عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - تغییر کاربری زمین زراعی و کشاورزی به مسکونی

تغییر کاربری زمین زراعی و کشاورزی به مسکونی

در سال ۱۳۷۴ قانون گذار کشورمان به منظور حفظ زمین‌ها از تغییر کاربری زمین های زراعی و باغ ها و تداوم بهره وری از آنها، قانونی با عنوان قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها تصویب کرد تا به این وسیله از تغییر کاربری این اراضی جلوگیری کند. اما امروزه زمین های بسیاری وجود دارد که با وجود کاربری کشاورزی، آنقدرها هم بدرد بخور نبوده و افراد تمایلی به استفاده از آنها با وجود کاربری کشاورزی نداشته و زمین ها بلااستفاده مانده اند. حال برای اینکه بدانیم آیا امکان تغییر کاربری این زمین ها به مسکونی وجود دارد یا نه در ادامه با عباس شفیعی بهترین وکیل ملکی مشهد همراه شوید تا اطلاعات مفیدی در زمینه تغییر کاربری زمین زراعی و کشاورزی به مسکونی بدست آورید.

تغییر کاربری زمین چیست؟

هر زمینی بسته به عوامل مختلفی از جمله شرایط جغرافیایی و محیطی، بهره برداری مخصوص به خود را دارد. حال اگر از این زمین ها خارج از کاربری که دارند استفاده شود، ممکن است باعث بروز مشکلات جدی در طولانی مدت بر روی محیط زیست، منابع طبیعی، اکوسیستم و جانواران و … داشته باشد. پس بهترین کار این است که هر زمین با کاربری مخصوصی که دارد، مورد استفاده قرار گیرد.

حال با وجود این توضیحات می توان اینگونه بیان کرد که تغییر کاربری زمین به معنای استفاده از آن در مواردی غیر از کاربری‌اش بوده و این موضوع در مورد زمین های کشاورزی و باغ ها نیز جرم می باشد. البته در صورتی که صاحب زمین از جهاد کشاورزی و سازمان های ذی ربط مجوز کسب نماید، می تواند برای استفاده خود تا ۵۰۰ متر مربع یا مواردی که ضروری دانسته شود، تغییر کاربری ایجاد نماید.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

قانون تغییر کاربری اراضی زراعی و کشاورزی به مسکونی

قانون تغییر کاربری اراضی زراعی و کشاورزی به مسکونی، همان قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها و قانون اصلاح آن است که بیان می دارد از تاریخ تصویب این قانون به منظور حفظ کاربری اراضی، هر گونه تغییر در کاربری زمین جرم بوده و ممنوع است. اما در موارد ضروری مانند استفاده مالکی که دارای سند رسمی یا عادی بوده تا ۵۰۰ متر مربع امکان پذیر می باشد. البته ناگفته نماند که تشخیص ضرورت این موضوع به کمیسیونی که تشکیل شده از رئیس سازمان جهاد کشاورزی، رئیس مسکن و شهر سازی، مدیر کل حفاظت محیط زیست استانی که زمین در آن واقع شده و یک نماینده از سمت استاندار، می باشد.

مجازات تغییر کاربری زمین بدون مجوز

وکیل حقوقی مشهد می گوید تمام افرادی که مالک زمین زراعی و کشاورزی هستند و بدون مجوز اقدام به تغییر کاربری آن کرده اند، علاوه بر قلع و قمع بنا، به پرداخت جزای نقدی از یک تا سه برابر بهای اراضی زراعی و باغ ها به قیمت روز زمین با کاربری جدید که مورد نظر متخلف بوده‌ است و در صورت تکرار جرم به حداکثر جزای نقدی و حبس از یک ماه تا شش‌ ماه محکوم خواهند شد.

مشاوره رایگان وکیل در مشهد

موارد مجاز تغییر کاربری

عباس شفیعی بهترین وکیل ملکی مشهد بیان می دارد که موارد سه گانه نام برده در ادامه از شمول قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها استثنا شده و تغییر کاربری در آنها غیر مجاز و عملی مجرمانه محسوب نمی شود. از جمله:

  • تغییر کاربری اراضی کشاورزی در موارد ضروری
  • احداث تاسیساتی مانند گلخانه، دامداری، مرغداری، پرورش ماهی و … در روستاهای فاقد طرح هادی
  • اراضی داخل در محدوده قانونی روستاهای دارای طرح هادی مصوب

نکته: موارد ذکر شده در بالا اگرچه تغییر کاربری به حساب نمی آیند، اما افراد باید قبل از هر گونه اقدامی از کمیسیون موضوع تبصره ۱ ماده ۱ مجوز مربوطه را اخذ نمایند.

وکیل ملکی متخصص مشهد

مراحل رسیدگی به درخواست تغییر کاربری زمین

مراحل رسیدگی به درخواست تغییر کاربری زمین زراعی و کشاورزی به مسکونی شامل موارد زیر می شود:

  • ارائه درخواست کتبی، مدارک و اسناد به دبیرخانه کمیسیون که در سازمان کشاورزی استان مربوطه قرار دارد
  • بررسی درخواست تغییر کاربری زمین توسط  کمیسیون مسئول
  • در صورت نیاز نظر کارشناسانه برخی از دستگاه های اجرایی مانند شهرداری
  • تصمیم گیری درباره درخواست
  • ابلاغ نتیجه تصمیم گیری
  • دریافت مجوز پس از اخذ موافقت کمیسیون با رأی اکثریت

در ادامه بخوانید: تغییر کاربری زمین زراعی و کشاورزی به مسکونی 

مدارک لازم به صورت کلی

باوجود اینکه مدارک مورد نیاز برای تغییر کاربری زمین در موارد مختلف متفاوت است، اما مدارکی هستند که به طور کلی برای ارائه به آنها نیاز خواهید داشت. ( برای اطلاع دقیق از مدارک مورد نیاز می توانید به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مربوطه و یا مدیریت امور اراضی استان مربوطه مراجعه نمایید. )

  • ارائه مدارک و مستندات که نشان دهنده مالکیت فرد باشد.
  • اخذ نامه موافقت از اداره کل حفاظت محیط زیست استان مربوطه.
  • به دست آوردن موافقت اصولی و یا جواز تأسیس
  • نقشه و سایت نقشه (پلن) برای ساخت
  • اخذ موافقت اداره کل راه و شهرسازی استان مربوطه (این مورد فقط در برخی از موارد برای تغییر کاربری زمین لازم است.)
  • گرفتن استعلام های لازم از اداره ها و دستگاه های گوناگون (این مورد فقط در برخی از موارد برای تغییر کاربری زمین لازم است.)

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

عباس شفیعی بهترین وکیل مشهد

نتیجه گیری

باتوجه به اینکه درخواست‌ تغییر کاربری زمین های کشاورزی و زراعی به مسکونی بیشتر مختص به محدوده روستایی و خارج از شهر بوده و روند پیگیری آن دشوار است، توصیه می شود از یک وکیل ملکی متخصص مشورت گرفته و در صورت نیاز پیگیری را به ایشان بسپارید. شما می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی بهترین وکیل ملکی مشهد نیز در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915