عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - گواهی حصر وراثت محدود و نامحدود

گواهی حصر وراثت محدود و نامحدود چیست

چالش برانگیزترین موردی که بعد از فوت عزیزی برای بازماندگان آن متوفی پیش می آید، ثروت به جا مانده ای است که حال بایستی به صورت عادلانه بین آنها تقسیم شود. در این مطلب عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده در مشهد تحت عنوان گواهی حصر وراثت محدود و نامحدود چیست سعی دارد به توضیح کامل این موضوع بپردازد. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتها نیز همراهمان باشید.

گواهی انحصار وراثت چیست؟

گواهی انحصار وراثت یک گواهی قانونی برای شناسایی وراث متوفی است که به وسیله ی آن تمامی ادارات دولتی، غیردولتی و دفاتر اسناد رسمی، وراث را شناسایی کرده و اقدامات لازم را انجام می دهند. پس تا زمانی که این گواهی اخذ نشود، امکان تقسیم ارث وجود نداشته و هرگونه تصرف حقوقی در اموال امکان پذیر نخواهد بود.

نکته: هرکدام از ورثه یا هر ذی‌نفع دیگری می‌تواند درخواست صدور گواهی انحصار وراثت را با ارائه مستندات به شورای حل اختلاف بدهد. زیرا در صورت عدم انحصار وراثت، امکان تقسیم و یا انتقال ترکه و مراجعه به ادارات دولتی مانند بانک ها نخواهد بود.

گواهی انحصار وراثت دارای دو نوع است که در ادامه به توضیح آنها می پردازیم.

عباس شفیعی بهترین وکیل انحصار وراثت مشهد

انواع گواهی انحصار وراثت

  • انحصار وراثت محدود: در زمانی که ارث به جا مانده از متوفی ارزشی برابر با ۵۰ میلیون تومان یا حتی کمتر از آن باشد، وراث قانونی بایستی برای دریافت گواهی انحصار وراثت محدود اقدام نمایند. زیرا میزان ارث بسیار کم بوده و عملا کاربردی برای تقسیم اموال ندارد.
  • انحصار وراثت نامحدود: در این نوع گواهی انحصار وراثت اموال به جامانده از متوفی ارزش بیشتر از ۵۰ میلیون دارد. پس برای تقسیم اموال بایستی اقدام به دریافت گواهی انحصار وراثت نامحدود کرد. البته ناگفته نماند که به دلیل مراحل اداری بیشتر برای دریافت این گواهی، زمان بیشتری هم صرف خواهد شد.

تفاوت گواهی انحصار وراثت محدود و نامحدود

از تفاوت های میان این دونوع گواهی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میزان اموال به جا مانده از متوفی
  • انجام مراحل قانونی
  • انتشار لیست وراث و میزان ارث در روزنامه کثیرالانتشار

بهترین وکیل خانواده در مشهد

نکته: چنانچه متوفی در روستا زندگی می کرده و در حال حاضر ورثه اش در همان روستا ساکن هستند، نیازی به انتشار آگهی در روزنامه نبوده و باید آگهی را در دید عموم مردم روستا قرار داد.

در ادامه بخو انید: گواهی حصر وراثت محدود و نامحدود چیست

تبدیل گواهی انحصار وراثت محدود به نامحدود

اگر وراث اقدام به دریافت گواهی انحصار وراثت محدود کرده باشند و بعد از گذشت مدتی متوجه شوند که باید گواهی انحصار وراثت نامحدود انجام می داده اند، باید یکی از وراث به شورای حل اختلاف آخرین شهر محل سکونت متوفی مراجعه کرده و مدارک مورد نیاز جهت دریافت گواهی انحصار وراثت نامحدود را ارائه دهد.

شما عزیزان می توانید از طریق مشاوره حقوقی تلفنی یا آنلاین ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ ) از تخصص و تجربه بهترین وکیل مشهد در هر زمینه ای استفاده نمایید.

