عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - تفاوت غرامت و خسارت

تفاوت غرامت و خسارت

در این مقاله سعی بر این شده است که به موضوع غرامت و خسارت و تفاوت آنها با یکدیگر پرداخته شود. پس در ادامه با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری در مشهد همراه شوید تا تفاوت غرامت و خسارت را بهتر دریابید.

خسارت چیست؟

خسارت به معنای زیانی است که فردی به شخص دیگری وارد می کند که جبران آن بر عهده فرد خسارت زننده خواهد بود. همچنین انواع متعددی دارد که در ادامه آنها را ذکر می کنیم:

پولی یا مالی

در این نوع خسارت منظور خسارت های است که به اموال فردی وارد شده و با پول قابل جبران خواهد بود. به عنوان مثال خراب شدن خانه، تصادف و خسارت ماشین، شکستن شیشه خانه یا مغازه، خراب شدن کشت و زراعت یک مزرعه و … .

جانی و بدنی

در خسارت های جانی و بدنی می توان گفت که منظور خسارت هایی است که به بدن و جسم فردی وارد شده و جبران آن با چیزی قابل قیاس نبوده و بسیار مشکل و در برخی مواقع جبران ناپذیر است. به عنوان مثال فردی دست یا پایش را در تصادف از دست بدهد یا دچار قطع نخاع شود، فردی در اثر داروی تقلبی دچار یک بیماری شود، در اثر سرنگ آلوده به ایدز یا سایر بیماری ها مبتلا شود، یا حتی فوت و مرگ افراد هم که به صورت طبیعی فوقت نشده اند در این دسته قرار گرفته و فرد مقصر باید این زیان را جبران کند و … .

خسارت های معنوی (حیثیتی)

برخی خسارت ها و زیان ها از نوع اموال و خسارت به جسم و جان انسان نیست. بلکه به آبرو و حیثیت افراد لطمه وارد می کند. به عنوان مثال اگر فردی به یک انسان بی گناه تهمت دزدی، زنا، کلاهبرداری و … بزند، آبروی آن فرد را در بین مردم دچار خدشه و آسیب کرده است که این خسارت ها هم باید جبران شود. یا موارد این چنینی که حرف فرد صحت نداشته و باعث ایجاد خسارت معنوی برای فردی می شود.

وکیل خسارت مشهد ( عباس شفیعی )

ارکان اثبات خسارت

برای مطالبه خسارت سه رکن باید اثبات شود:

  • وجود ضرر
  • ارتکاب فعل زیان بار
  • ‏رابطه سببیت بین فعل انجام شده و زیان وارده

نکته: میزان خسارت از طریق قانون یا مرجع قضائی تعیین می شود.‏

غرامت چیست؟

اصلی ترین و مهم ترین اصولی که در هر قراردادی وجود دارد، اصل جبران خسارت است. پس غرامت یک مطالبه ی شخصی است که در قراردادها فرد را متعهد می کند تا خسارتی را که خسارت دیده در اموال خود در پی رویدادی اتفاقی متحمل شده است، جبران نماید. البته در صورت فوت شخص، وجه غرامت به وراث وی پرداخت نخواهد شد. غرامت می‌تواند شامل پرداخت پول نقد، بازسازی، جایگزینی و تعمیرات باشد.

تفاوت غرامت و خسارت

  • خسارت از طرف شاکی خصوصی یا همان دعی خصوصی مطالبه می شود. اما غرامت نقدییا همان جزای نقدی را دادستان مطالبه می کند.
  • پرداخت جزای نقدی یا همان غرامت شخصی بوده و بنابراین هر زمانی که مجرم قبل از پرداخت آن فوت کند از وراث وی قابل مطالبه نبوده ولی در خسارت از وراث قابل مطالبه می باشد.
  •  خسارت مطابق با اصول کلی مطالبه می شود. به این معنی که اگر فردی باعث ضررو زیان شخص دیگری شود، بایستی آن را جبران کندو اما در غرامت احتیاج به متن قانونی و وجود عناصر تشکیل دهنده جرم است. همچنین غرامت بایستی به عنوان جازات پذیرفته شده باشد.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - تفاوت غرامت و خسارت

وکیل غرامت مشهد ( عباس شفیعی )

نمونه دادخواست مطالبه ضرر و زیان ناشی از جرم‏  ‏     ‏  ‏

خواهان: ……

خوانده: …… ‏  ‏        ‏  ‏        ‏  ‏        ‏

خواسته یا موضوع: مطالبه ضرر و زیان ناشی از جرم مقوم به …………… ریال با جلب ‏نظر کارشناس به انضمام سایر خسارات قانونی

دلایل و منضمات: دادنامه کیفری، تأمین دلیل، گزارش پلیس، استشهادیه محلی

ریاست محترم دادگاه عمومی حقوقی

احتراماً به استحضار می‌رساند:‏

خوانده طی اقدام مجرمانه‌ای منجر به ورود خسارت………… اینجانب شده است که پس از ‏شکایت اینجانب در دادسرای ناحیه ………….. پرونده‌ای به شماره کلاسه…………… ‏تشکیل و النهایه پس از صدور قرار مجرمیت دادنامه‌ای به شماره ………….. از دادگاه کیفری ‏دو شعبه ………….. محکومیت وی بر جرم …. صادر شده است و این حکم طی دادنامه ‏شماره ………. دادگاه تجدیدنظر ابرام و تأیید شده است. با وجود اجرای حکم محکومیت کیفری علیه خوانده، نظر به اینکه مسبب این نوع خسارات به ‏استناد دادنامه کیفری خوانده می‌باشد از محضر دادگاه محترم تقاضای رسیدگی و صدور حکم بر ‏جبران ضرر و زیان با جلب نظر کارشناس به انضمام سایر خسارات قانونی و هزینه‌های دادرسی ‏مورد تقاضا است.‏

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

وکیل حقوقی مشهد ( عباس شفیعی )

نتیجه گیری

در این مبحث با دو اصطلاح خسارت و غرامت و تفاوت بین آنها آشنا شدید ( تفاوت غرامت و خسارت ) و دانستید که این دو کلمه از نظر معنا و مفهوم حقوقی با یک دیگر متفاوت هستند. اما عموم جامعه به دلیل عدم اطلاع از تعاریف دقیق این دو مفهوم و ناآگاهی نسبت به تفاوت میان آن ها از منظر حقوق از تفاوت بین این دو مطلع نیستند و به همین جهت این امکان وجود دارد که در بعضی موارد با مشکل مواجه شوند. بنابراین اگر درگیر چنین پرونده هایی هستید، بهتر است از یک وکیل پایه یک دادگستری در مشهد مشاوره و راهنمایی دریافت نمایید و در صورت نیاز پیگیری پرونده خود را به ایشان بسپارید تا در کمترین زمان ممکن نتیجه مطلوب کسب شود.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915