عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - الزام زوج به بزل مدت در نکاح موقت

الزام زوج به بذل مدت در نکاح موقت

در این مطلب به الزام زوج به بذل مدت در نکاح موقت توسط عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده در مشهد خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتها همراهمان باشید.

بذل مدت چیست؟

با توجه به اینکه یکی از شرایط صحت عقد در نکاح موقت تعیین مدت عقد است، می توان با وجود شرایطی اقدام به منحل کردن آن نمود. زیرا بر اساس قانون مرد می تواند باقی مانده مدت عقد را به زن ببخشد. اما در برخی موارد مدت تعیین شده برای مدت عقد طولانی بوده و مرد به وظایف زناشویی خود عمل نمی کند. در این بین ابزاری که زن می تواند از آن استفاده کند این است که مرد را ملزم به بذل و بخشش باقی مدت عقد موقت کند.

بذل به معنای بخشیدن و بذل مدت به معنای بخشیدن مدت زمان باقی مانده بوده که در نکاح های موقت بیان می شود. در بذل مدت، مرد هر زمانی که لازم بداند می تواند مدت زمان باقی مانده را به زن ببخشد و عقد مابینشان را منحل کند. همچنین می تواند به زن وکالت بدهد تا هر زمان که نیاز بود به وکالت از طرف مرد، اقدام به بذل نماید.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

تفاوت بذل مدت در عقد موقت و طلاق در عقد دایم

  • طلاق عملی حقوقی بوده که دارای تشریفاتی است اما در بذل مدت اراده مرد کافی بوده و نیازمند هیچگونه تشریفاتی نیست.
  • در طلاق حضور دو مرد عادل نیاز بوده اما در بذل مدت همانطور که بیان شد اراده زوج کافی بوده و تاریخ بذل، زمان اعلام اراده زوج می باشد.
  • در طلاق رجعی مرد حق رجوع به زن را داشته اما در بذل مدت اینگونه نبوده و در صورت رجوع باید دوباره بین زن و مرد نکاح موقت یا دائم خوانده شود.
  • شرایطی که برای درستی طلاق در زن لازم است در بذل مدت اثر ندارد. مانند حیض بودن و …

نکته: بهترین وکیل خانواه می گوید یکی از موارد مهم در بذل مدت میزان نگه داشتن عده است. زیرا میزان عده بذل مدت، عده طلاق و عده فسخ نکاح نیز با هم متفاوت اند.

عباس شفیعی وکیل طلاق مشهد

مدت زمان عده در بذل مدت

در بذل مدت هم مانند طلاق و یا فسخ نکاح، زن بایستی عده نگه دارد. میزان این عده دو طُهر است ؛ مگر اینکه زن به اقتضای سن عادت زنانگی نبیند که در این صورت مدت عده ۴۵ روز است. بنابراین زن موظف خواهد بود بعد از بذل مدت، گذشت دوبار عادت زنانگی و پاک شدن را رعایت نماید.

نکته: در مورد زن یائسه و زنی که پیش از نزدیکی، نکاح موقتش به پایان می رسد یا مرد مدت زمان باقی مانده را به او می بخشد، مانند عقد دائم نیازی به نگه داشتن عده نیست.

در ادامه بخوانید: الزام زوج به بذل مدت در نکاح موقت

عباس شفیعی وکیل مهریه مشهد

مراحل دادخواست الزام مرد به بذل مدت

  • مراجعه به دادگاه و ارائه دادخواست الزام به بذل مدت عقد موقت
  • قید کردن مشخصات خود و همسرش به همراه تصاویر شناسنامه ایشان در دادخواست
  • پیوست تصویر برابر با اصل شده سند عادی ازدواج موقت به دادخواست
  • ذکر مشکل برای درخواست مانند عسر و حرج زن و …
  • در صورت احراز مشکل دادگاه حکم به الزام مرد برای بذل مدت داده و در صورت عدم احراز حکم به بطلان دعوا می دهد
  • در صورت قطعی شدن حکم به بذل مدت، زن باید به دفاتر ثبت، برای ثبت بذل مدت مراجعه کرده و اقدامات لازم را انجام دهد

نکته: برای دریافت مشاوره رایگان و یا درخواست مشاوره حضوری با بهترین وکیل حقوقی و خانواده مشهد از طریق شماره ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ در تماس باشید.