مراحل انحصار وراثت محدود

ورثه متوفی با در دست داشتن مدارک لازم از جمله گواهی فوت متوفی، شناسنامه متوفی، عقدنامه یا رونوشت آن، شناسنامه وراث و وصیت نامه متوفی (در صورت وجود) می توانند اقدامات لازم را برای طی کردن مراحل دریافت گواهی انجام دهند. از جمله:

  • ورثه متوفی در قدم اول باید استشهادیه ای را در یکی از دفاتر اسناد رسمی که سه نفر شاهد آن را به امضا رسانده اند، تکمیل کنند.
  • شاهدان بایستی شهادت دهند که بغیر از ورثه نام برده شده در فرم، متوفی ورثه ی دیگری ندارد.
  • بعد از امضا شاهدان، فرم استشهادیه به وسیله دفترخانه گواهی می شود.
  • حال وراث می توانند به یکی از دفاتر الکترونیک خدمات قضایی مراجعه کرده و برای دریافت گواهی انحصار وراثت محدود اقدام نمایند.
  • در نهایت گواهی مورد نظر توسط شورای حل اختلاف صادر خواهد گردید.

نکته: توجه داشته باشید که شعبه شورای حل اختلاف مربوطه، شعبه‌ای است که آخرین محل سکونت متوفی در محدوده آن واقع شده باشد.

نکته: اگر اسم بعضی از ورثه را در دادخواست عمدا قید ننماید طبق ماده ۹ ، مرتکب جرم کلاهبرداری شده اید.

عباس شفیعی وکیل پایه یک حقوقی مشهد

گواهی انحصار وراثت نامحدود

علاوه بر انجام مراحل ذکر شده برای انحصار وراثت محدودف برای دریافت گواهی انحصار وراثت نامحدود بعد از دادن دادخواست، دادگاه مدارک و اسناد را بررسی کرده و آنها را در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار یا محلی آگهی می دهد.

انجام این اقدامات با هزینه شخص متقاضی درخواست گواهی انحصار وراثت بوده تا اگر شخصی معترض است مراجعه نماید.

بعد از سپری شدن یک ماه از تاریخ نشر آگهی در روزنامه اگر شخص معترضی وجود نداشته باشد، گواهی انحصار وراثت صادر می شود.

مراجع صالح برای صدور گواهی انحصار و وراثت

مطابق قانون شورای حل اختلاف آخرین اقامتگاه متوفی برای صدور آگهی انحصار رواثت صالح است. اما چنانچه آخرین اقامتگاه متوفی معلوم نباشد، شورای حل اختلاف آخرین محل سکونت متوفی صلاحیت رسیدگی به درخواست انحصار وراثت را خواهد داشت.

در ادامه بخوانید: گواهی حصر وراثت محدود و نامحدود چیست

نمونه دادخواست گواهی حصر وراثت

احتراماً به استحضار می رساند:

شادروان …………… (مورث اینجانب) فرزند ……… به شماره شناسنامه ………… متولد سال ……… صادره از ………… که نسبت ………… با بنده دارند، در تاریخ …………… به علت …… در منزل/ بیمارستان مرحوم گردیده اند. متوفی پیرو دین …… و مذهب ……… بوده اند و وراث در زمان فوت ایشان عبارتند از: ۱- ………………… فرزند …………………… به شماره شناسنامه ……………… متولد …………………… ۲- ………………… فرزند …………………… به شماره شناسنامه ………………… متولد …………………… ۳- ………………… فرزند …………………… به شماره شناسنامه ………………… متولد ……………………  و………….

متوفی به جز ورثه فوق وراث دیگری ندارند. لذا رسیدگی و صدور گواهی انحصار وراثت مورد استدعاست.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل مشهد

نتیجه گیری

مرگ واقعه‌ای است که آثار و تبعات حقوقی از جمله انتقال دارایی متوفی به وراث را در پی خواهد داشت. بنابراین ورثه باید از اقدامات لازم اطلاع داشته و آن ها را به درستی انجام دهند تا در نهایت بتوانند گواهی حصر وراثت را برای انتقال اموال دریافت نمایند. البته به دلیل مشکلات زیادی که معمولا بر سر راه چنین اقداماتی وجود دارد، توصیه می شود از یک وکیل انحصار وراثت کمک گرفته و پیگیری کارهای قانونی را به ایشان بسپارید. شما می توانید از طریق شماره ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ با عباس شفیعی بهترین وکیل انحصار وراثت مشهد در تماس باشید. زیرا این وکیل باتجربه کلیه مراحل گرفتن گواهی حصر وراثت را در کمترین زمان ممکن انجام خواهد داد.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915