عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - حقوق زن در قانون

حقوق زن در قانون

با چشم پوشی از حسن معاشرت ( خوشرفتاری، مهر و محبت ) و روابط عاطفی بین زن و شوهر که پایه و علت استحکام و دوام زندگی مشترکشان است، در قرآن و به تبع آن در قانون، زوجین به مودت و عشق توصیه شده اند. از این رو در ادامه با مقاله حقوق زن در قانون همراهمان باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.

یا ایهاالنّاس ُ اتّقوا ربکم الّذی خَلقَکم مِن نفس ٍ واحده و خَلق َ منها زوجَها وَ بَث َّ مِنهُما رِجالاً کثیراً و نِساءً.
ای مردم ! از ( مخالفت ) پروردگارتان بپرهیزید. همان کسی که همه شما را از یک انسان آفرید و همسر او را ( نیز ) از جنس او خلق کرد و از آن دو، مردان و زنان فراوانی ( در روی زمین ) منتشر ساخت.

حقوق زن در قانون

در نظام حقوقی اسلام با توجه به تفاوت های بین زن و مرد، تلاش شده است تا حدی که امکان دارد ضمن حفظ نهاد خانواده از حقوق زنان نیز دفاع شود. در این مسیر سعی شده است تا بین دو اصل ثبات خانواده و وابستگی زو جین به هم و اصل استقلال و حفظ شخصیت و حقوق زن ارتباط برقرار شود. لذا در این نظام در مواردی که استقلال زوجین آسیبی به ثبات خانواده، وارد نکند، به آنان استقلال داده شده است. و هر یک می توانند مستقلاً حقوق خود را بازستانی نمایند.

عباس شفیعی وکیل خانواده در مشهد

با توجه به توضیحات بالا و به گفته بهترین وکیل خانواد در مشهد منشور حقوق و مسؤلیت‌های زنان در جمهوری اسلامی ایران برگرفته از شریعت اسلام و نظام حقوقی آن و تبیین حقوق و مسؤلیت‌های زنان در عرصه‌های حقوق فردی، اجتماعی و خانوادگی با ۱۴۹ بند در سال ۱۳۸۳ تدوین و تصویب گردیده‌ است.

که بندهایی از آن به شرح زیر است:

  • زن شرعاً و قانوناً مکلف به انجام اموری که در جامعه معمول است، نبوده و در خانه ی شوهر، مکلف به تهیه غذا، نظافت، شستشوی لباس، نظافت و… برای اعضای خانواده ( همسر و فرزندان ) خود نیست و در صورت تمایل می تواند برای انجام این امور مطالبه ی دستمزد داشته باشد. همانطور که دادگاه می تواند بنا به درخواست زن برای وی اجرت المثل تعیین کند، این مبلغ جدای از نفقه ای است که به عهده مرد است.
  • مادر مجبور نیست به فرزند خود شیر دهد، مگر تغذیه فرزند به غیر شیر مادر ممکن نباشد. 
  • زن مالک اموال خود می باشد و مستقلاً می تواند در دارائی خود هر تصرفی بنماید و شوهر حق هیچ گونه دخل و تصرفی در آن ندارد.
  • قانوناً و شرعاً زن تا قبل از دریافت مهریه تعیین شده، مکلف به تمکین خاص«مقاربت» با شوهر نیست. ولی اگر قبل از وصول مهریه تمکین نماید، حق حبس زائل می شود. ( حق حبس اختیاری برای هر یک از طرفین در قرارداد است که بر اساس آن حق دارند اجرای تعهد خود را موکول به اجرای تعهد دیگری کنند. )

