عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توشس - دعوای ابطال عملیات اجرایی ثبتیروجی

دعوای ابطال عملیات اجرایی ثبتی چیست

اگر تا به حال با مشکلات حقوقی ثبتی روبرو شده باشید حتما عبارت اجراییه ثبتی به گوشتان آشنا است. پس برای اینکه بدانید عملیات اجرایی ثبتی چیست و چگونه ابطال می شود در این مطلب با عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد نیز همراه شوید تا اطلاعات ارزشمندی در این زمینه که دعوای ابطال عملیات اجرایی ثبتی چیست ، بدست آورید.

عملیات اجرایی ثبتی چیست؟

بعد از اینکه اجراییه توسط اداره ثبت صادر شد، برای اجرای سند لازم است اقداماتی انجام شود. به این اقدامات انجام شده عملیات اجرایی ثبت گفته می شود که می تواند شامل مواردی از قبیل ابلاغ اجراییه، تقسیط و حتی تنظیم و اجرای سند شود.

بنابراین بعد از صدور اجراییه تا تمام شدن عملیات اجرایی، مامورین اجرای ثبت موظف به انجام اقدامات متعددی هستند که از مهم ترین این اقدامات می توان به به توقیف و بازداشت اموال، ارزیابی اموال بازداشت شده، برگزاری مزایده و … اشاره کرد. همچنین این ماموران موظفند در جریان عملیات محوله مفاد قانونی را به درستی رعایت نمایند. زیرا در غیر این صورت هر فرد ذی نفعی می تواند از عملیات اجرایی ثبت شکایت کرده و خواهان جبرای حقوق تضیع شده خود نیز باشد.

ناگفته نماند که اگر فرد ذی نفع به اصل موضوع که صدور اجراییه است، معترض باشد، می تواند به دادگاه درخواست ابال اجراییه ثبتی را بدهد.

عباس شفیعی وکیل ابطال عملیات اجرایی ثبتی

دلایل دعوای ابطال اجراییه ثبتی

  • ادعای مخالفت دستور اجرای سند رسمی با مفاد سند وقانون ‏
  • ‏ادعای برائت ذمه، پرداخت تمام یا قسمتی ازموضوع سند لازم الاجرا ‏
  • ادعای باطل بودن مبنای صدوراجراییه
  • ادعا به جهت دریافت سود مازاد بر مصوبه شورای پول و اعتبار و عدم استحقاق شرعی و قانونی ‏نسبت به تمام یا قسمتی ازاجراییه
  • ‏ادعای اینکه اجرائیه برمبنای عقد یا سندی صادرگردیده که درمراجع قضایی حکم قطعی ‏نسبت به بطلان عقد یا بطلان سند (اعم ازعادی یا رسمی) صادرکرده است

در ادامه بخوانید: دعوای ابطال عملیات اجرایی ثبتی چیست

مرجع صدور اجراییه ثبتی

  • دفاتر اسناد رسمی: در خصوص اسناد رسمی لازم الاجرا نسبت به اموال و املاک ثبت شده و املاک مورد وثیقه یا اجاره چه ثبت شده یا نشده باشد. مرجع آن دفترخانه ای است که سند را ثبت کرده است.
  • دفاتر رسمی ازدواج و طلاق: در مورد مهریه و تعهدات ضمن نکاح که می تواند اجراییه صادر کند.
  • اجرای ثبت یا اداره ثبت: در برخی موارد درخواست صدور اجراییه ثبتی از جانب اداره ثبت به عمل می آید. مواردی مانند وصول چک بی محل و تسهیلات بانکی.
  • واحد اجرای اسناد رسمی: واحد اجرای اسناد رسمی در زمینه اسناد عادی برخی موارد و اسناد رسمی اختیاراتی برای اجرای این اسناد خواهد داشت.

نکته: اگر ذی نفع، اجرائیه ای که از سوی اداره ثبت صادر شده را مخالف با قانون بداند، می تواند جهت ابطال آن مبادرت به طرح دعوا نماید.

