عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - ممنوع الخروج کردن فرزند

ممنوع الخروج کردن فرزند

از آنجایی که سرپرستی فرزند تا رسیدن به سن قانونی با ولی قهری خود یعنی پدر و جد پدری است و آنها حق ولایت دارند، بایستی هر تصمیمی از قبیل تصمیمات مالی و غیر مالی فرزند به عهده ایشان باشد. زیرا طبق قانون تصمیماتی که ولی قهری برای فرزندش اتخاذ می کند مطابق با مطلحت وی بوده، مگر اینکه خلاف این امر ثابت شود. حال با توجه به این مطالب بایستی گفت که خروج فرزند از کشور منوط به اجازه ولی قهری او است. حال عباس شفیعی بهترین وکیل گذرنامه در مشهد سعی دارد پیرامون این مسئله ی مهم یعنی ممنوع الخروج کردن فرزند مطالب مهمی را در اختیار شما همراهان گرامی قرار دهد. پس لطفا در ادامه نیز همراهمان باشید.

وکیل ممنوع الخروج کردن فرزند

با سپردن حضانت فرزند به یکی از والدین نبایستی این برداشت شود که والد دیگر حق دیدار و یا تصمیماتی برای او را ندارد. زیرا ممنوعیت خروج فرزند از کشور یکی از مواردی است که می توان در دادگاه مورد بررسی قرار گیرد. حال اگر در این زمینه به مشکل برخورده اید می توانید از راهنمایی های یک وکیل خبره در این زمینه استفاده کنید تا با صرف کمترین زمان ممکن به نتیجه برسید.

نکته: مادر یا هر شخص دیگری که به حکم دادگاه عهده‌دار حضانت فرزند شده، می‌تواند نسبت به ممنوع‌الخروجی فرزند اقدام کند تا ولی قهری نتواند بدون رضایت ایشان، نسبت به خروج فرزند اقدام نماید.

عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی در مشهد

شرایط ممنوع الخروج کردن

  • در شرایطی که ولی قهری تصمیم به خارج کردن فرزندش از کشور را داشته باشد، با اینکه اختیار مطلق دارد، بایستی به اطلاع کسی که حق ملاقات فرزند را دارد برساند. در غیر این صورت باعث تضییع حقی شده و تفاوتی ندارد که شخص دارای حضانت مادر، پدر، جد پدری یا قیم باشد.
  • اگر مصلحت طفلی یا مجنونی با رفتن به خارج از کشور برای دادگاه مشخص گردد، می توان با صدور مجوز اقدام به خروج کرد. اما این را هم بدانید که بایستی تامین یا تضمینی مناسب برای بازگشت به کشور از ولی یا سرپستش برای کسی که حق ملاقات دارد، اخذ شود.
  • در مورد فرزندانی که به سن بلوغ شرعی رسیده اند، اما هنوز ۱۸ سال تمام نشده اند، مقررات قانون گذرنامه حاکمیت دارد.
  • مدت اعتبار قرار یا دستور ممنوع الخروجی شش ماه است و اگر تمدید نگردد خود به خود از بین می رود.
  • و …

مدت اعتبار ممنوع الخروجی

مدت اعتبار حکم ممنوع الخروجی فرزند ۶ ماه بوده و برای دوام این موضوع بایستی اقدام به تمدید نمایید. در غیر این صورت پس از گذشت مدت معلوم طرح لغو و از سامانه نیز خارج می شود.

همچنین ناگفته نماند که قانون حکم ممنوع الخروجی تا پایان سن حضانت بوده و حتی دختران بالای ۱۸ سال سن نیازی به اجازه و رضایت ولی خود ندارند. مگر اینکه تحت شرایطی خاص ولی بتواند ثابت کند که خروج از کشور و سفر به ضرر دختر است. در این صورت باید دادخواست ممنوع الخروج کردن دختر مجرد بالای ۱۸ سال خود را تقدی دادگاه کند. دادگاه دادخواست را مورد بررسی قرار داده و رای صادر می کند. البته این رای در مدت زمان ۲۰ روز پس از رای صادره قابل اعتراض بوده و بایستی به دادگاه تجدیدنظر تقدیم گردد.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - ممنوع الخروج کردن فرزند

وکیل گذرنامه در مشهد

نحوه تنظیم دادخواست برای ممنوع الخروج کردن

فرقی نمی کند که شما بخواهید مراحل ممنوع الخروج کردن فرزند پسر را بروید یا ممنوع الخروج کردن فرزند دختر را. زیرا به طور کلی بایستی این مراحل را انجام دهید.

