عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - دعوای ورشکستگی

دعوای ورشکستگی چیست

در دنیای مدرن امروز تجارت یکی از مهم ترین فعالیت هایی است که انسان برای بهبود اقتصاد انجام می دهد. اما در برخی مواقع پیش می آید که به دلایل مختلف از جمله معاملات اشتباه و … فرد تاجر سرمایه خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل قانون برای افرادی که در ورشکسته شدن خود تقصیری ندارند، حمایت های خاصی را در نظر گرفته است. در این راستا عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد سعی دارد در این مطلب به نکات پیرامون این مساله که دعوای ورشکستگی چیست بپردازد. پس برای کسب اطلاعات بیشتر دراین‌باره تا انتها نیز همراهمان باشید.

ورشکستگی چیست؟

بسیاری از افراد که آگاهی کاملی نسبت به قانون ورشکستگی ندارند، بر این باور هستند که ورشکستگی به معنای نداشتن سرمایه و یا اتمام دارایی‌های تاجر یا شرکت است. در حالی که ورشکستگی به فقدان توانایی فرد یا شرکت برای پرداخت همه بدهی‌هایش اشاره داشته و انواع مختلفی دارد.

با وجود نرم افزارهای حسابداری گوناگونی که در اختیار شرکت ها قرار دارد، به راحتی می توانند میزان بدهی و دارایی خود را محاسبه کرده و برای پرداخت دین‌هایشان برنامه‌ریزی درستی داشته باشند. پس اگر بدهی شرکتی با میزان دارایی شرکت و یا حتی شخص همخوانی نداشته باشد، فرد یا شرکت ورشکسته بوده و باید اقدامات قانونی انجام دهد.

بهترین وکیل ورشکستگی در مشهد

اعلام ورشکستگی دارای مزایا و معایبی است. از جمله:

عباس شفیعی وکیل خوب مشهد در رابطه با مزایا و معایب اعلام ورشکستگی می گوید: بعد از اعلام ورشکستگی پیگیری طلب طلبکاران را دادگاه انجام داده و فرد ورشکسته دیگر به طور مستقیم با آنها در ارتباط نخواهد بود. همچنین وی از پرداخت خسارت تأدیه معاف شده و تنها به پرداخت اصل بدهی موظف می شود. در برخی مواقع هم طلبکاران با فرد ورشکسته صلح کرده و از این طریق لااقل به ۵۰ درصد بدهی خود دست می یابند. البته این مورد را هم نمی توان نادیده گرفت که  آبرو و اعتبار فرد ورشکسته در بین کسبه و افرادی که او را می‌شناسد از بین خواهد رفت.

آثار ورشکستگی

پس از صدور حکم ورشکستگی تغییرات و محدودیت هایی برای فرد تاجر در نظر گرفته خواهد شد. مانند:

  • عدم اجازه مداخله در اموال خود
  • منع دخالت در دعاوی
  • باطل شدن تمامی معاملات
  • به روز شدن تمامی دیون و بدهی‌های مدت‌دار
  • محروم شدن از برخی  حقوق سیاسی و اجتماعی
  • تأدیه و تأمین مطالبات
  • و …

در صورت نیاز به مشاوره با وکیل ورشکستکی در مشهد می توانید با شماره ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ تماس حاصل نمایید.

در ادامه بخوانید: دعوای ورشکستگی چیست

انواع ورشکستگی

همانطور که در بالا اشاره ای به این موضوع داشتیم که ورشکستگی دارای انواعی است، در ادامه این انواع را بخوانید:

  • ورشکستگی عادی: در این مورد عوامل خارجی مانند تحریم و یا حوادث غیرمترقبه دخیل بوده و ورشکسته شدن بدون تقصیر و تقلب خواهد بود.
  • ورشکستگی به تقصیر: در این نوع ورشکستگی خود تاجر خطا و تقصیری داشته است که سبب این موضوع شده و از جرایم غیرعمد محسوب می شود.
  • ورشکستگی به تقلب: زمانی که تاجر با هدف سوء استفاده و به طور کاملا عمدی با پنهان کردن دارایی‌ها، ازبین‌بردن اموال با معاملات صوری، ایجاد بدهی غیرواقعی و … اقدام به ورشکستگی می کند، جرم مرتکب شده و قانون به آن رسیدگی خواهد کرد. همچنین ناگفته نماند که یک تا پنج سال حبس مجازات ورشکسته به تقلب خواهد بود.

