عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - نحوه اسقاط حق تجدیدنظر خواهی

نحوه اسقاط حق تجدیدنظر خواهی

در این مطلب با عباس شفیعی بهترین وکیل کیفری مشهد همراه شوید تا در مورد نحوه اسقاط حق تجدیدنظر خواهی اطلاعات ارزشمندی کسب نمایید.

تجدید نظر خواهی چیست؟

تجدید نظر در لغت به معنای مورد بررسی قرار دادن مجدد امری بوده که قبلا در مورد آن تصمیم گیری شده است. در نتیجه دادگاه تجدیدنظر همان اختیاراتی را دارا بوده که دادگاه بدوی داشته است. بنابراین می توان از تجدید نظر خواهی به عنوان یکی از راه های اعتراض به آراء در امور کیفری و حقوقی نام برد. از این افراد می تواند طبق قانون پس از صدور حکم بدوی از دادگاه، به حکم صادره اعتراض نمایند.

نکته: درخواست تجدیدنظر خواهی، به دادگاه تجدید نظر استان برای بررسی ارسال خواهد شد.

وکیل کیفری پایه یک دادگستری مشهد

اسقاط حق تجدیدنظر خواهی چیست؟

بنا به توضیحات ذکر شده در بالا می توان گفت که تجدیدنظر خواهی حق بوده و می توان مانند هر حق دیگری، آن را از خود ساقط کرد. اما با ساقط نمودن کتبی این حق، دیگر امکان درخواست تجدیدنظر خواهی نبوده و مسموع نخواهد بود. مگر اینکه در خصوص صلاحیت دادگاه یا قاضی صادر کننده رای باشد. در نتیجه با اسقاط این حق، رای صادره در دادگاه بدوی، رای قطعی محسوب شود.

نکته: در مورد صلاحیت دادگاه یا قاضی صادرکننده رای این نکته را یادآور شویم که اگر طرفین دعوایی، حق تجدیدنظر خواهی را از خود سلب کرده باشند، اما دادگاه صلاحیت رسیدگی به موضوع را نداشته باشد و یا اینکه شرایط رسیدگی به دعوا را رعایت نکرده باشد، می توان نسبت به این موضوع درخواست تجدیدنظر خواهی نمود.

به یاد داشته باشید که یکی از اصول مهم در دادرسی، بی طرفی است. در نتیجه قاضی رسیدگی کننده به پرونده نباید در دعوا ذی نفع باشد یا با یکی از طرفین دعوا قرابت نسبی یا سببی داشته باشد.

بهترین وکیل مشهد

در این مطلب می خوانید: نحوه اسقاط حق تجدیدنظر خواهی

احکام قابل تجدید نظر در دعاوی حقوقی و کیفری

طبق ماده ۳۳۱ قانون آءین دادرسی مدنی، احکام نام برده در ادامه قابل تجدیدنظر خواهی هستند. از جمله:

  • دعاوی مالی که ارزش آن از سه میلیون ریال بیشتر باشد.
  • تمام احکام صادر شده در دعاوی غیرمالی.
  • حکم در مورد متفرعات دعوا در صورتی که حکم اصل دعوا قابل تجدیدنظر باشد.
  • جرائمی که دارای مجازات حداکثر سه ماه حبس هستند.
  • جرائم مستلزم پرداخت دیه یا ارش، در صورتی که میزان یا جمع آنها کمتر از یک دهم دیه کامل باشد.
  • و …

نکته: اسقاط حق تجدیدنظرخواهی در دعاوی کیفری، امتیازهایی را به همراه خواهد داشت.

وکیل کیفری مشهد

با وجود اینکه حضور یک وکیل خوب حقوقی می تواند پرونده حقوقی را زودتر به سرانجام برساند، اما در دعاوی کیفری حضور یک وکیل خبره الزامی است. زیرا دعاوی کیفری یکی از حساس ترین و سخت ترین دعاوی در دادگاه ها محسوب می شوند و به همین دلیل همواره باید از یک وکیل کیفری با تجربه برای حل مسائل کیفری کمک دریافت کرد تا در تمامی مراحل دادرسی حضور داشته و دفاعیات لازم را انجام دهد.

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل کیفری مشهد در تماس باشید.

لایحه اسقاط حق تجدید نظر خواهی

در نظر داشته باشید که اگر در پرونده ای که در دادگاه مطرح کرده اید و رایی برای آن توسط دادگاه بدوی صادر شده است، ۲۰ روز زمان برای اعتراض خواهید داشت. اما در صورتی که تمایل به اعتراض نداشته باشید و بخواهید که رای صادره، زودتر قطعی شود و اعتراضی به رای نداشته باشید، می توانید لایحه ای تنظیم نموده و حق تجدیدنظرخواهی را از خود ساقط نمایید. این عمل باعث می شود که دادنامه صادره قطعی شود.

در این مطلب می خوانید: نحوه اسقاط حق تجدیدنظر خواهی

وکیل حقوقی مشهد

نمونه درخواست اسقاط حق تجدیدنظر خواهی

ریاست محترم دادگاه ……….

احتراماً در خصوص کلاسه پرونده ………. به استحضار می رساند اینجانب به موجب دادنامه شماره ………. مورخ ………. به اتهام ………. در پرونده کلاسه فوق الذکر محکوم به تحمل ………. حبس تعزیری/جزای نقدی شده ام و رای مذکور مورخ ………. به اینجانب ابلاغ شده است. لذا با اسقاط حق تجدیدنظرخواهی خود نسبت به دادنامه مذکور با استناد به ماده ۴۴۲قانون مجازات اسلامی و رای وحدت رویه شماره مورخ ۲۲/۷/۸۲ هیات عمومی دیوان عالی کشور درخواست تخفیف مجازات دارم.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان با وکیل مشهد

نتیجه گیری

اسقاط حق تجدیدنظر خواهی، حقی است که قانون برای طرفین دعوا در نظر گرفته که می توان از ان استفاده نمود. البته این اقدام در برخی مواقع مشکلاتی را در پی خواهد داشت. از این رو توصیه می شود قبل از ساقط نمودن هر حقی از خود، با یک وکیل متخصص صحبت کرده و راهنمایی های لازم را نیز دریافت نمایید.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل کیفری پایه یک مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915