شکایت از عملیات اجرایی ثبت

مطابق ماده ۱۶۹ آیین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا، عملیات اجرایی بعد از صدور دستور اجرا شروع می شود. بنابراین هر فردی، اعم از متعهد سند و هر شخص دیگری که ذی نفع است، از عملیات اجرایی شکایت داشته باشد، می‌تواند شکایت خود را با ذکر دلیل و ارائه مدارک به رئیس ثبت محل تسلیم کند. رئیس ثبت مکلف است موض.وع را فوراً رسیدگی نموده و با ذکر دلیل رأی صادر نماید. در نتیجه نظر رئیس ثبت به اشخاص ذی نفع ابلاغ خواهد گردید.( اگر اشخاص ذی نفع شکایتی از تصمیم رئیس ثبت داشته باشند، می‌توانند ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ، شکایت خود را به ثبت محل و یا هیأت نظارت صلاحیت دار تسلیم نمایند. )

عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد

تاثیر شکایت از دستور اجرا بر عملیات اجرایی

وکیل حقوقی پایه یک دادگستری مشهد می گوید شکایت از دستور اجرا و طرح دعوای ابطال اجراییه ثبتی باعث توقف عملیات اجرایی نمی شود. مگر اینکه دادگاه با توجه به دلایل ارائه شده توسط شاکی و اخذ تامین مناسب، قرار توقیف عملیات اجرایی را صادر نماید.

پس در صورتی که دادگاه دلایل ارائه شده شاکی را برای شکایت قوی بداند. یا در اجرای سند رسمی ضرر جبران ‌ناپذیر باشد، به درخواست مدعی بعد از گرفتن تأمین‌، قرار توقیف عملیات اجرایی را می‌دهد. ترتیب تأمین همان است که در آیین دادرسی مدنی برای تأمین خواسته مقرر است و در صورتی که موضوع سند‌لازم‌الاجرا وجه نقد باشد و مدعی وجه نقد بدهد در صندوق ثبت محل توقیف می‌شود و تأمین دیگر گرفته نخواهد شد.

نمونه دادخواست ابطال عملیات اجرایی ثبتی

به استحضار می رساند ظر به اینکه با وجود تحقق عقد قرارداد فیمابین اینجانب و خوانده ردیف اول، متأسفانه خوانده ردیف دوم در قبال طلب خود از خوانده ردیف اول مبادرت به تعقیب و پیگیری عملیات اجرایی نسبت به پلاک ثبتی مورد ادعای اینجانب نموده است و این ادعا با مطالبات حقه اینجانب در تعارض آشکاری می باشد، ابتداً صدور دستور توقیف فوری عملیات اجرایی به استناد ماده ۵ قانون اصلاح بعضی از مواد قانون ثبت و قانون دفاتر رسمی مصوب ۱۳۲۲ ونهایتاً ابطال عملیات اجرایی موضوع کلاسه اجرای شماره اداره اجرای ثبت شهرستان …. نیز درخواست می‌گردد.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

عباس شفیعی وکیل حقوقی پایه یک دادگستری مشهد

نتیجه گیری

عملیات اجرایی یک اصطلاح حقوقی است. عملیات اجرایی در حقیقت اشاره به عملیات اجرای سند یا حکمی دارد که توسط اجرای ثبت یا دادگاه صورت گرفته است. حال در صورتی که دلایلی برای ابطال آن دارید، می توانید با کمک یک وکیل حقوقی خوب درخواست ابطال عملیات اجرایی ثبتی را به بنمایید.

شما می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد در تماس باشید. و تقاضای تعیین وقت مشاوره تلفنی و یا حضوری داشته باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

2 دیدگاه دربارهٔ «دعوای ابطال عملیات اجرایی ثبتی چیست»

    1. دکتر عباس شفیعی (دانش پژوه دکترای تخصصی حقوق و وکیل پایه یک دادگستری در مشهد)

      باعث خورسندی است که از وکیل مشهد استفاده می کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915