عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - دعوای تخلیه به چه صورت است

دعوای تخلیه به چه صورت است

به دلیل اینکه یکی از رایج ‌ترین و پر کاربرد ترین قرارداد‌ها، قرارداد اجاره است، همین امر هم سبب شده تا دعاوی که به این نوع قراردادها مربوط است مانند دعاوی تخلیه، افزایش پیدا کند. در این راستا عباس شفیعی وکیل خوب حقوقی مشهد سعی دارد به اینکه دعوای تخلیه به چه صورت است بپردازد. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مطلب نیز همراهمان باشید.

طرح دعوای تخلیه

قرارداد اجاره جزو عقود لازم بوده و موجر یا مستاجر نمی‌توانند قبل از انقضای مدت اجاره البته خارج از مواردی که در قانون پیش‌بینی شده است، تقاضای فسخ آن را داشته باشند. بنابراین پس از تعیین مدت اجاره و تدوین اجاره‌، قرارداد به هیچ عنوان نه توسط موجر و نه مستاجر قابل فسخ نیست. البته در موارد هم قانون اجازه فسخ را داده که می توان با تنظیم دادخواست و تقدیم آن به مراجع قضایی اقدامات لازم را انجام داد. حال با این وجود در صورتی موجر می تواند اقدام به طرح دعوای تخلیه کند که مستاجر تخلفی کرده و موجر ناچار به طرح دعوا از طریق محاکم شود.

نکته: یکی از مهم ترین تخلفاتی که می تواند از طریق مستاجر سر بزند، پایان یافتن مدت قرارداد و تخلیه نکردن ملک است که موجر می تواند درخواست دستور تخلیه ملک را از طریق محاکم داشته باشد.

عباس شفیعی بهترین وکیل قرارداد مشهد

شرایط دعوای دستور تخلیه

  • وکیل پایه یک دادگستری متذکر می شود موجر موظف است برای آغاز رسیدگی دادگاه، کل مبلغ دریافتی به عنوان پول پیش را به حساب دادگستری تودیع کند.
  • دادخواست خود را ضمن ارائه رسید تودیع پول پیش به ثبت برساند.
  • موجر می تواند مال ودیعه را برای پول قبض آب، برق و … از قبل توقیف کند و با طرح پرونده ضرر و زیان در مرجع صالح به حق خود برسد.
  • در صورتی که مستاجر برخلاف میل موجر ملک را در تصرف خود قرار دهد، باید این مدت را بپردازد. البته میزان مطالبه این مبلغ به چگونگی و شرایط قرارداد و توافقات طرفین بستگی خواهد داشت و اگر طرفین قرارداد توافقی در این مورد نداشته باشند، میزان اجرت المثل با ارجاع پرونده به کارشناس رسمی دادگستری و اعلام نظر مشار الیه تعیین خواهد شد.
  • درصورتی که موجر مدعی ایجاد خسارتی از جانب مستاجر باشد یا اینکه مستاجر اجاره بها و شارژ ساختمان را پرداخت نکرده باشد، موجر فقط می تواند از طریق دادگاه یا شورای حل اختلاف موضوع را رسیدگی کرده و نمی تواند از مبلغ ودیعه یا همان پول پیش مبلغی را کیر کند. البته موجر می تواند با درخواست و صدور قرارتامین‌خواسته مبلغ ودیعه را نزد شورا یا دادگاه توقیف نماید.
  • اخذ چک از مستاجر برای تخلیه ملک موردنیاز نبوده و موجر می تواند با مراجعه به شورای حل اختلاف یا دادگاه به راحتی تقاضای تخلیه عین مستاجره را داشته و سریع به نتیجه برسد.

در ادامه بخوانید: دعوای تخلیه به چه صورت است

عباس شفیعی بهترین وکیل ملکی مشهد

موارد دیگری هم وجود دارد که می توان به عنوان شرایط دعوای دستور تخلیه از آنها نام برد که وجودشان برای روند پیگیری پرونده الزامی است. از جمله:

  • مدت اجاره باید پایان یافته باشد.
  • هنگامی که در قرارداد اجاره شرط عدم انتقال آمده باشد اما به غیر اجاره داده شود.
  • زمانی که مستاجر از پرداختن مبلغ اجاره بیشتر از سه ماه ممانعت کرده باشد.
  • وقتی که مستاجر از محل مورد اجاره، استفاده غیر مشروع کرده باشد.
  • و …

