عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - مجازات حمل و نگهداری مواد مخدر

مجازات حمل و نگهداری مواد مخدر

در این مطلب سعی داریم هر آنچه که باید در رابطه با مجازات حمل و نگهداری مواد مخدر بدانید را قرار داده و شما همراهان گرامی را با مسائل پیرامون این جرم آشنا کنیم. بنابراین در ادامه با عباس شفعی بهترین وکیل مواد مخدر مشهد همراه شده و اطلاعات مفیدی بدست آورید.

در کشور ما هر فردی که یکی از جرایم حمل مواد مخدر، خورده فروشی مواد مخدر، تولید و پخش مواد مخدر، مصرف مواد مخدر و یا همکاری در هر یک از موارد ذکر شده را انجام دهد، مرتکب جرم شده و مجازات خواهد شد. اما بهتر است بدانیم که اصلا مواد مخدر چیست و به چه موادی، مخدر می گویند.

بهترین وکیل مشهد

مواد مخدر چیست؟

مخدر ماده ای خالص و یا ترکیب شده از مواد شیمیایی است که قربانیان زیادی را از جمله کودکان، جوانان و … را به خود اختصاص داده است. این افراد در قدم اول یا ناخواسته و یا با تشویق افراد مبتلا پا در دام مواد مخدر گذاشته و آینده ای تباه را برای خود رقم می زنند. زیرا مصرف این مواد به شدت اعتیادآور بوده و همین امر هم تاثیر مخربی بر سیستم های بدن بر جای می گذارد. در نتیجه فرد ناچار به استفاده مداوم از اینگونه مواد خواهد بود و در غیر این صورت دچار درد، تنش های شدید عصبی، اختلال در دستگاه گوارش و … می گردد. بنابراین استعمال اینگونه مواد اکیداً ممنوع بوده و برای افرادی که اقدام به حمل و نگهداری مواد مخدر یا هر جرم دیگری که مرتبط با این موضوع بوده مجازات تعیین شده است.

انواع مواد مخدر

وکیل کیفری مشهد مواد مخدر را در دو دسته صنعتی و غیر صنعتی تقسیم بندی کرده و در ادامه مجازات هر کدام را مورد بررسی قرار داده است. از این رو در ادامه با وکیل پایه یک کیفری همراه باشید:

  • مواد مخدر غیر صنعتی: تریاک، شیره، گراس، بنگ و …
  • مواد مخدر صنعتی: شیشه، هروئین، کراک، کوکائین و …

مشاوره رایگان وکیل کیفری مشهد

مجازات حمل و نگهداری مواد مخدر غیر صنعتی

طبق ماده ۵ قانون مبارزه با مواد مخدر که در سال ۱۳۹۹ اصلاح شده باید بگوییم که مجازات حمل و یا نگهداری مواد مخدر متناسب با وزن آن برای عاملین در نظر گرفته شده است. از جمله:

  • مجازات حمل و نگهداری مواد‌مخدر تا پنجاه گرم: مجازات حبس در این میزان منتفی بوده اما مجرم به جزای نقدی و ۵۰ ضربه شلاق محکوم می شود. البته میزان مجازات تاثیر مستقیمی به نوع دستگیری و اقرار متهم به حمل و نگهداری مواد مخدر دارد.
  • مجازات حمل و نگهداری مواد‌مخدر بیش از پنجاه گرم تا پانصد گرم: قانون گذار برای این میزان هم مانند نمونه بالا حبس در نظر نگرفته، اما مجازات جزای نقدی و ۱۰ تا ۷۴ ضربه شلاق قرار داده است.
  • مجازات حمل و نگهداری مواد‌مخدر بیش از پانصد گرم تا پنج کیلو گرم: برای این میزان از حمل و نگهداری مواد مخدر غیر صنعتی سه نوع مجازات تعیین شده که به این قرار است: جریمه نقدی، ۴۰ تا ۷۴ ضربه شلاق، حبس تعزیری ۲ تا ۵ سال. البته این موضوع را ذکر کنیم که قاضی پرونده با توجه به کیفیت دستگیری، وضعیت متهم، داشتن و یا نداشتن سابقه کیفری و عوامل دیگر می تواند حداقل یا حداکثر مجازات را برای متهم مدنظر قرار دهد.
  • مجازات حمل و نگهداری مواد‌مخدر بیش از پنج کیلو گرم تا بیست کیلوگرم: متهم این میزان مواد مخدر به جریمه نقدی، ۵۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و ۵ تا ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم خواهد گردید. ( اگر این جرم برای بار دوم رخ دهد، اموال متهم مصادره شده و برای بار سوم علاوه بر مصادره اموال مجازات متهم اعدام خواهد بود. )
  • مجازات حمل و نگهداری مواد‌مخدر بیش از بیست کیلوگرم تا یکصد کیلوگرم: جزای نقدی، ۵۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و ۵ تا ۱۰ سال حبس مجازات این میزان از موادمخدر خواهد بود. البته به میزان هر کیلوگرم از بند قبلی، دو میلیون ریال به جزای نقدی اضافه خواهد شد. ( این بند هم مانند نمونه قبلی در صورت تکرار مجازات اعدام و مصادره کل اموال را در پی خواهد داشت. )
  • مجازات حمل و نگهداری مواد‌مخدر بیش از یکصد کیلوگرم: مجرم در این میزان از مواد مخدر علاوه بر شلاق و جزای نقدی به حبس ابد محکوم می شود. چنانچه تخفیف و یا عفو شامل چنین مجرمی شده باشد و دوباره جرم را تکرار کند به اعدام و مصادره کل اموال ناشی از جرم حمل و نگهداری مواد مخدر محکوم خواهد گردید.

