عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - نحوه وصول مهریه

نحوه وصول مهریه چگونه است

در حال حاضر یکی از مهم ترین موضوعات ایجاد شده در جامعه ما نحوه وصول مهریه است که به دلیل قوانین به روز شده، احتمالاً برای اجرا گذاشتن و وصول آن به مشاوره حقوقی نیاز خواهید داشت. پس در ادامه با عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده مشهد همراه شوید تا اطلاعات مفیدی در این زمینه بدست آورید.

قانون جدید وصول مهریه

قبل از اینکه بخشنامه جدیدی برای وصول مهریه تصویب شود، زوجه مختار بود یا از طریق دادگاه و یا از طریق اداره ثبت برای مهریه اش اقدام نماید. اما بعد از تصویب بخشنامه جدید این اقدام به اداره ثبت محدود شده و در صورتی که زوجه نتواند مهریه خود را از این طریق وصول نماید، می تواند به دادگاه مراجعه کرده و اقدامات لازم را پیش گیرد.

این نکته هم ذکر شود که میزان مهریه توافق شده توسط طرفین و ثبت شده در سند ازدواج هر چقدر باشد معتبر است. همچنین امکان مطالبه آن از طریق دادگاه و اجرای ثبت وجود دارد. فقط صدور جلب تا ۱۱۰ سکه امکان پذیر خواهد بود.

عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد

نحوه وصول مهریه

در ادامه به نحوه وصول  مهریه و اقاماتی که باید توسط زوجه انجام شود پرداخته ایم:

  • در قدم اول زوجه بایستی با در دست داشتن مدارک شناسایی خود از قبیل شناسنامه و کارت ملی، عقدنامه یا رونوشت آن. به دفترخانه ای که ازدواج در آن منعقد شده مراجعه کرده و نسبت به صدور اجرائیه برای مهریه اقدام نماید.
  • حال نوبت به این رسیده است که دفتر خانه به میزان تقاضا شده از مهریه، اجراییه صادر کند.
  • سپس زوجه فرم های مرتبط با اموال زوج را مانند معرفی پلاک خودروی شخصی زوج، خط همراه زوج، پلاک ثبتی اموال غیر منقول، سهام شرکت و حتی ممنوع الخروجی زوج … پر کرده و به دفترخانه تحویل دهد. در صورتی که زوجه از اموال زوج اطلاع درستی نداشته باشد با ارائه درخواستی، اداره ثبت از مراجع ذیربط استعلام خواهد گرفت.
  • دفتر خانه پس از صدور اجراییه آن را به اداره ثبت ارسال می‌نماید تا در ثبت تشکیل پرونده اجرایی شود.
  • بعد از اقدامات بالا دفترخانه نسخه ای از اجراییه را به زوج در سامانه عدل ایران (سامانه ثنای قوه قضاییه) ابلاغ می نماید. چنانچه زوج در این سامانه ثبت نام نکرده باشد، ابلاغیه به آخرین نشانی زوج که در عقدنامه درج شده است با پست سفارشی ارسال می گردد.
  • حال در این نوبت شماره پرونده اجرایی از طریق پیامک برای زوجه ارسال شده و او باید برای پیگیری و مراجعه به ثبت، نسبت به اخذ نوبت از سامانه نوبت دهی اینترنتی مهریه اقدام نماید. همچنین در تاریخ مورد نظر برای پیگیری پرونده به اداره ثبت مراجعه نماید.

نکته: برای دریافت مشاورع در مورد مهریه می توانید با شماره ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ ( عباس شفیعی بهترین وکیل مهریه مشهد ) تماس حاصل نمایید.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک مشهد