بهترین وکیل نفقه در مشهد

در ادامه بخوانید: حقوق زن در قانون

  •  زن هروقت بخواهد می تواند مهریه ی خود را طلب نماید. مگر شرایط دیگری در این بین تعیین شده باشد.
  • طبق شرط مندرج در عقدنامه در صورتیکه مرد بدون دلیلی که از عمل زن ناشی شود، بخواهد او را طلاق دهد، زن می تواند تا نصف دارائی مرد را که بعد از ازدواج تحصیل کرده مطالبه کند. بدون تردید استحقاق و عدم استحقاق زن و یا میزان آن، بستگی به نقش زن در تحصیل دارائی دارد.
  • از جمله حقوق مالی زن می توان به شرط تنصیف اشاره کرد. شرط تنصیف به معنی تعلق گرفتن نصف دارایی مرد در هنگام طلاق به زوجه می‌باشد. اما ازاین حق هیچ حرفی در قانون زده نشده است و تنصیف دارایی جزو شروط ضمن عقدی است که زوج می‌تواند در عقدنامه بپذیرد. و با پذیرفتن زوج در هنگام عقد نکاح جزء حقوق مالی زن محسوب خواهد شد. اما دریافت آن مانند سایر حقوق مالی به این آسانی نیست و شرایط خاص خود را دارد.
  • چنانچه مردی بدون اجازه ی همسر خود، مجدداً ازدواج کند، زن می تواند به این علت درخواست طلاق نماید. ( چنانچه علت ازدواج موقت تقصیر زن باشد و مرد با اجازه ی دادگاه ازدواج مجدد نماید، این حق از زن سلب می شود. )
  • شوهر نمی تواند زن خود را از حرفه یا شغلی منع نماید، مگر برخلاف مصالح خانوادگی یا حیثیت خود یا زن باشد. البته تشخیص آن به عهده ی دادگاه است.
  • چنانچه مرد علیرغم بضاعت مالی از انفاق زن خود امتناع نماید، مسئولیت کیفری متوجه شوهر خواهد بود.
  • و … 

نکته: زن و شوهر مکلف به حسن معاشرت با یکدیگرند. حسن معاشرت به معنای خوشرویی و ایجاد بستری مناسب برای آرامش و رشد زوجی است. و زن و شوهر حق دارند هر دو ازین فضا بهره داشته باشند.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس

بهترین وکیل خانواده در مشهد

نمونه دادخواست نفقه

خواهان: ……..

خوانده: ………

خواسته: ………

دلایل و منضمات: ……

ریاست محترم دادگاه ……..

احتراماً به استحضار می‌رساند اینجانب ……… فرزند ……………. به شماره شناسنامه ……………… به موجب سند ازدواج شماره …………… تنظیم شده در دفترخانه شماره ………………. در تاریخ ……….. به زوجیت دائمی خوانده محترم آقای ………….. در آمده ام و در طول این مدت همواره نسبت به ایشان تمکین داشته و دارم ؛ لکن خوانده محترم علی رغم داشتن استطاعت و تمکن مالی ، از پرداخت هزینه متعارف زندگی اینجانب استنکاف می ورزند . لذا به موجب این دادخواست و با استناد به مواد ۱۲۰۶ ، ۱۱۰۶، ۱۱۰۷ و ۱۱۱۱ قانون مدنی ، تعیین میزان نفقه و الزام ایشان به پرداخت نفقه ایام گذشته و آینده را تقاضا دارم .

نام و نام خانوادگی / امضا و تاریخ

دادخواست مطالبه نفقه ایام زوجیت با قرار تامین خواسته

وکیل خوب در مشهد

نتیجه گیری

نظام حقوق مالی زن در اسلام به معنای طرح امتیازات مالی است که مکتب اسلام برای زنان، جهت تأمین حمایت از آنان فراهم نموده است. در این نظام، زنان دارای اهلیت کامل بوده و حق تمتع و استیفا در دارایی خود را درست مانند مردان دارند. همچنین، دارای استقلال مالی بوده و حق دارند اموال خود را به دور از هرگونه سلطه، اداره کنند. مصادیق حقوق مالی زن در اسلام، مالکیت بر دارایی، مهریه، نحله، نفقه، ارث، حق درخواست مزد در برابر کار در خانه و حق درخواست مزد در برابر شیر دادن به فرزند نیز می باشند.

توصیه می شود این مطلب را با دقت کامل مطالعه نمایید. و در صورت نیاز به هرگونه مشاوره و یا هر اقدامی با بهترین وکیل پایه یک دادگستری در مشهد مشورت نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915