عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - دعوای الزام به فک رهن

دعوای الزام به فک رهن چگونه است

در حال حاضر به دلیل افزایش هزینه های ساخت و ساز ملک، سازندگان با وثیقه قرار دادن ملک مورد نظر اقدام به دریافت تسهیلات از بانک ها می کنند. در این راستا برای اینکه بدانید دعوای الزام به فک رهن چگونه است، در ادامه با عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد نیز همراه شوید.

فک رهن چیست؟

بعد از بازپرداخت تسهیلات شخصی که وام را دریافت کرده، مرتهن ( بانک وام دهنده ) بایستی مال در رهن را که به آن، عین مرهونه می گویند، آزاد نماید. به اصطلاح حقوقی بانک باید اقدام به فک رهن کرده و ملک را تحویل رهن دهنده بدهد. در غیر این صورت نیاز به طرح دعوای الزام به فک رهن پیش خواهد آمد که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

وکیل پایه یک ملکی مشهد

دعوی الزام به فک رهن چیست؟

با توجه به توضیحات ذکر شده در بالا سند ملکی برای تضمین پرداخت اقساط وام نزد بانک از سوی شخص راهن یا وام گیرنده گذاشته می شود. اما در برخی مواقع فرد وام گیرنده الزام به طرح دعوا نیاز پیدا کرده و بایستی اقدامات ی را انجام دهد. پس الزام وام دهنده پس از وجود شرایطی که در ادامه بیان می شوند را برای آزاد نمودن سند، دعوای الطام به فک رهن نیز می گویند.

مواردی که منجر به فک رهن می شود:

  • شخص حقیقی یا حقوقی که ملک در گرو اوست، از طلب خود گذشت نماید.
  • وام گیرنده اقدام به تسویه کامل بدهی و آزاد کردن سند ملکی نماید.
  • ملکی که در رهن است، از بین برود.

مشاوره رایگان وکیل امور ملکی مشهد

نحوه فک رهن

فک رهن به دو صورت انجام خواهد شد. از جمله:

  • تسویه حساب کامل بدهی منجر به فک رهن می شود.
  • سپرده گذاری در بانک باعث آزاد شدن سند ملکی از رهن خواهد شد.

انواع دعوی الزام به فک رهن

وکیل حقوقی مشهد می گوید: سند ملکی که در گرو بانک است قابل خرید و فروش است. در این معامله دعوی الزام به فک رهن به دو صورت انجام خواهد شد:

  • دعوی فک رهن مستقل: این نوع دعوا زمانی رخ می دهد که فرد رهن دهنده مال خود را در نزد بانک و یا شخص ثالثی که طلبکار است قرار داده و متعهد می شود که در موعد مقرر اقدام به تسویه کامل بدهی خود نماید. حالی اگر بعد از تسویه بدهی فک رهن انجام نشود، شخص می تواند دعوای الزام به فک رهن را درخواست نماید.
  • الزام به تنظیم سند: اگر فروشنده ملکی قبل از تحویل آن به خریدار اقدام به دریافت وام بانکی نماید و متعهد شود که سند را قبل از تحویل از رهن بانک در بیاورد و به گفته های خود عمل نکند، می توان دادخواست الزام به فک رهن به تنظیم سند رسمی را مطرح نمود.

نکته: چنانچه قصد خرید ملکی را دارید، می توانید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرده و به راحتی از وضعیت ثبتی در مورد سند موردنظر اطلاعات کافی را کسب نمایید. زیرا بهترین کار این است که ملک در رهن را به دلیل گیر افتادن در مشکلات حقوقی معامله نکنید. بنابراین قبل از هرگونه معامله اول سندها را از رهن خارج سازید.

مشاوره رایگان وکیل حقوقی مشهد

وکیل الزام به فک رهن مشهد

برای جلوگیری از ضرر های احتمالی در پرونده های مرتبط با ملک، بهره مندی از وکیل الزام به فک رهن ضروری است. زیرا این نوع پرونده ها نیازمند بررسی تخصصی بوده که یک وکیل خوب می تواند با تکیه بر علم و تجربه خود بهترین اقدامات لازم را در پیشبرد اهداف انجام دهد. پس کمک گرفتن از یک وکیل امور ملکی و یا مشورت با مشاور حقوقی عملی بسیار لازم وعاقلانه خواهد بود.

نکات مهم طرح دعوای الزام به فک رهن

  • تا زمانی که سند در رهن بانک است نمی توان وی را ملزم به تنظیم سند رسمی نمود.
  • خواهان دعوا می تواند در دادخواست الزام به فک رهن، الزام به اخذ پایان کار و اخذ صورت مجلس تفکیکی را طی همان دادخواست بخواهد.
  • در صورتی که سند در رهن بانک به صورت قانونی تنظیم نشده باشد، می توان دادخواست ابطال سند رسمی را مطرح کرده و نیازی به دادخاست الزام به فک رهن نیست.
  • اگر خریدار قبل از طرح دعوای الزا به فک رهن بدون اجازه فروشنده اقدام به پرداخت بدهی بانک نماید، دیگر نمی تواند آن بدهی را طلب نماید.
  • الزام به فک رهن می‌تواند با استناد به قرارداد مشارکت در ساخت یا قرارداد بیع و امثال آن‌ها باشد.
  • در دادخواست، باید خواسته “الزام به فک رهن” به‌صورت صریح ذکر شود.
  • اگر شخصی طی قراردادی، تعهد به فک رهن ملک داده باشد و با وجود حکم دادگاه، امکان فک رهن فراهم نباشد، محکوم‌له حق فسخ قرارداد را خواهد داشت.
وکیل فک رهن مشهد

نمونه دادخواست الزام به فک رهن

احتراما به استحضار می رساند اینجانب …………………. در تاریخ ………………… یک واحد آپارتمان به پلاک ثبتی …………….. مورخ ………………….. با کد رهگیری ………………… از خوانده ردیف اول خریداری نموده ام و فروشنده نیز متعهد شد که تا تاریخ تنظیم سند رسمی اقساط بانک (خوانده ردیف دوم) را پرداخت نماید. لیکن با با گذشت زمان و رسیدن موعد تنظیم سند رسمی ملک متوجه شده ام که فروشنده هیچ اقدامی در خصوص پرداخت اقساط معمول نداشته و بانک نیز همکاری لازم را جهت تنظیم سند رسمی ملک به نام بنده به عمل نمی آوزند. لذا تقاضای رسیدگی و الزام خوانده به فک رهن و سپس تنظیم سند به نام اینجانب را دارد.
نام و نام خانوادگی/ امضا
عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد
بهترین وکیل الزام به فک رهن در مشهد
نتیجه گیری
فک به معنای جدا سازی بوده و در فک رهن این معنی را می توان اطلاق کرد. که شخص قصد دارد ملک خود را از وثیقه و رهن بانک آزاد کند. اما در شرایطی که فک رهن توسط رهن دهنده انجام نمی شود، بایستی اقدامات شایسته را در این زمینه انجام داد. پس در صورت مواجهه با چنین مشکلی در قدم اول با یک وکیل خوب ملکی در مشهد مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.
شما می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با دفتر وکالت عباس شفیعی بهترین وکیل ملکی پایه یک دادگستری مشهد در تماس باشید.
مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

3 دیدگاه دربارهٔ «دعوای الزام به فک رهن چگونه است»

    1. عباس شفیعی (وکیل پایه یک دادگستری در مشهد)

      کاربر گرامی ضمن تشکر از اعتماد شما به سایت ما ، از نظرتون بسیار سپاسگزاریم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915