  • پس از ابلاغ اجراییه مهریه به زوج، به او مهلت ده روزه داده می شود تا از تاریخ ابلاغ نسبت به پرداخت مهریه اقدامات لازم را انجام دهد. در غیر این صورت موارد ذکر شده در ادامه روال پرونده خواهد بود.
  • در ادامه می توان گفت که اگر زن به توقیف اموالی که جزو مستنثیات دین مرد نیست موفق شود، اموال برای قیمت گذاری به کارشناس رسمی ارجاع شده و پس از تعیین قیمت، مال به مزایده گذاشته می شود. تا از این طریق زوجه به حقوق قانونی خود دست یابد. ناگفته نماند در صورتی که اموال مرد در شهر دیگری باشد، اداره ثبت شهر مقصد به اداره ثبت شهر مبدا که پرونده در آن تشکیل شده نیابت داده تا عملیات اجرایی را در آن شهر ادامه دهد.
  • با توجه به توضیحات داده شده در مورد روال پرونده مطالبه مهریه از طریق اداره ثبت، اگر زوجه با استعلام‌های انجام شده در اداره ثبت در مدت ۲ ماه از تقاضای صدور اجراییه، نتواند اموال زوج را شناسایی و توقیف کند، و یا نتواند ظرف مدت ۶ ماه نسبت به اجرای مهریه درج شده در نکاحیه اقدام نماید، یا اینکه اموال معرفی شده توسط وی جزو مستثنیات دین زوج باشد، زوجه باید نسبت به مختومه کردن پرونده اقدام نموده و با دریافت گواهی از ثبت به دادگاه جهت بررسی موضوع مراجعه نماید.
  • برای پیگیری پرونده از طریق دادگاه زوجه باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و دادخواست مطالبه مهریه خود را تقدیم نماید.
  • برای پیگیری پرونده چه از طریق اداره ثبت و چه از طریق دادگاه توصیه می شود از یک وکیل خوب مهریه کمک گرفته تا روند رسیدگی به پرونده سریعتر و اصولی‌تر طی شود.

مشاوره رایگان وکیل مهریه مشهد

در ادامه بخوانید: نحوه وصول مهریه

زمان وصول مهریه

اگر بخواهیم زمان درستی برای اقدام در مورد وصول مهریه بیان کنیم، بهتر است بگوییم که زمانی نهادهای قانونی مکلفند به درخواست مطالبه مهریه پاسخ مثبت بدهند که شرایط زمانی برای وصول مهریه مهیا باشد. پس هنگامی که مهریه عندالاستطاعه است و یا اینکه زمان دار است، زوجه باید صبر پیشه کرده تا زمان مناسب فرا برسد. سپس اقدام به وصول مهریه از طریق نهادهای قانونی نماید.

نکته: زوجه به محض وقوع عقد مالک نیمی از مهریه بوده و نیم دیگر را پس از شروع زندگی مشترک و یا برقراری رابطه جنسی مالک می شود.

نمونه دادخواست مهریه

خواهان: ……

خوانده: ……

موضوع: ……

دلایل و مستندات: …….

ریاست محترم دادگاه ………

با سلام، احتراما به استحضار می رساند اینجانب به دلالت سند نکاحیه شماره … تنظیمی در دفتر رسمی ازدواج شماره … در تاریخ … به عقد نکاح رسمی و قانونی خوانده در آمدم. که وفق مفاد مندرج در عقدنامه تعداد … سکه طلای بهار آزادی (مبلغ … ریال) به عنوان مهریه بر ذمه خوانده تعیین و توافق گردید.

با عنایت به اینکه تاکنون اقدامی در جهت پرداخت آن ننموده است. فلذا درخواست صدور قرار تامین بموجب ماده ۱۰۸ قانون آیین دادرسی مدنی و همچنین ماده ۱۱۷ همان قانون جهت توقیف اموال قبل از ابلاغ از اموال خوانده معادل بهای مهریه مورد استدعاست.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

عباس شفیعی وکیل مهریه مشهد

نتیجه گیری

همراهان گرامی مطالب ذکر شده در بالا توضیحات خلاصه ای در مورد نحوه وصول مهریه برای آشنایی هر چه بیشتر شما بود. اما این مساله را نمی توان نادیده گرفت که برای مشکلات مهریه باید با وکیل خوب مشورت کرده. و پرونده خود را به بهترین وکیل مشهد بسپارید. زیرا یک وکیل حرفه ای برای وصول مهریه شما آسان ترین راه را انتخاب کرده. و با راهنمایی های بجای خود برای تسریع در امور محوله خواهد کوشید. شما می توانید برای تعیین وقت مشاوره با شماره ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و یا شماره های ثابت موجود در سایت دفتر وکالت عباس شفیعی بهترین وکیل مهریه مشهد نیز تماس حاصل نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915