عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - الزام به ایفای تعهد قراردادی

الزام به ایفای تعهد قراردادی

به طور معمول وقتی قراردادی منعقد می شود، طرفین آن بایستی به تعهداتی که در آن قید شده برای رسیدن به هدف نهایی عمل نمایند که در حقوق به این وظایف، تعهدات قراردادی گفته می شود. حال امکان دارد در برخی مواقع یکی از طرفین نسبت به انجام تعهدات خود اقدام ننماید که این عدم انجام تعهدات بار حقوقی داشته و طرف مقابل می تواند در مراجع قضایی شروع به طرح دعوا نیز نماید. در این راستا عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد تصمیم دارد برای اطلاع از نحوه الزام به ایفای تعهد قراردادی مطالب ارزشمندی را در اختیار شما همراهان گرامی قرار دهد. پس لطفا تا انتهای مطلب همراهمان باشید.

تعهد قراردادی چیست؟

با در نظر گرفتن توضیحات ذکر شده در بالا می توان تعهدات قراردادی را به دو بخش تقسیم نمود:

  • تعهدات قطعی: در این نوع تعهدات موضوع قرارداد مشخص و بی قید و شرط است.
  • تعهدات مشروط: در این نوع تعهدات فرد برای انجام تعهد در قبال انجام یا عدم انجام امری قراردادی منعقد کرده است. البته این موضوع فراموش نشود که شرط فی مابین طرفین نباید از موارد باطل کننده عقد باشد.

عباس شفیعی وکیل الزام به تعهد قرارداد در مشهد

الزام به ایفای تعهد قراردادی چیست؟

اجرایی شدن خواسته و تعهد به ضمانت اجرا و حمایت قانون برای انجام دادن یا عمل کردن به کاری مانند پیمان، تضمین، تقبل، عهده داری، کفالت و … الزام به ایفای تعهد است. این نوع دعاوی به علت خلف وعده از سمت یکی از طرفین رخ داده و طرف دیگر برای احقاق حق خود به دادگاه مراجعه می کند.

نکته: اصولا الزام به ایفای تعهد با تعیین زمان همراه بوده و هنگامی که مدت زمان تعیین شده بین طرفین به پایان رسید و خلف وعده رخ داد، دعوا اقامه می شود.

انواع تعهدات قراردادی

تعهدات قراردادی به ۲ نوع دسته بندی می شوند:

  • تعهدات قراردادی مستقیم: در این نوع تعهدات موضوع مذاکره صراحتا اعلام شده و به توافق طرفین رسیده است و معمولا تبعات ناشی از عدم انجام آنها نیز مشخص می شود.
  • تعهدات قراردادی غیر مستقیم: در این نوع تعهدات می توان گفت که موضوع تعهد به صراحت در قراردادهای منعقد شده ذکر نگردیده و در برخی مواقع حتی طرفین در مورد آنها مذاکره ای نداشته و حتی ممکن است از وجود چنین تعهداتی اطلاع نداشته باشند. اما به دلیل صراحت مقرارت قانونی مورد مطالبه قرار گیرند.

مشاوره رایگان وکیل حقوقی پایه یک دادگستری در مشهد

پس وکیل الزام به ایفای تعهدات در قرارداد اینگونه نتیجه گیری می کند که در هنگام انعقاد هر قراردادی امکان دارد علاوه بر تعهدات قراردادی، تعهدات قانونی و عرفی متعددی برای طرفین ایجاد گردد. به همین دلیل طرفین به دلیل اصل لزوم قراردادها ملزم به ایفاء و انجام این نوع تعهدات خواهند بود. پس طرفین قرارداد بایستی به این گونه تعهدات توجه نموده و در زمان تنظیم قرارداد مورد تصریح قرار دهند.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - الزام به ایفای تعهد قراردادی

عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی در مشهد

در ادامه بخوانید: الزام به ایفای تعهد قراردادی

مطالبه خسارت در الزام به ایفای تعهد

الزام به ایفای تعهد یک ضمانت اجرایی بوده و افراد برای انجام شدن تعهدات توسط شخص متعهد از ضمانت اجرایی که معمولا وجه نقد است، استفاده می کنند. زیرا امکان دارد در برخی مواقع با عدم انجام تعهدات از طرف متعهد، خسارت هایی به متعهد له وارد گردد. به همین دلیل شخص متضرر این حق را دارد که علاوه بر الزام به ایفای تعهد، دادخواست مطالبه خسارت های وارده را طلب کند. البته ناگفته نماند که گاها ایفای تعهد به انجام یا عدم انجام عملی مربوط بوده و بار مالی با خود به همراه نمی آورد.

