عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - ممنوع الخروج کردن همسر

ممنوع الخروج کردن همسر

در برخی مواقع زوجین در زمان اختلاف از هر راهی که قانون در اختیار آنها قرار داده بر علیه طرف مقابل خود استفاده کرده و جلوی اقداماتی را سد می کنند. یکی از این راه ها ممنوع الخروج کردن همسر و فرزندان است که عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری در این مطلب سعی در ارائه مطالب مهمی در این زمینه برای شما همراهان گرامی دارد. پس در ادامه برای کسب اطلاعات بیشتر نیز همراهمان باشید.

شرایط ممنوع الخروج کردن همسر

به راستی که هر دو نفر یعنی زن و مرد می توانند در شرایطی اقدام به ممنوع الخروج کردن طرف مقابل خود نمایند. در ادامه این شرایط را بخوانید:

  • به طور کلی زن شوهردار ممنوع الخروج بوده و برای دریافت گذرنامه نیاز به اجازه همسر خود دارد.
  • وکیل دادگستری با وکالت نامه مخصوص وکلای دادگستری می تواند زن را ممنوع الخروج کند. اما در ممنوع الخروج کردن مرد اینگونه نبوده و نیاز به وکالت نامه محضری می باشد.
  • مرد می تواند در قالب سند وکالت بلاعزل در یکی از دفاتر اسناد رسمی به زن اجازه خروج دهد.
  • زوج برای ممنوع الخروج کردن همسرش بایستی به همراه مدارک مورد نیاز به اداره ی گذرنامه مراجعه نماید.
  • زنی که برای دریافت مهریه خود اقدام کرده، می تواند از طریق اداره اجرای ثبت درخواست ممنوعیت خروج همسرش را داشته باشد. ( به هر میزان از مهریه که تقاضای ممنوعیت خروج نمایید، دیگر نمی توانید برای همان میزان تقاضای توقیقف اموال کنید.
  • بدهکاران مهریه تا زمانی که بدهی خود را پرداخت و یا جلب رضایت نکنند، ممنوع الخروج می باشند.
  • و …

عباس شفیعی وکیل متخصص در زمینه گذرنامه

طرح دعوای قضایی برای اجازه خروج از کشور زن

قانون گذار تحت شرایطی خاص این امکان را برای بانوان در نظر گرفته است که در صورت اثبات ضرورت خروج از کشور با اجازه ی قضایی و بدون مانع از کشور خارج شود. حال این موضوع در صورتی قابل پیگیری است که زوجه با مراجعه به دادگاه طرح دعوا علیه شوهرش نمونه و این اجازه را دریافت نماید. زیرا در برخی مواقع پیش می آید که بعضی از آقایان از حقی که قانون برای آنها قائل شده، سوءاستفاده کرده و به منظور آزار و اذیت همسرشان مانع وی برای خروج از کشور می شوند.

از مصادیق اثبات کننده لزوم خروج قضایی زن از کشور می توان به بیماری و ضرورت سفر، دیدار با اقوام خارج از کشور مانند پدر و مادر، شرکت در ورزش های کشوری و … اشاره کرد که نمونه های بارز برای اجازه خروج قضایی نیز می باشند.

وکیل برای ممنوع الخروجی در مشهد

مراحل ممنوع الخروج کردن زن

صرف نظر از اینکه زن مرتکب جرم شده باشد یا دین بر گردن او باشد، همسرش می تواند مطابق با مراحل نام برده در ادامه او را ممنوع الخروج کند:

  • مراجعه به اداره گذرنامه
  • همراه داشتن مدارک شناسایی از جمله کارت ملی و شناسنامه
  • ارائه درخواست ممنوع الخروجی زن به اداره گذرنامه به وسیله همسرش
  • بررسی مدارک و صدور دستور
  • تایید دستور توسط رییس اداره گذرنامه
  • ثبت در سیستم رایانه ای

در ادامه بخوانید: ممنوع الخروج کردن همسر

مطابق با ماده ۱۹ قانون زوج می تواند اجازه خود برای خروج همسرش از کشور را پس گرفته و مانع وی گردد. حال اگر زن قبل از ازدواج گذرنامه دریافت کره باشد، زوج نمی تواند از ماده ۱۹ استفاده نماید. بلکه بایستی با طرح دعوا مبنی بر ممنوع الخروج کردن همسرش در مراجع صالح بر رسیدگی، دلایل خود را بیان و به حکم دادگاه زن را ممنوع الخروج نماید.

