی بوده و نمی تواند تقاضای صدور حکم طلاق نماید.

در این مطلب می خوانید: طلاق زوجه به علت عدم پرداخت نفقه

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل نفقه مشهد تماس حاصل نمایید.

مراحل طلاق به علت عدم پرداخت نفقه

وکیل خانواده مشهد مراحل طلاق به دلیل پرداخت نکردن نفقه از جانب همسر را چنین بیان می دارد:

• مراجعه به یکی از دفاتر خدمات قضایی
  • ارائه مدارک مورد نیاز از جمله سند ازدواج و مدارک شناسایی
  • تعیین وقت رسیدگی به پرونده
  • بررسی موضوع توسط قاضی و صدور حکم مقتضی
  • قطعی شدن حکم عدم پرداخت نفقه پس از طی کردن مهلت ها و روند اعتراض
  • مراجعه به دفتر دادگاه برای دریافت اجرائیه رای صادره توسط زوجه
  • ابلاغ اجراییه و عدم تبعیت از آن توسط زوج
  • تنظیم دادخواست صدور حکم طلاق به علت عدم پرداخت نفقه توسط زوجه
  • مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و ضمیمه کردن رای و اجرائیه صادره در مورد محکومیت مرد به پرداخت نفقه
  • ارسال دادخواست به دادگاه صالح و ارائه مدارک و ادله مورد نیاز توسط زوجه
  • صدور حکم طلاق به علت عدم پرداخت نفقه در صورت بر حق دانستن زوجه

بهترین وکیل حقوقی مشهد

نکته: اقرار، شهادت شهود یا بینه، قسم و علم قاضی از مورادی هستند که می توان برای اثبات عدم پرداخت نفقه مورد استفاده قرار گیرند.

نکته: استنکاف شوهر از پرداخت نفقه به مدت شش ماه و عدم امکان الزام او به پرداخت نفقه از مواردی است که در شروط ضمن عقد در عقدنامه بیان شده است. البته عدم امضای شروط عقدنامه توسط زوج هم نمی‌تواند اسقاط کننده حق درخواست طلاق به علت عدم پرداخت نفقه باشد.

در این مطلب می خوانید: طلاق زوجه به علت عدم پرداخت نفقه

دادگاه صالح طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه

وکیل مشهد می گوید به طور کلی تمامی دعاوی مربوط به نفقه و عدم پرداخت آن توسط زوج، باید در دادگاه خانواده مورد بررسی قرار گیرد. بنابراین اگر چنین دادخواستی در دادگاه دیگری مطرح شود، دادگاه با صدور قرار امتناع از رسیدگی، پرونده را به دادگاه خانواده ارجاع خواهد داد. زیرا طلاحیت رسیدگی به چنین پرونده هایی در اختیار دادگاه خانواده است.

وکیل حقوق مالی زوجه در طلاق

نمونه دادخواست طلاق به علت عدم پرداخت نفقه

ریاست محترم دادگاه خانواده شهرستان ……….
احتراماً به استحضار می رساند اینجانب ………. به موجب عقدنامه شماره ………. مورخ ………. دفترخانه شماره ………. شهرستان ………. با خوانده جناب آقای ………. عقد ازدواج دائم منعقد کرده ام. حاصل این ازدواج در مدت ………. سال زندگی مشترک ………. فرزند می باشد. خوانده به مدت بیش از ………. سال است که از پرداخت نفقه خودداری کرده و با وجود صدور اجرائیه از پرداخت نفقه امتناع  نموده است. لذا با تقدیم این دادخواست و به استناد ماده ۱۱۱۹ و تبصره ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی صدور حکم مبنی بر اجرای صیغه طلاق به انضمام کلیه خسارات و هزینه دادرسی در حق اینجانب مورد استدعاست.

مشاوره رایگان وکیل نفقه مشهد

با توجه به آنچه در مطلب فوق ذکر شد می توان اینگونه نتیجه گیری کرد؛ به دلیل اینکه زن با وجود عدم پرداخت نفقه توسط همسرش دچار عسر و حرج می‌شود، دادگاه حق طلاق را به زوجه داده و از وی حمایت می کند. البته مساله ای که در اینجا حائز اهمیت بوده، روند رسیدگی به چنین پرونده هایی است که بسیار زمان بر و دارای پستی و بلندی هستند. اما شما همراهان گرامی می تواند با کمک یک وکیل خوب خانواده از دشواری های پیش روی خود کاسته و با آسودگی خاطر پرونده خود را پیش ببرید.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد در تماس باشید.