مراحل تنظیم دادخواست الزام به ایفای تعهدات قرارداد

  • مراجعه شخص متضرر و تنظیم دادخواست مبنی بر ایفای تعهدات متعهد
  • بررسی موضوع در دادگاه
  • اثبات وجود قرارداد و متن و مفاد و همچنین شرایط آن
  • صدور رای مبنی بر محکومیت خوانده
  • ابلاغ قطعیت رای به شخص خوانده
  • الزام خوانده به انجام تعهد توسط قانون

نکته: از آنجا که خواهان دعوا قائم مقام متعهد محسوب می شود، می تواند به هزینه شخصی خود آن تعهد را انجام دهد و پس از آن هزینه های انجام شده را از متعهد مطالبه نماید.

نکته: اگر فرد محکوم نتواند تعهد خود را انجام دهد، فرد سومی می تواند انجام این امر را بر عهده گیرد. اما چنانچه انجام تعهد توسط شخص ثالث هم مقدور نباشد، خواهان می تواند قرارداد را فسخ کند.

مشاوره رایگان با وکیل الزام به تعهد قرارداد در مشهد

دادگاه صالح به رسیدگی الزام به ایفای تعهد

اگر دعوای طرح شده در مورد اموال غیر‌منقولی مانند زمین و ملک باشد، دادگاه صالح دادگاهی است که ملک در آن واقع شده است. اما چنانچه خلاف این موضوع باشد، بر اساس مواد قانون آیین دادرسی مدنی دادگاه صالح محل اقامت خوانده خواهد بود.

نمونه دادخواست الزام به ایفای تعهد قراردادی

خواهان: ……

خوانده: ……

موضوع: ……

دلایل و مستندات: …….

ریاست محترم ………

احتراماً به استحضار می رساند به موجب قرارداد مورخ … خوانده متعهد شده اند که که یک باب ساختمان … واحدی را بعد از گذشت مدت … از تنظیم قرارداد بر روی قطعه زمینی به مساحت … مترمربع واقع در … به شماره پلاک ثبتی … بخش … که بنده مالک قانونی آن قطعه زمین می باشم، احداث کنند.

خوانده محترم از انجام تعهد خود به دلایل و بهانه های مختلف سرپیچی می کنند. اینجانب علاوه بر مراجعات بسیار، اظهارنامه ای نیز به شماره … تاریخ … برای ایشان ارسال نمودم که همچنان از انجام تعهد خودداری می کنند. لذا با تقدیم این دادخواست به استناد مواد مواد ۱۰، ۲۱۹، ۲۲۰، ۲۲۳ قانون مدنی و مواد ۱۹۸ و ۵۱۹ قانون آیین دادرسی مدنی رسیدگی و صدور حکم مبنی بر الزام خوانده به انجام تعهد و پرداخت کلیه خسارات قانونی در حق اینجانب را تقاضا دارم.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

بهترین وکیل الزام به تعهد قرارداد در مشهد

نتیجه گیری

در کلیه ی قراردادها همواره مجموعه ای از تعهدات متقابل وجود دارد که طرفین بر عهده گرفته اند و ملزم به اجرای آنها هستند. اما چنانچه یکی از طرفین به تعهدات خود عمل نکند، فرد متضرر می تواند در دادگاه اقامه دعوا نماید. البته توصیه می کنیم چنانچه درگیر اینچینین پرونده هایی هستید قبل از اقدام به هر عملی با یک وکیل متخصص در امر حقوق و الزام به ایفای تعهد قرارداد مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. پس از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ ) با دفتر وکالت آقای عباس شفیعی وکیل حقوقی پایه یک دادگستری در مشهد تماس گرفته و تقاضای تعیین وقت مشاوره نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915