برای اطلاع از مجازات معاونت در فروش و نگهداری مواد مخدر بر روی متن کلیک نمایید.

وکیل کیفری پایه یک مشهد

مجازات حمل و نگهداری مواد مخدر صنعتی

در مجازات حمل و نگهداری مواد‌مخدر صنعتی تفاوتی در نوع ماده وجود نداشته و مانند مواد غیرصنعتی متناسب با مقدار مورد بررسی قرار می دهیم. از جمله:

  • مجازات حمل و نگهداری ماده مخدر صنعتی ۱ تا ۵ سانتی گرم: مجازات این میزان از مواد مخدر صنعتی شلاق و جریمه نقدی بوده و قانون گذار برای متهمین این میزان، حبس در نظر نگرفته است. ( ۵۰۰ هزار ریال تا ۱ میلیون ریال جریمه نقدی و ۲۰ تا ۵۰ ضربه شلاق )
  • مجازات حمل و نگهداری ماده مخدر صنعتی بیش ازپنج سانتی گرم تا یک گرم: برای این مقدار هم مانند بند بالا شلاق و جریمه نقدی در نظر گرفته شده است. ( ۲ میلیون ریال تا ۶ میلیون ریال جریمه نقدی، ۳۰ تا ۷۰ ضربه شلاق )
  • مجازات حمل و نگهداری ماده مخدر صنعتی بیش از چهار گرم تا پانزده گرم: حبس، شلاق و جریمه نقدی مجازات این میزان از حمل و نگهداری مواد مخدر صنعتی خواهد بود. ( حبس به مدت ۵ تا ۸ سال، شلاق ۳۰ تا ۷۴ ضربه و ۲۰ میلیون ریال تا ۴۰ میلیون ریال جریمه نقدی )
  • مجازت حمل و نگهداری ماده مخدر صنعتی بیش از پانزده گرم تا سی گرم: مانند بند قبلی حبس، شلاق و جریمه نقدی مجازات این میزان از حمل و نگهداری مواد مخدر صنعتی می باشد. ( ۱۰ تا ۱۵ سال حبس، ۷۴ ضربه شلاق و از ۴۰ میلیون تا ۶۰ میلیون ریال جریمه نقدی )
  • مجازات حمل و نگهداری ماده مخدر صنعتی بیش از سی گرم: مجازات تعیین شده برای این میزان از حمل و نگهداری موادمخدر صنعتی اعدام و مصادره اموال بدست آمده از این طریق می باشد.

نکته: به دلیل اینکه مواد مخدر صنعتی اثرات زیان باری داشته، قانونگذار مجازات شدیدتری را برای حمل و نگهداری آن تعیین کرده است؛ به این نحو که حتی برای کمتر از گرم هم مجازات قرار داده است. برای میزان کمتر از گرم می توان گفت که هر سانتی گرم معادل یک دهم گرم می شود که اگر گرم را تقسیم بر ۱۰کنیم، حاصل یک سانتی گرم می شود.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

شماره تماس وکیل خوب

نتیجه گیری

باتوجه به توضیحات ذکر شده در مورد میزان مجازات حمل و نگهداری مواد مخدر چه از نوع صنعتی و چه غیر صنعتی که باشد باید بگوییم که توصیه اکید ما در چنین پرونده های حضور یک وکیل خبره و کاربلد در زمینه مواد مخدر است تا بتوان با راهنمایی های درست و بجا موجب فراهم شدن حداقل مجازات شد. در این راستا می توان از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی وکیل کیفری مشهد در تماس بوده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915