نکته: مردانی که خود در خارج از کشور اقامت دارند، یا اصل شناسنامه خود را ندارند، نمی توانند همسر خود را ممنوع الخروج نمایند.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - ممنوع الخروج کردن همسر

بهترین وکیل رفع ممنوعیت خروج زن در مشهد

مراحل ممنوع الخروج کردن مرد

با توجه به توضیحات ذکر شده توسط عباس شفیعی بهترین وکیل گذرنامه در مشهد زن فقط در صورتی می تواند همسر خود را ممنوع الخروج کند که همسرش از پرداخت مهریه امتناع کند. حال در این صورت باید درخواستی به اجرای ثبت منوط به ممنوع الخروج کردن همسرش بدهد. زیرا تنها در این صورت است که مرد بدهکار محسوب شده و می توان وی را ممنوع الخروج کرد. البته بهتر است به این موضوع واقف باشید که به هر میزان از مهریه برای ممنوع الخروجی نوشته شود، دیگر نسبت به آن میزان نمی توانید تقاضای توقیف اموال نمایید.

نکته: برای ممنوع الخروج کردن مرد توسط همسرش نیاز به حکم دادگاه خانواده و دستور دادستان است. این در حالی است که برای ممنوع الخروج کردن زن توسط همسرش نیازی به مراجعه به دادگاه خانواده نبوده و شوهر با مراجعه به اداره گذرنامه می تواند اقدام به ممنوع الخروجی همسرش نماید.

استعلام ممنوع الخروجی زن

برای اینکه بخواهید استعلام بگیرید که آیا ممنوع الخروج هستید یا خیر، بایستی به اداره پلیس گذرنامه مراجعه کرده و به صورت حضوری استعلام را دریافت نمایید. زیرا استعلام به صورت آنلاین امکان پذیر نمی باشد.

وکالت بلاعزل برای خروج زن از کشور

همانطور که در بالا ذکر شد شوهر بایستی اجازه خروج همسرش از کشور را بدهد. حال این اجازه بایستی در قالب سند وکالت بلاعزل در دفاتر اسناد رسمی تنظیم گردد تا زن بتواند با داشتن این وکالت نامه برای دریافت و یا تمدید گذرنامه خود اقدام نماید. زیرا صرف اینکه در سند ازدواج اجازه خروج قید شده باشد، از نظر مقررات اداره گذرنامه کافی نبوده و دریافت یا تمدید گذرنامه امکان پذیر نمی باشد.

در ادامه بخوانید: ممنوع الخروج کردن همسر

نمونه درخواست ممنوع الخروجی از طریق اجرای اسناد رسمی

ریاست محترم اداره ….. اجرای اسناد رسمی

با سلام

احتراما به استحضار می رساند: اینجانب ………. فرزند …………..بستانکار اجرایی کلاسه ……….. مطروحه در آن اداره، تقاضا دارم در قبال مبلغ ………… ریال از طلبم آقای / خانم …………. را ممنوع الخروج نمایید.

با تشکر / امضا / نام و نام خانوادگی

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان با وکیل برای گذرنامه

نتیجه گیری

با توجه به اینکه داشتن حق خروج از کشور به عنوان یکی ازحقوق هر فردی به شمار می‌رود، اما بهتر است برای کم کردن هزینه ها قبل از هر اقدامی برای عزیمت به سفر از وضعیت ممنوع الخروجی خود آگاه شوید. زیرا از آن جا که ممنوع الخروجی شخص به او اعلام نمی شود ممکن است خسارات مالی در پی داشته باشد. بنابراین توصیه ما به شما همراهان گرامی این است که حتما در این زمینه با وکیلی خبره در مشهد مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915