عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - آثار و عناصر جرم اختلاس کارمند بانک

آثار و عناصر جرم اختلاس کارمند بانک و برخورد قانون با این جرم

بدون شک نظام بانکی یکی از بخش های مهم اقتصادی است که برای جلب اعتماد عمومی باید در آن شفافیت حکمفرما باشد. اما در برخی مواقع افراد سودجو با اختلاس که یکی از جرایم و معضلات در سیستم بانکی و نظام اداری است، موجب فساد مالی می شوند. از این رو عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد قصد دارد در این مطلب به آثار و عناصر جرم اختلاس کارمند بانک و برخورد قانون با این جرم بپردازد. تا موجب آگاهی بیشتر شما همراهان گرامی در این زمینه شود.

اختلاس چیست؟

اختلاس در لغت به معنای حیف و میل کردن، ربودن و دزدی است که از آن به عنوان خیانت در امانت یاد شده و از سوی کارمندان و کارکنان دستگاه‌های دولتی و عمومی مصرحه در قانون محقق می گردد.

در این راستا اگر کارمند بانکی، پول هایی را که به مردم تعلق دارد، با سوءنیت و قصد ضرر رساندن به آنها، برای خود و یا دیگران برداشت کند، جرم اختلاس روی داده است. اختلاس موجب بی اعتمادی و اختلال در فعالیت های بانکی از جانب مردم شده و آثار منفی و مخربی را بر جای می گذارد. از این رو قانون کارمند خاطی را مستحق مجازات دانسته و با آن برخورد می کند.

وکیل شکایت اختلاس

عناصر تحقق جرم اختلاس

برای اینکه بتوان جرم اختلاس را به فردی نسبت داد، باید عناصر نام برده در ادامه وجود داشته باشد. از جمله:

عنصر معنوی اختلاس

قصد و نیت انجام عمل مجرمانه، عنصر معنوی جرم اختلاس را تشکیل می دهد. از این رو طبق ماده ۵ قانون مجازات مرتکبین اختلاس و ارتشاء و کلاهبرداری، احصا شده اند و عبارتند از:

  • کارمندان ادارات و سازمانها
  • کارمندان شوراها و یا شهرداریها
  • کارمندان مؤسسات و شرکتهای دولتی و یا وابسته به دولت
  • کارمندان نهادهای انقلابی
  • کارمندان دیوان محاسبات
  • کارمندان مؤسساتی که به کمک مستمر دولت اداره می شوند
  • دارندگان پایه قضایی
  • کارکنان قوای سه گانه
  • کارکنان نیروهای مسلح
  • مامورین به خدمات عمومی اعم از رسمی یا غیررسمی
  • و …

در این مطلب می خوانید: آثار و عناصر جرم اختلاس کارمند بانک و برخورد قانون با این جرم

وکیل تخلفات و جرائم اداری

عنصر مادی اختلاس

برداشتن و تصاحب اموالی که برحسب وظیفه به کارمند دولت سپرده می شود، برای تحقق عنصر مادی نیاز است.

عنصر قانونی اختلاس

و اما در عنصر قانونی باید متذکر شده که جرم مورد نظر باید در قانون جرم انگاری شده و برای آن مجازات تعیین شده باشد. ماده ۵ قانون مجازات مرتکبین اختلاس، ارتشاء و کلاهبرداری، درباره همین امر بوده و عنصر قانونی جرم اختلاس را بیان می دارد.

مجازات جرم اختلاس کارمند بانک

از آنجایی که جرم اختلاس کارمند بانک آثار نامطلوبی از خود بر جای گذاشته و این افراد با فرار خود از کشور، موجب ورود ضرر به نظام اقتصادی کشور و از بین رفتن اعتماد مردم می‌شوند، قانون با توجه به میزان مال تصاحب شده توسط مختلس، مجازاتی را برای وی در نظر گرفته است. از جمله:

  • اختلاس تا ۵۰ هزار ریال، مجازات کارمند ۶ ماه تا ۳ سال حبس و ۶ ماه تا ۳ سال انفصال موقت
  • اختلاس بیش از ۵۰ هزار ریال، مجازات کارمند ۲ تا ۱۰ سال حبس و انفصال دائم از خدمات دولتی

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل اختلاس مشهد تماس حاصل نمایید.

نکات مهم درباره مجازات اختلاس
  • مجرم علاوه بر رد وجه یا مال اختلاس شده و تحمل مجازات تعیین شده به میزان عمل آن، به جزای نقدی معادل دو برابر محکوم خواهد شد.
  • اگر متخلس مرتبه مدیر کل یا بالاتر یا هم طراز آن داشته باشد، به انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم خواهد شد.
  • اگر عمل متخلس با جعل و تزویر همراه بوده و میزان آن تا ۵۰ هزار ریال باشد، مجازات تعیین شده برای وی به ۲ تا ۵ سال حبس و ۱ تا ۵ سال انفصال موقت از خدمات دولتی تشدید خواهد شد.
  • اگر عمل متخلس با جعل و تزویر همراه بوده و میزان آن بیش از ۵۰ هزار ریال باشد، مجازات تعیین شده برای وی حبس از ۷ تا ۱۰ سال و انفصال دائم از خدمات دولتی خواهد بود.
  • اگر کارمندی به طور عمدی تمام یا قسمتی از اموال دولتی یا متعلق به اشخاصی را که بر حسب وظیفه به او سپرده شده را تلف کرده و یا از بین ببرد، مستوجب کیفر اختلاس بر حسب مورد و میزان آن مال خواهد بود.
  • و …

در این مطلب می خوانید: آثار و عناصر جرم اختلاس کارمند بانک و برخورد قانون با این جرم

وکیل کیفری مشهد

تخفیف در مجازات اختلاس

عموماً افراد جامعه بر این باورند که به دلیل آثار مخرب اختلاس، نباید تخفیفی در میزان مجازات برای مختلس قائل شد. اما قانون تحت شرایطی خاص، خاطی را مشمول تخفیف مجازات قرار داده است. از این رو اگر فرد متهم شده به اختلاس قبل از اینکه کیفر خواست بر علیه او صادر شود، تمام آنچه را که اختلاس نموده، برگرداند، دادگاه او را از تمام یا قسمتی از جزای‌نقدی جرم مزبور معاف خواهد کرد. همچنین دادگاه می تواند مجازات حبس را به صورت معلق در آورد.

اما در مواقعی که برای متخلس حکم انفصال صادر کرده باشد، بسیار جدی بوده و مشمول تخفیف ندانسته و حکم انفصال بر علیه مختلس اجرا می گردد.

نکته: برای اثبات جرم اختلاس می‌توان از اقرار، شهادت شهود، ارائه مستندات و علم قاضی استفاده نمود.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل اختلاس مشهد

نتیجه گیری

اختلاس از جمله جرایم مالی اقتصادی است که طبق آنچه در مطلب فوق ذکر شد، دارای شرایط و عناصر خاص است. از این رو قانون گذار با جدیت و حساسیت بالایی به چنین پرونده هایی رسیدگی خواهد کرد. اما در برخی مواقع هم برای افرادی که از کرده ی خود پشیمان هستند، راه بازگشت قرار داده و در مجازات آنها تخفیف قائل می شود. اما خب در چنین مواقعی نمی توان تخصص و تجربه یک وکیل پایه یک دادگستری را نادیده گرفت. بنابراین توصیه اکید می شود اگر درگیر چنین پرونده ای هستید، حتما با یک وکیل خوب مشورت کرده و راهنمایی های لازم را نیز دریافت نمایید.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915