مشاوره با بهترین وکیل حقوقی در مشهد

اشخاص صالح جهت طرح دعوای ورشکستگی

برای اعلام ورشکستی به مراجع صالح به رسیدگی افرادی می توانند درخواست رسیدگی به موضوع را داشته باشند که ذی نفع محسوب شوند. از جمله:

  • خود تاجر: برابر ماده ۴۱۳ قانون تجارت اعلام ورشکستگی و تقاضای رسیدگی به آن از وظایف تاجر بوده و باید در ظرف سه روز از تاریخ وقفه که در تأدیه قرض ها یا سایر تعهدات نقدی او حاصل شده به دفتر دادگاه محل اقامت خود مراجعه کرده و توقف خود را خواهان شود. همچنین باید صورت‌ حساب دارایی و کلیه دفاتر تجارتی خود را به دفتر دادگاه تحویل دهد.
  • یک یا چند نفر از طلبکاران: در طرح دعوای اعلام ورشکستگی هر کدام از افراد طلبکار می توانند به تنهایی و یا همراه با سایر طلبکاران اقدام به طرح دعوا نمایند. زیرا آنها از جمله افراد ذی نفع محسوب شده و قانون این اجازه را به آنها داده است.
  • دادستان: فرد دادستان به عنوان مدعی العموم و کسی که حافظ حقوق عامه است، به دلیل آثاری که ورشکستگی به اقتصاد وارد می کند، می تواند صدور حکم ورشکستگی تاجر را از دادگاه بخواهد.

بهترین وکیل ورشکستگی مشهد

در ادامه بخوانید: دعوای ورشکستگی چیست

دادگاه صالح جهت صدور حکم ورشکستگی

بهترین وکیل حقوقی مشهد می گوید: با‌توجه به اینکه معمولا ورشکستگی یک دعوای حقوقی محسوب می شود، دادگاه عمومی حقوقی محل اقامت تاجر متوقف صالح به رسیدگی موضوع می باشد.

نکته: بعد از صدور حکم در مورد ورشکستگی تاجری، باید به مدیر یا اداره تصفیه امور ورشکستگی مراجعه کرد. با ارائه مدارک و مستندات طلبکاری خود را به اثبات رسانید. در نهایت مدیر تصفیه دارایی‌های فرد ورشکسته را شناسایی کرده و آنها را بین طلبکاران تقسیم می‌کند.

نمونه دادخواست اعلام ورشکستگی

به استحضار می رساند به دلیل مشکلات پیش آمده به دلیل نوسانات قیمت ها در خلال سه روز گذشته اینجانب متوجه بروز وقفه در تادیه قروض و انجام تعهدات نقدی خود شده ام. فلذا با تقدیم دفاتر تجاری، لیست دارائی، قرض ها، مطالبات و همچنین مخارج شخصی خود صدور حکم توقف مورد استدعاست.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان با وکیل

نتیجه گیری

عباس شفیعی وکیل ورشکستگی در مشهد می گوید: به ورشکستگی می توان به عنوان یکی از اتفاقات احتمالی در دوره زندگی هر تاجر و شرکت تجاری نگاه کرد که از سوی قانون برای آن شرایط خاصی تصویب شده است. در این صورت می توان مانع ایجاد اختلافات بزرگ‌تر شد. حال با در نظر گرفتن اهمیت این موضوع می توان گفت که نباید حضور و در ادامه اقدامات بجای یک وکیل حقوقی خوب را در روند رسیدگی به پرونده نادیده گرفت. شما همراهان گرامی برای دریافت مشاوره می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ ) با بهترین وکیل حقوقی پایه یک مشهد ( عباس شفیعی ) در تماس باشد و مشاوره های لازم را در این زمینه دریافت نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915