عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - مجازات مالخری و روش اثبات آن

مجازات مالخری و روش اثبات آن

اغلب اموالی که توسط سارقین به سرقتی می روند، مورد معامله قرار گرفته و به فروش می رسند. در این بین جالب است بدانید که خرید این اموال جرم بوده و قانون برای آن مجازات در نظر گرفته است. از این رو در ادامه با عباس شفیعی بهترین وکیل کیفری مشهد همراه شوید تا درباره مجازات مالخری و روش اثبات آن اطلاعات بیشتری بدست آورید.

مال خری چیست؟

نگه داشتن اموال مسرقه توسط سارقین، خطرناک بوده و گاهاً این اموال امکان ردیابی دارند. به همین دلیل باعث می شود تا سارقین اموال مسرقه را با قیمت های اندک سریعاً به فروش رسانده تا به هدف نهایی خود که ایجاد درآمد بوده، برسند.

حال در مقابل افرادی هستند که به دلیل قیمت پایین اموال مسروقه، سعی در خرید آنها داشته و سارقان را بیشتر به انجام این جرم تشویق می کنند. در این راستا لزوماً نیازی نیست تا مال خری حرفه و شغل فردی بوده باشد. در نتیجه اگر فرد عادی هم با علم و یا حتی حدس و گمان به مسروقه بودن اموالی اقدام به خرید نماید، مرتکب جرم مال خری شده است. ناگفته نماند که در خرید این اموال فرقی ندارد که کالایی باارزش خریداری شده یا بی ارزش. بنابراین صرف خرید اموال مسروقه جرم مال خری روی داده است.

بنابراین به طور کلی می توان چنین بیان کرد که مال خری، خرید اموال مسروقه ای است که موجب وقوع سرقت های متعدد شده و به همین منظور هم قانون برای آن مجازات تعیین نموده است.

بهترین وکیل سرقت مشهد

مجازات مال خری

طبق ماده ۶۶۲ قانون مجازات اسلامی مجازات مال خرید چنین بیان شده است که:

اگر فردی با علم و اطلاع یا با وجود قراین اطمینان‌آور به اینکه مال مسروقه بوده و از طریق دزدی به دست آمده، آن را به هر طریقی انحاء تحصیل یا مخفی یا قبول کند یا مورد معامله قرار دهد به حبس از ۶ ماه تا ۳ سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

نکته: اثبات بی اطلاعی از مسروقه بودن مال در محکمه، کار دشواری است. از این رو لازم است برای تبرئه از چنین جرمی از یک وکیل خوب کمک گرفته تا دلایل و عوامل دیگر نسبت به عدم آگاهی متهم از مال مسروقه، در دادگاه به درستی بیان شود.

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل کیفری مشهد تماس حاصل نمایید.

در این مطلب می خوانید: مجازات مالخری و روش اثبات آن

نکات مهم جرم مال خری

  • اموالی که به هر نحوی سرقتی بودن آنها ثابت شود، خرید آن‌ها ممنوع است و قانونگذار هرگونه معامله این اموال را جرم تلقی کرده است.
  • مال خری از جمله جرایم غیرقابل گذشت بوده و نیازی به وجود شکایت یا حضور شاکی خصوصی نیست. در نتیجه دادستان می تواند با اطلاع از وقوع جرم اقدامات لازم جهت دستگیری متهم را به عمل می آورد.
  • اگر مال خری حرفه و شغل فردی باشد، به بیشترین مجازات مقرر در ماده ۶۶۲ محکوم خواهد شد.
  • داشتن علم و آگاهی از مسروقه بودن اجناس و کالاهای مورد معامله از اصلی ترین شرایط تحقق جرم مال خری است.
  • اگر ثابت شود که خریدار از مسروقه بودن مال بی اطلاع بوده، مسولیت از وی ساقط شده و مجازات نمی شود. اما مسئولیت مدنی و حقوقی وی پا برجا باقی خواهد ماند.
  • اگر مشخص شود که خریدار مال سرقتی، در عین حال که اطلاعی از این موضوع نداشته است، اما خرید خود را در مکانی انجام داده که معمولاً اجناسی که در آن جا خرید و فروش می‌رسد، سرقتی هستند، یکی از شرایط تحقق جرم ایجاد شده است.
  • اگر فردی، خرید مال سرقتی یا همان مالخری را شغل و حرفه اصلی خود قرار داده باشد، دادگاه بیشترین مجازات ممکن یعنی ۳ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق برای او در نظر خواهد گرفت.
  • دادگاه، مالخر را به رد مال محکوم نمی‌کند و تنها سارق را به رد عین یا مثل یا قیمت مال محکوم می نماید.
  • و …

وکیل پایه یک دادگستری مشهد

نحوه اثبات جرم مال خری

برای اینکه بتوان جرم مالخری را اثبات نمود، باید ادله‌ای محکمه پسند وجود داشته باشد. بنابراین برای اثبات این موضوع می توان به موارد زیر استناد نمود. از جمله:

  • اقرار متهم
  • شهادت شهود
  • سوگند
  • علم قاضی

در این مطلب می خوانید: مجازات مالخری و روش اثبات آن

نمونه شکواییه مال خری

با عنایت به پرونده کلاسه ………. که در تاریخ ………. علیه مشتکی­ عنهم آقا/ خانم ………. به اتهام سرقت از منزل اینجانب ………. اقامه شد و در جریان رسیدگی است. در مورخه ………. کاشف بعمل آمد که اموال مسروقه توسط شخصی بنام ………. به آدرس ……………….. خریداری شده و در آن محل نگهداری می­‌شود. حال با وجود مستندات از جمله شهادت شهود عینی و حضور اموال مسروقه در آن محل خواهشمندم تا بدون فوت وقت و با عنایت به ماده­ی ۶۶۲ قانون مجازات اسلامی نسبت به قرار تعقیب مشتکی­ عنه اقدام عاجل نمایید.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل کیفری مشهد

نتیجه گیری

مال خری از جمله جرایم غیرقابل گذشت بوده و نیازی به شاکی خصوصی ندارد. از این رو اگر بدون آگاهی دچار چنین مشکلی شده اید و چاره کار را نمی داند، توصیه می شود برای اثبات بی گناهی خود از یک وکیل متخصص کیفری کمک گرفته و راهنمایی های لازم را نیز دریافت نمایید. از طرفی هم اگر اموال شما به سرقت رفته و خواهان مجازات سارق و مال خر هستید، بدون شک با کمک یک وکیل کیفری پایه یک دادگستری می توانید مجرم را در کمترین زمان ممکن به مجازات رسانده و حقوق از دست رفته خود را بازیابید.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915