مدارک مورد نیاز جهت طرح دعوای الزام به بذل مدت

  • تصویر مصدق سند ازدواج (اجباری)
  • همراه داشتن کارت ملی جهت احراز هویت
  • همراه داشتن کارت عابر بانک جهت پرداخت هزینه دادرسی

چنانچه مدارک بالا در دسترستان نبود، می توانید به استماع شهادت شهود و مطلعین، درخواست استعلام، شماره پرونده استنادی،  سایر دلایل و منضمات و تحقیقات محلی را به عنوان دلیل در دادگاه ارائه نمایید.

عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد

مهریه در بذل مدت

بهترین وکیل مهریه می گوید: پس از وقوع عقد زن مالک مهریه بوده و حتی در زمان بذل مدت، زوج باید حق و حقوقات قانونی زوجه را که مهریه هم شامل آن می شود تمام و کمال بپردازد. حال اگر عقد موقت به ثبت رسیده باشد، زن می تواند از طریق دفاتر ثبت ازدواج صدور اجرائیه برای مهریه دریافت کند. اما چنانچه نکاح موقت به ثبت نرسیده باشد، زوجه باید از طریق دادگاه و اثبات خواسته خود اقدام به طلب مهریه کند.

در ادامه بخوانید: الزام زوج به بذل مدت در نکاح موقت

نمونه دادخواست الزام به بذل مدت از طرف زوجه

خواهان: ……

خوانده: ……

موضوع: ……

دلایل و مستندات: …….

ریاست محترم دادگاه ………

احتراما به استحضار می رساند اینجانب در مورخه …………… با خوانده محترم دعوا عقد نکاح موقت به مدت ………….روز/ماه/سال منعقد نمودیم. متاسفانه پس از وقوع عقد نکاح دریافتم که خوانده تعادل روحی و روانی ندارد و قرص اعصاب مصرف می کند. به دلیل نداشتن تعادل روحی و روانی بنده را بارها مورد ضرب و جرح شدید قرار داده است. اینجانب نیز بارها به پزشکی قانونی مراجعه کرده ام (نامه های پزشکی قانونی به پیوست می باشد).

بنده به دفعات مکرر از ایشان خواستم تا باقی مدت را به بنده بذل نمایند. اما ایشان هر بار به بهانه های واهی از بذل مدت خودداری می کنند. اینجانب نیز با توجه به مشکلات روحی ایشان و کتک زدن های پی در پی قادر به ادامه زندگی مشترک با ایشان نیستم. از این رو، نظر به اینکه بنده وفق ماده ۱۱۳۱ قانون مدنی در عسر و حرج به سر می برم، تقاضای رسیدگی و صدور حکم مبنی بر الزام خوانده بر به بذل مدت را از محضر شما عاجزانه تقاضا دارم.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

عباس شفیعی وکیل بذل مدت عقد موقت مشهد

نتیجه گیری

با در نظر گرتن موارد ذکر شده در بالا می توان اینگونه نتیجه گرفت که نکاح موقت با فسخ یا بذل مدت از طرف زوج منحل شدن را دارد. اما چنانچه ادامه زندگی مشترک برای زوجه دشوار باشد و زوج اقدام به بذل مدت ننماید، زوجه می تواند با اثیات عسر و حرج خود دادخواست الزام به بذل مدت را در دادگاه طرح کند. البته با وجود مشکلاتی که در پرونده های اینچنینی وجود دارد، توصیه می شود بل از اقدام به هر عملی با یک وکیل خوب خانواده مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915