در قدم اول خواهان تنظیم دادخواست ممنوع الخروج کردن به همراه مدارک شناسایی خود و فرزندش بع اداره گذرنامه یا دفاتر قضایی مراجعه کرده و آن ها را ارائه می دهد. همچنین خواهان اجرای خواسته در اسرع وقت می شود.

حال اگر مادر خواهان باشد بایستی مدارک مورد نیاز برای اثبات سرپرست بودن و داشتن حضانت را ضمیمه دادخواست کرده و دلایل خود را ارائه دهد. در ادامه رسیدگی، قاضی پرونده تمامی دلایل و دارک را مورد بررسی قرار می دهد.

اما اگر پدر خواهان باشد به راحتی برای این امر می‌تواند به اداره گذرنامه مراجعه نموده و خیلی سریع و راحت فرزند غیر رشید خود را ممنوع‌ الخروج نماید. و این موضوع در حالی رخ می دهد که مادر این‌گونه راحت و بدون دردسر نمی‌تواند فرزند خود را ممنوع‌ الخروج کند.

در این‌ مورد اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری داشته باشید می‌توانید با بهترین وکیل ممنوع الخروج کردن در مشهد مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

مشاوره با وکیل حضانت در مشهد

نمونه متن ممنوع الخروج کردن فرزند

خواهان: ……
خوانده: …….
تعیین خواسته و بهای آن: تقاضای صدور حکم مبنی بر جلوگیری و ممنوعیت خروج اطفال مشترک از کشور به شرح متن و بدواً صدور دستور موقت

دلایل و منضمات:

  • شناسنامه و کارت ملی
  • طلاق نامه
  • عندالزوم تحقیق از اطفال و استعلام از اداره گذرنامه
  • دادنامه شماره …… مورخ ………. شعبه …….دادگاه خانواده ……..

ریاست محترم دادگاه خانواده

احراما به استحضار می رساند؛

اینجانب با خوانده محترم به حسب سند ازدواج شماره ……… مورخ …………… دفترخانه ازدواج شماره ….. تهران ازدواج دائم نموده و ماحصل زندگی مشترکمان به شرح مندرج در سوابق اسناد سجلی دو فرزند به نام ……. و ………. بوده است.

حال با توجه به اینکه خوانده محترم به شرح سند طلاق شماره ……. مورخ ………. دفتر طلاق شماره …. شهرستان ….. به لحاظ طلاق توافقی خاتمه یافته و  فرزندان مشترک در نزد خوانده بوده که به حسب دادنامه شماره ……. مورخ ……… شعبه ……. دادگاه خانواده دستور موقت مبنی بر ملاقات فرزندان با بنده صادر گردیده و در مانحن فیه در حال رسیدگی می‌باشد.

نظر به مراتب فوق از آنجایی که لازمه بقاء و اجرای حق فطری و طبیعی و نیاز ملاقات اینجانب به عنوان مادر اطفال مشترک و اجرای این حق بقاء اطفال و فرزندان مشترک در ایران می‌باشد و سلب ارتباط فرزندان مشترک با بنده سبب ورود صدمات روحی و روانی می شود، درخواست صدور حکم به شرح ستون خواسته و دستور موقت لازمه در این خصوص جهت ممانعت و ممنوع الخروجی اطفال از کشور و اعلام به مراجع ذیربط را دارم.

با تجدید ادب و احترام

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - ممنوع الخروج کردن فرزند

بهترین وکیل ممنوع الخروج کردن در مشهد

نتیجه گیری

در این مقاله که تحت عنوان ممنوع الخروج کردن فرزند بود برای شما همراهان گرامی در مورد قوانین و شرایط ممنوع الخروج کردن نکات مهمی را بیان کردیم. حال شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی توسط بهترین وکیل پایه یک دادگستری اقدامات لازم را انجام دهید. زیرا یک وکیل خوب در اسرع وقت به مشکلات شما رسیدگی کرده و نتیجه مطلوب را با استفاده از علم و آگاهی خود در پرونده به دست خواهد آورد.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915