عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - ضرب و جرح زن توسط همسر و مجازات آن

ضرب و جرح زن توسط همسر و مجازات آن

کتک زدن زن توسط همسرش علاوه بر اینکه باعث بروز مشکلات جسمی در فرد می شود، در بیشتر موارد آسیب های جدی هم به روح و روان زن وارد کرده و حتی می تواند شرایط را برای ادامه زندگی مشترکشان به خطرهای جدی بیندازد. به همین دلیل قانون گذار یکی از شروط ضمن عقد را به این موضوع اختصاص داده که در چنین وضعیتی منجر به عسر و حرج زن شده و زن حق طلاق پیدا می کند. پس اگر در چنین شرایطی قرار دارید در ادامه این مقاله با عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده در مشهد همراه شوید تا از نکات مهم پیرامون ضرب و جرح زن توسط همسر و مجازات آن اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

ضرب و جرح در قانون

به طور کلی می توان ضرب را به صدماتی اطلاق کرد که بدون ایجاد شکستگی یا خونریزی بر اعضای بدن وارد شده که باعث ایجاد سرخی، کوفتگی، سیاه شدن، کبودی و یا پیچ خوردن می شود. اما در جرح بافت‌ها و پوست بدن دچار پارگی شده و اغلب با خونریزی همراه است. مانند بریدگی،خراشیدگی یا پارگی پوست یا قطع عضو و یا شکست استخوان.

نکته: این موارد را قانون تحت عنوان جنایت بر عضو جرم انگاری کرده که هرگونه آسیب پایین تر از قتل را شامل می شود.

عباس شفیعی بهترین وکیل کیفری مشهد

عواقب ضرب و شتم زن توسط همسر

چنانچه زنی از ضرب و شتم توسط همسرش شکایت کند، عواقب کیفری و حقوقی زیر را برای مرد به دنبال خواهد داشت:

ایجاد حق طلاق: باتوجه به مطلب ذکر شده در بالا ضرب و شتم یکی از مصادیق عسر و حرج بوده و برای زن حق اطلاق ایجاد می کند. البته بایستی به این موضوع هم اشاره کرد که این ایجاد حق پس از اثبات جرم در دادگاه بوجود خواهد آمد.

حبس: هر زمان فردی به طور عمد به شخص دیگری جرح و ضربی وارد کند که باعث شکستن، از کار افتادن عضوی از بدن شود و یا حتی به مرضی دائمی منتهی شود که زوال عقل یا حواس مجنی علیه را در پی داشته باشد، اگر قصاص امکان پذیر نباشد و اقدام وی باعث اخلال در نظم و امنیت جامعه گردد، به ۲ تا ۵ سال حبس محکوم شده و بایستی در صورت درخواست مجنی علیه دیه پرداخت نماید.

نکته: اگر آسیب وارد شده به ضایعات اشاره شده در بالا منتهی نشده باشد و فرد از اسلحه مانند چاقو و … استفاده کرده باشد به ۳ ماه تا ۱ سال حبس محکوم خواهد شد.

دیه: در برخی مواردی که جنایت غیر عمدی بوده و قصاص را شامل نمی شود یا امکان قصاص نیست یا حتی در شرایطی به پرداخت دیه توافق شده باشد، مجرم به پرداخت دیه محکوم می شود.

قصاص: در صورتی که جرم انجام شده جراحتی به اعضای بدن فردی ایجاد کرده باشد، فرد آسیب دیده یا ولی او در صورت فراهم بودن شرایط، می توانند تقاضای قصاص داشته باشند. در نهایت فرد مرتکب تحت شرایط درج شده در قانون قصاص خواهد شد.

عباس شفیعی وکیل طلاق فوری مشهد

مراحل شکایت برای ضرب و جرح توسط همسر

  • در اولین قدم زنی که مورد ضربو شجرح قرار گرفته بایستی به کلانتری محل زندگی خود مراجعه نماید.
  • سپس با معرفی نیروی انتظامی به پزشکی قانونی برای ثبت گزارش مراجعه نماید.
  • با در دست داشتم گزارش پزشکی قانونی به دادگاه رفته و طرح شکایت نماید.
  • بعد از مراجعه به دادسرای عمومی و تنظیم شکایت، دادگاه جلساتی را تشکیل داده و به بررسی موضوع می پردازد.

نکته: دادگاه خانواده صالح به رسیدگی در چنین پرونده هایی نبوده و اگر در ادامه شکایتی مبنی بر طلاق و دیگر موضوعات شکل بگیرد، می توان پرونده دادگاه کیفری و حکم آن را به دادگاه خانواده ارجاع داد. زیرا در چنین وضعیتی زن باید برای درخواست طلاق، هدم امنیت جانی و … شکایتی تنظیم و به محکمه ببرد. در نهایت اگر در بررسی های صورت گرفته شواهد گویا باشند حکم را به نفع زن صادر می کنند.

