عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - دعوای نفی نسب

دعوای نفی نسب چیست

در این مقاله نفی نسب و دعوای نفی نسب را توسط عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده در مشهد مورد بررسی قرار می دهیم. زیرا یکی از موضوعات بسیار مهم در حقوق ما نسب بوده و آثار مهمی مانند ارث را در بر می گیرد. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتها نیز همراهمان باشید.

نفی نسب چیست؟

در نسب رابطه و پیوند خونی را داریم که نشان از رگ و ریشه در هر فردی را بیان می کند. نسب در اصطلاح قانونی رابطه ای است که به صورت طبیعی و خونی میان دو نفر شکل می گیرد. حال در نفی نسب کسی که در ظاهر با فرد دیگری قرابت نسبی دارد، این قرابت و پیوند را انکار نکرده و ممکن است از جانب هر شخص ذی نفعی مطرح شود.

آثار دعوای نفس نسب

در مورد آثاری که دعاوی نفی نسب دارند می توان گفت که رابطه ی نسبی منتفی شده و ارث بردن، الزام به انفاق و موانع نکاح هم که جزو آثار رابطه ی نسبی هستند، از بین خواهند رفت.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری در مشهد

مرجع صالح به رسیدگی دعوای نفی نسب

به طور کلی قانون گذار رسیدگی به مسائل خانوادگی را در صلاحیت دادگاه خانواده می داند. بنابراین در دعوای نفی نسب که یک موضوع خانواگی محسوب می شود، دادگاه خانواده صالح به رسیدگی خواهد بود. البته در شهرستان هایی که هنوز دادگاه خانواده در آن ها تاسیس نشده، رسیدگی به دعوای نفی نسب در صلاحیت دادگاه های عمومی با تشریفات دادگاه خانواده قرار می گیرد.

همچنین این نوع دعاوی قایل تجدیدنظر در دادگاه تجدید نظر استان می باشد که قابلیت رسیدگی در عالی ترین مرجع رسیدگی یعنی دیوان عالی کشور را هم دارد.

عباس شفیعی وکیل نفی نسب مشهد

وکیل نفی نسب علاوه بر آنکه دارای توانایی و تجربه کافی در حل چنین پرونده هایی را دارد، می‌تواند تمامی مدارک و اسناد قابل استناد را برای ارائه در دادگاه جمع آوری و به بهترین نحو ممکن مورد بررسی قرار دهد. همچنین دارای فن بیان بالایی بوده که برای دفاع از حقوق موکل خود از این قابلیت استفاده می کند. پس اگر شما هم دچار چنین مشکلی هستید و نیاز به کمک دارید، بهتر است به سراغ یک وکیل حرفه ای و متخصص در این زمینه بروید.

برای مشاوره در مورد اثبات و نفی نسب با عباس شفیعی بهترین وکیل نفی نسب در مشهد با شماره ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ تماس حاصل نمایید.

تفاوت نفی ولد و نفی نسب

در نفی نسب موضوع انکار انتساب و قرابت با طفل در میان است و هر ذی نفعی می تواند دعوا را اقامه کند. نفی نسب در ارث بری طبقات مختلف ورثه نقش بسیار مهمی دارد. اما در نفی ولد فقط پدر انتساب فرزند متولد شده را در مهلت محدود دو ماهه نسبت به خود نفی می کند.

عباس شفیعی بهترین وکیل نفی ولد در مشهد

راه های اثبات نسب در دعوای نفی نسب

برای دفاع از حق خویش در این نوع دعاوی نیاز به اثبات نسب خواهید داشت. در ادامه راه‌های اثبات نسب مشروع را بخوانید:

  • در قدم اول باید کیفیت اثبات روابط را مورد بررسی قرار داد. بنابراین باید ثابت شود که بین پدر و مادر طفل پیوند زناشویی صحیح و قانونی وجود داشته است.
  • در اثبات نسب مادری باید ثابت شود زنی که به عنوان مادر طفل معرفی شده، طفلی به دنیا آورده و این بچه همان طفل است.
  • برای اثبات نسب پدری باید از دلایل فقهی و روشهای نوین پزشکی مانند امارهف لعان، اقرار، آزمایش DNA و ازمایش خون بهره برد.

ادله دعوای نفی نسب

وکیل خانواده می گوید در نفی نسب نسبت می توان از راه های نام برده در ادامه برای اثبات موضوع استفاده کرد:

لعان راهی برای نفی نسب در دعوای نفی نسب است که در آن زن و شوهر با رعایت تشریفات خاصی یکدیگر را لعنت می‌کنند. البته برای اینکه  لعان در مورد قذف جاری شود باید چند شرط داشته باشد. از جمله:

  • پابرجا بودن زوجیت
  • ادعای مشاهده زنای زوجه
  • وقوع نزدیکی میان زوجین

همچنین از شهادت شهود، نفی فراش، امارات قضایی و مدارک قانونی می توان به عنوان ادله در این نوع دعوا استفاده کرد.

نکته: علم DNA روشی سریع و مطمئن برای نفی نسب در دعوای نفی نسب می باشد.

عباس شفیعی وکیل اثبات نسب در مشهد

نمونه دادخواست نفی نسب

خواهان: ……

خوانده ردیف اول: ……

خوانده ردیف دوم: ……

موضوع: ……

دلایل و مستندات: …….

ریاست محترم دادگاه ………

احتراما به استحضار می رساند اینجانب با خوانده ردیف دوم در تاریخ ….. عقد دائم منعقد نموده ام و سه سال بعد در حالی که برای کار در کشور آلمان بودم به من اطلاع داده شد که همسرم فرزندش را در تاریخ …. به دنیا آورده است. اما حال که به ایران آمده ام و موضوع را مورد بررسی قرار داده ام متوجه شدم اگر طفل در سال …. متولد شده باشد، الحاق طفل برابر با قاعده فراش در صورتی ممکن است که از تاریخ آخرین نزدیکی کمتر از ۶ ماه و بیشتر از ۱۰ ماه گذشته باشد.

بنابراین با توجه به اینکه بنده حدود ۱۱ ماه قبل از تولد از ایران خارج شده ام، به هیچ عنوان طفل منتسب به من نبوده و تمامی مدارک از جمله مدارک پرواز، زمان شروع و پایان اقامت به تایید کشور آلمان و وزارت خارجه و سرکونسولگری ایران رسیده است. نتیجتاً تقاضای صدور حکم نفی نسب خوانده ردیف اول مورد استدعاست.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل اثبات و نفی نسب مشهد

نتیجه گیری

با توجه به توضیحات ذکر شده در بالا توسط بهترین وکیل خانواده مشهد می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که دادخواست نفی نسب یک دعوای حقوقی است که برای مشخص شدن رابطه خویشاوندی و خونی میان افراد روی می دهد. اما مساله ای که در اینجا حائز اهمیت بوده این است که شاید افراد خواسته و یا ناخواسته درگیر مسئله نفی نسب شده و از اقدام های مهمی که می توانند در این رابطه انجام دهند بی خبر و نا آگاه باشند. به همین دلیل توصیه می شود از دانش و تجربه یک وکیل متخصص خانواده در مشهد استفاده کنند.

شما می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ ) با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915