عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - مجازات جعل امضا

مجازات جعل امضا

در زندگی روزمره تمامی افراد امضا کاربردهای فراوانی داشته و بدون آن انجام بسیاری از کارها امکان پذیر نیست. اما در برخی مواقع همین امضا مورد سواستفاده برخی افراد قرار گرفته و آن را جعل می کنند. حال در ادامه با عباس شفیعی بهترین وکیل کیفری در مشهد همراه شوید تا در مورد مجازات جعل امضا و نکات پیرامون آن اطلاعات مفیدی بدست آورید.

جعل امضا چیست؟

امضا رکن اصلی هر سندی است و ایجاد هرگونه تغییر در آن به وسیله ی فردی غیر از صاحب امضا جعل می باشد. ( تقلید از امضای دیگری و استفاده از آن در مقام ضرر به دیگری جرم بوده و شایسته مجازات است. ) اگر چه قانونگذار به انواع جعل امضا و جرم آن به طور دقیق در قانون نپرداخته است، اما برای بررسی جعل امضا بایستی نوع نوشته و سند اعم از عادی و رسمی مشخص شده باشد. زیرا در هر یک از موارد گفته شده جعل امضا مجازات متفاوتی داشته و قوانین مرتبط با آن از ماده ۵۲۳ و ۵۴۲ قانون تعزیرات مصوب سال ۱۳۷۵ پیروی می کند.

نکته: در محاکم نیز ابتدا به جرم جعل رسیدگی می شود و در  صورت عدم اثبات این امر شخص صاحب امضا مسئول خواهد بود.در واقع جعل از مصادیق اناطه و تعلیق رسیدگی حقوقی می باشد تا زمانی که راجع به امر کیفری تعیین تکلیف گردد.

عباس شفیعی بهترین وکیل جعل در مشهد

جاعل کیست؟

در واقع جاعل فردی است که خود را به جای صاحب اصلی امضا ( امضا علامتی است که اشخاص معمولاً برای منتسب کردن یک سند یا نوشته به خود در ذیل آن درج می‌کنند ) جا زده یا اینکه با تقلب و تزویر از امضای فرد دیگری سواستفاده کرده باشد، جاعل است.

نحوه تشخیص امضا جعلی

با توجه به اینکه در برخی مواقع جعل امضا به صورت کاملا حرفه ای انجام می شود، تشخیص آن کار آسانی نیست. البته می توان به سه روش فیزیکی، شیمیایی و مقایسه‌ای به اصل یا جعلی بودن امضا پی برد. همچنین کارشناسان می توانند از طریق ابزارهای آزمایشگاهی و یا تجربی خط و امضای جعلی را به راحتی تشخیص دهند. این اقدام بر اساس میزان فشاری که به قلم وارد می شود، جهت حرکت قلم یا دست، نوع مرکب خودکار یا قلم، تطبیق شکستگی های خط و یا امضایی ادعایی با امضا و خط اصلی، تقدم یا تاخر امضا نسبت به نوشته، نو یا کهنه بودن قلم و … به قاضی برای گرفتن تصمیم درست کمک کنند.

نکته: برای تشخیص اصل یا جعلی بودن امضا روش های مقایسه ای و فیزیکی کافی نبوده، بلکه بایستی از روش شیمیایی نیز استفاده کرد تا میزان خطاپذیری به حداقل ممکن برسد.

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - مجازات جعل امضا

عباس شفیعی بهترین وکیل جعل امضا در مشهد

وکیل جعل امضا

به دلیل اینکه در قانون برای جرم جعل مصادیق مختلفی در نظر گرفته شده و هر کدام مجازات خاص مربوط به خودش را دارد، بهتر است در صورت بروز چنین مشکلی از یک وکیل متخصص در زمینه جعل امضا کمک بگیرید. زیرا این وکلا اشراف و احاطه کامل به قوانین و مقررات را دارند. پس می توانند با ملاحظه شرایط و اوضاع و احوال واقع در هر پرونده به خوبی موکل خود را راهنمایی کنند. ناگفته نماند که نحوه ی طرح شکواییه جرم جعل و ارائه مستندات قوی و محکمه پسند در دادگاه خود مسئله ی بسیار مهمی است. که لازمه ی حضور یک وکیل مجرب کیفری در پروند های اینچنینی را پر‌رنگ‌تر می کند.

مجازات جعل امضا‎

با جعل امضا دیگران به اشتباه می افتند و فریب می خورند و به این صورت نظم عمومی بر هم می خورد. جعل امضا می تواند برای اسناد رسمی و غیر رسمی رخ دهد. البته جعل باید به نحوی انجام شده باشد که برای افراد عادی قابل تشخیص نباشد. به این معنا که زمانی تزویر و دگرگون ساختن جعل محسوب می شود که حرفه ای بوده و شباهت کامل داشته باشد. حال مجازات جعل‌امضای افراد عادی و مجازات جعل‌امضا مقامات با یکدیگر متفاوت است. در ادامه به توضیح کامل این مساله می پردازیم:

هر زمان فردی به جعل امضای افراد و اشخاص حقیقی با علم به جعل و تزویر اقدام نماید، علاوه بر جبران‌ خسارت وارده به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال یا به ۳ تا ۱۲ میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد. حال اگر این فرد اقدام به جعل امضای مقامات از جمله جعل امضای رهبر، جعل امضای روسای قوه مقننه، جعل امضای قوه مجریه و جعل امضای قوه قضاییه کرده باشد، مطابق ماده ۵۲۴ قانون مجازات اسلامی به حبس از ۳ سال تا ۱۵ سال محکوم شده و بایستی مجازات سنگین تری را تحمل کند.

عباس شفیعی بهترین وکیل جعل در مشهد

نمونه شکواییه جعل امضا

خواهان: ……

خوانده: ……

موضوع: ……

دلایل و مستندات: …….

ریاست محترم دادگاه ……

با سلام
به استحضار آن دادگاه محترم می رسانم مشتکی عنه با به دست آوردن دفترچه پس انداز اینجانب با مراجعه به بانک و جعل امضای اینجانب مبلغ….. ریال از حساب برداشت نموده است. علی‌ای‌حال با توجه به مواد ۵٢٣ ، ۵٣٣ ،۵٣۶ قانون مجازات اسلامی تقاضای رسیدگی و تعیین کیفر برای مشارالیه مورد استدعا است.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان با وکیل جعل در مشهد

نتیجه گیری

با توجه به مواردی که در این مطلب ( مجازات جعل امضا ) بیان شد، امیدواریم تا حدودی زیادی در مورد جعل امضا و سایر موضوعات مرتبط با آن، اطلاعات کافی بدست آورده باشید. اما باز هم اگر نیاز به راهنمایی در این زمینه پیدا کردید یا خواستید مشاوره حقوقی رایگان دریافت کنید، حتما با عباس شفیعی وکیل پایه یک کیفری مشهد تماس حاصل نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915