عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - مطالبه خسارت افت قیمت خودرو

مطالبه خسارت افت قیمت خودرو

زمانی که تصادفی رخ می دهد و باعث افت قیمت خودروی شما می شود، باید اقداماتی برای جبران این خسارات وارده انجام دهید. در ادامه با عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد همراه شوید تا اطلاعات مفیدی در مورد چگونگی مطالبه خسارت افت قیمت خودرو بدست آورید.

افت قیمت خودرو

به طور معمول وقتی تصادفی رخ می دهد یا هر دو ماشین و یا یکی از آنها آسیب خواهد دید. گاهی این آسیب به قدری ناچیز است که با صرف کمترین هزینه قابل جبران بوده و ضرری به صاحب خودرو وارد نمی کند. اما در برخی موارد دیگر که خودرو صفر بوده و یا ارزش ریالی بالایی دارد، خسارت وارده باعث ایجاد ضرر زیادی می شود. به همین دلیل در اینگونه تعمیرات خودروهای تصادفی علاوه بر بازسازی قسمت آسیب دیده، ماشین دچار افت قیمت می شود. حال در برخی موارد طرفین با یکدیگر توافق کرده و یا اینکه فرد متضرر ناچار به طرح شکایت در محاکم نیز می شود.

البته به یاد داشته باشید که برای مطالبه قیمت افت خودرو مالک نیز باید فرم مخصوصی در این رابطه را از شرکت بیمه گرفته و تنظیم نماید تا بتواند با استفاده از آن به شیوه‌های قانونی مربوطه، خسارت خود را مطالبه نماید.

عباس شفیعی وکیل تصادفات مشهد

دلایل افت قیمت خودرو

وکیل خوب مشهد می گوید افت قیمت خودرو می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از جمله:

  • سال ساخت ماشین
  • قیمت روز ماشین
  • خودرو داخلی یا وارداتی
  • سابقه خسارت
  • قسمت آسیب‌دیده
  • میزان خسارت
  • نیاز یا عدم نیاز به تعویض قطعات
  • رنگ شدگی
  • و …

مسول تامین خسارت افت قیمت خودرو

مطابق ماده ۱ و ۲ قانون مسولیت مدنی هر زمان فردی چه به عمد و چه غیرعمد خسارتی به فرد دیگری وارد کند، مسول جبران خسارت وارده خواهد بود. در این راستا فرد متضرر باید برای تامین دلیل برآورد خسارت ناشی از افت قیمت به شورای حل اختلاف مراجعه کرده و تقاضای رسیدگی نماید.

عباس شفیعی وکیل دیه مشهد

نکته: در صورتی که پرداخت افت قیمت خودرو به صاحب آن تعلق گیرد، فرد مقصر محکوم به پرداخت بوده و در غیر این صورت با خطر جلب و یا توقیف اموال روبه رو خواهد شد. البته تعیین تعلق یا عدم تعلق افت قیمت ماشین، فقط با نظر کار شناس دادگاه بوده و پس از آن، در صورت عدم تعلق افت قیمت، می توانیم افت قیمت خودرو را پرداخت نکنیم.

در ادامه بخوانید: مطالبه خسارت افت قیمت خودرو

شرط تعلق افت قیمت خودرو

برای بررسی تعلق و یا عدم تعلق قیمت افت خودرو دو شرط وجود دارد:

  • نظر کارشناس دادگاه
  • مطالبه از سمت راننده خودروی دچار افت قیمت

نکته: عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد می گوید با وجود دو شرط ذکر شده فقط در صورت عدم تایید کارشناس مبنی بر عدم تعلق و یا رضایت صاحب خودرو متضرر می توان قیمت افت خودرو را پرداخت نکرد.

برای اطلاع از نحوه مطالبه خسارت از کارافتادگی در تصادفات اینجا کلیک نمایید.

عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد

مدارک لازم برای دریافت خسارت افت قیمت خودرو

برای دریافت خسارت افت قیمت ماشین و طرح شکایت مدارک نام برده در زیر مورد نیاز می باشد:

  • کروکی تصادف
  • گزارش پلیس
  • مدارک شناسایی مالک و خودرو

مرجع صالح برای رسیدگی به افت قیمت خودرو

بعد از مشخص شدن میزان افت قیمت توسط کارشناس، مالک ماشین آسیب دیده باید دادخواستی مبنی بر مطالبه خسارت به طرفیت مالک خودرو مقصر به دادگاه و یا شورای حل اختلاف ارائه نماید. حال اگر مبلغ خسارت کمتر از ۲۰ میلیون باشد شورای حل اختلاف و اگر بیشتر از این مبلغ باشد، رسیدگی به پرونده در صلاحیت دادگاه خوهد بود.

جبران خسارت افت قیمت خودرو توسط شرکت بیمه

برای اینکه بدانیم آیا شرکت های بیمه گر در قبال پرداخت قیمت افت خودرو آیا تعهدی دارند یا نه باید بگوییم که نظر قطعی در این باره وجود نداشته و معمولا پرداخت نکرده و خود فرد مقصر موظف به پرداخت خواهد بود. البته در مواردی هم دیده شده که فرد مقصر بعد از پرداخت قیمت افت خودروی آسیب دیده، از شرکت بیمه شکایت کرده و مبلغ را دریافت کرده است. زیرا مطابق ماده ۲ قانون شخص ثالث، شرکت بیمه موظف به جبران خسارات بدنی و مالی شخص ثالث بوده و افت قیمت خودرو از این قاعده مستثنی نشده است.

در ادامه بخوانید: مطالبه خسارت افت قیمت خودرو

نکته: بیمه بدنه خسارت ناشی از تصادفات را پرداخت می‌کند. این نوع بیمه بر اساس پوشش های اصلی و پوشش های اضافی که دارد، می تواند خسارات وارد شده را جبران نماید. البته سقف تعهدات بیمه بدنه مطابق با پوشش های بیمه نامه بدنه بوده و در زمان خسارت شرکت بیمه بر اساس بیمه نامه شما خسارات وارد شده را جبران خواهد نمود.

عباس شفیعی وکیل افت قیمت خودرو مشهد

نمونه دادخواست مطالبه افت قیمت خودرو

خواهان: ……

خوانده: ……

موضوع: ……

دلایل و مستندات: …….

ریاست محترم دادگاه ………

احتراما به استحضار می رساند به موجب مدارک پیوست خوانده که دارنده و راننده سواری یک دستگاه….. به شماره انتظامی ……. می باشد، درمورخ …… با اتوموبیل اینجانب تصادف نموده که با توجه به گزارش پذیرش خسارت بیمه /کروکی افسر تقصیر خوانده در وقوع تصادف محرز و مسلم است. نظر به اینکه به موجب نظریه کارشناس محترم در پرونده تامین دلیل به  کلاسه …. شعبه ….. شورای حل اختلاف  مبلغ …… خسارت بابت افت قیمت خودرو تعیین گردیده است. علهذا مستندا به مواد ۱ و ۲ قانون مسولیت مدنی و مواد ۱۹۸ و ۵۱۹ و ۵۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی و قاعده لاضرر تقاضای صدور حکم به محکومیت خوانده به پرداخت خسارت ناشی از افت قیمت و کلیه خسارات دادرسی از جمله حق الزحمه کارشناس و هزینه های دادرسی از زمان تقدیم دادخواست لغایت اجرای حکم مورد استدعاست.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل پایه یک دادگستری مشهد

نتیجه گیری

با توجه به اینکه در تصادفات خسارات مستقیم و غیر مستقیمی برای صاحبان خودروها بوجود می آید، یکی از نگرانی های فرد زیاندیده دریافت خسارت افت قیمت ماشین از بیمه می باشد. اما شما می توانید با دریافت مشاوره و راهنمایی های درست از یک وکیل خوب این نگرانی را به راحتی حل نمایید. پس در اولین فرصت ممکن از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ ) با عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

6 دیدگاه دربارهٔ «مطالبه خسارت افت قیمت خودرو»

  1. درود فروان ب بندگان خوب خدا
    من در اثر تصادف با همین مشکل روبرو شدم و الان و در این ساعت با جستجو در اینترنت از متنی ک شما گذاشته بودید بهره بردم .

    1. دکتر عباس شفیعی (دانش پژوه دکترای تخصصی حقوق و وکیل پایه یک دادگستری در مشهد)

      امیدوارم مشکلات به زودی زود حل و فصل شوند

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915