به گفته ی عباس شفیعی وکیل طلاق در مشهد برای صدور حکم طلاق زن از سوی دادگاه، چندین گزارش از پزشکی قانونی لازم بوده تا اثبات شود این اتفاق محدود به یک بار نبوده و رفتار غالب همسر زن است. زیرا کتک زدن خارج از عرف جامعه بوده و یکی از مصادیق عسر و حرج زن در زندگی زناشویی قلمداد می شود.

در ادامه بخوانید: ضرب و جرح زن توسط همسر و مجازات آن

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - ضرب و جرح زن توسط همسر و مجازات آن

عباس شفیعی بهترین وکیل طلاق توافقی ۵ روزه

شرایط اثبات ضرب و جرح زن توسط همسر

از جمله شرایطی که می توان در مبحث ضرب و جرح زن توسط همسرش موضوع را در دادگاه به اثبات رسانید موارد نام برده در ادامه هستند:

  • صورت جلسه نیروی انتظامی
  • گزارش پزشکی قانونی
  •  اقرار شخص در دادگاه و یا حضور مأمور نیروی انتظامی
  • حضور شاهدان در دادگاه که در لحظه وقوع حادثه بوده اند مانند فرزندان و …
  • ارائه مدرکی مانند فیلم، صدا و … به عنوان نشانه و اماره ی این اتفاق
  • درخواست سوگند خوردن از سوی قاضی
    علم و تشخیص قاضی

همگی موارد از جمله شرایطی هستند که برای اثبات وقوع ضرب و جرح می توان در دادگاه مورد استفاده قرار داد.

مشاوره تلفنی رایگان با وکیل طلاق در مشهد

نمونه شکواییه ضرب و جرح عمدی توسط شوهر

خواهان: ……

خوانده: ……

موضوع: ……

دلایل و مستندات: …….

ریاست محترم ………

احتراماً به استحضار می رساند:

اینجانب طبق عقدنامه شماره ……… در تاریخ …….. در دفترخانه شماره …… شهرستان …….. به عقد دائم مشتکی عنه درآمده ام. حاصل زندگی مشترک در طول مدت …… سال ….(تعداد) فرزند دختر/ پسر می باشد. متاسفانه همسر بنده بارها اقدام به ضرب و شتم عمدی اینجانب کرده است که به دلیل صبر و بردباری، مصلحت زندگی مشترک و وساطت بزرگان فامیل و آشنایان چشم پوشی کرده ام. اما صبر و بردباری اینجانب و نصیحت ها و راهنمایی های اقوام و آشنایان تغییری در ایشان ایجاد نکرد و همچنان رفتارهای غیر انسانی خود را ادامه و بنده را مورد ضرب و شتم قرار می دهند.

در حال حاضر نیز به دلیل ضرب و شتم ایشان وضعیت مناسبی ندارم و صدماتی شامل ……… به بنده رسیده است که با معرفی به پزشکی قانونی طی گزارشی به …….. در تاریخ …… و شماره ……… وضعیت اینجانب را شرح دادند. لذا با توجه به ادله اینجانب که شامل: ۱- شهادت شهود ۲- گواهی پزشکی قانونی در تاریخ …….. به شماره ……… است و همچنین با استناد به ماده ۶۱۴ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات و مجازات های بازدارنده، رسیدگی و تعقیب و مجازات متهم را استدعا دارم. در ابتدا نیز با توجه به جراحات وارده به بنده صدور قرار تامین خواسته و اجرای فوری آن قبل از ابلاغ و سپس محکومیت مشتکی عنه به پرداخت دیه را استدعا دارم.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

شماره تماس وکیل خانواده در مشهد

نتیجه گیری

با توجه به گفته های عباس شفیعی بهترین وکیل طلاق در مشهد در مورد ضرب و جرح زن توسط همسر و مجازات آن، هیچ مردی حق کتک زدن همسر خود را نداشته و اگر چنین اتفاقی رخ دهد، حسب مورد به مجازات های قانونی محکوم خواهد شد. و همانطور که در بالا توضیح دادیم این امر می تواند یکی از دلایل طلاق از طرف زن محسوب شود. اما مساله ای که در اینجا به دلیل پیچیدگی های زیاد در نحوه اثبات و وقوع جرم مورد اهمیت قرار گرفته، حضور یک وکیل متخصص و حرفه ای در این زمینه است. زیرا در این صورت می توانید در کمترین زمان ممکن اقدامات قانونی خود را پیگیری کرده و نتیجه دلخواه را بدست آورید. پس توصیه می کنیم قبل از اقدام به هر عملی از طریق شماره های موجود در سایت با دفتر وکالت بهترین وکیل کیفری و حقوقی پایه یک دادگستری در مشهد تماس گرفته و درخواست تعیین وقت مشاوره نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915