مدارک مورد نیاز برای طرح دعوای تخلیه

  • تصویر مصدق اجاره نامه (اجباری)
  • تصویر مصدق سند مالکیت (اختیاری)
  • به همراه داشتن کارت ملی جهت احراز هویت
  • کارت عابر بانک جهت پرداخت هزینه ی دادرسی

مشاوره رایگان وکیل قرارداد مشهد

مرجع صالح برای طرح دعوای دستور تخلیه

درصورتی که عین مستأجره جزو دعاوی مربوط به سرقفلی و حق کسب و پیشه نباشد، رسیدگی به موضوع در صلاحیت شورای حل اختلاف است. اما چنانچه دعوا مربوط به تخلیه تخلیه اماکن تجاری و سرقفلی باشد، باید در دادگاه عمومی طرح شود. همچنین درخواست تخلیه ملک مورد اجاره به طرفیت دوایر، سازمان‌ها و نهادهای دولتی در صلاحیت دادگاه محل بوده و نمی توان در شورای حل اختلاف به آن رسیدگی کرد.

در ادامه بخوانید: دعوای تخلیه به چه صورت است

هزینه طرح دعوای دستور تخلیه

وکیل خوب تخلیه ملک در مشهد می گوید: دعوای تخلیه جزو دعاوی غیرمالی است که برای آن بایستی تمبر دعاوی غیرمالی ابطال کرد و هزینه چندانی نخواهد داشت.

مشاوره رایگان با وکیل حقوقی مشهد

تفاوت دستور تخلیه و حکم تخلیه

وکیل ملکی مشهد می گوید: دستور تخلیه پس از اتمام دوره اجره بوده که مرجع قضایی به درخواست موجر دستور فوری تخلیه را صادر می کند. اما در صورتی که تاریخ اجاره به اتمام نرسیده باشد و موجر بخواهد قارداد را فسخ کند، بایستی دادخواست حکم تخلیه را به مراجع قضایی بدهد. دادگاه پس از بررسی موضوع و در صورت ذی نفع بودن موجر اقدام به صدور حکم تخلیه می کند. قانون در حکم تخلیه امکان اعتراض و تجدیدنظرخواهی برای مستاجر قائل شده اما در دستور تخلیه مستاجر چنین حقی نخواهد داشت. همچنین در مورد املاک تجاری روال به همین نحو بوده مگر در صورتی که مستاجر حق کسب یا پیشه یا تجارت و یا سرقفلی داشته باشد.

نمونه دادخواست دستور تخلیه ملک

خواهان: …..

خوانده: …..

تعیین خواسته و بهای آن: …….

دلایل و منضمات دادخواست: ……

ریاست محترم دادگاه ……….

باسلام؛

احتراما به استحضار می رساند خوانده محترمه در تاریخ ….. ملک مسکونی با مشخصات مندرج در اجاره نامه را از اینجانب …… اجاره کرده است که مدت این اجاره نامه یک ساله بوده و چند روزی می شود تاریخ آن به اتمام رسیده است. حال به موجب اظهارنامه و تذکرات شفاهی از ایشان خواسته شده تا ملاک را تخلیه نماید اما از این عمل خودداری کرده. و با عنایت به اینکه ملک مورد نیاز خودم می باشد، برابر قانون روابط موجر و مستاجر تقاضای دستور تخلیه فوری ملک را دارم.

ضمنا خوانده مبلغ ….. تومان به عنوان قرض الحسنه پرداخت کرده است که اینجانب طی فیش پیوست آن را در تاریخ ….. به صندوق دادگستری سپرده ام.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

عباس شفیعی بهترین وکیل تخلیه ملک مشهد

نتیجه گیری

فراوانی منعقد کردن قرارداد اجاره اعم از املاک مسکونی و تجاری و یا سایر اموال، باعث شده‌ است که دعاوی تخلیه در محاکم افزایش پیدا کنند. حال در این راستا چانچه دارای مشکلی هستید با در نظر گرفتن توضیحات بالا ( دعوای تخلیه به چه صورت است ) می توان گفت بهترین اقدام مشاوره گرفتن از یک وکیل حقوقی است. تا نحوه انجام صحیح پیگیری پرونده را پیش روی شما قرار دهد. پس در اولین فرصت ممکن با دفتر وکالت عباس شفیعی بهترین وکیل ملکی مشهد از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ ) تماس گرفته و تقاضای تعیین وقت مشاوره نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915