عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - مجازات مزاحمت برای بانوان

مجازات مزاحمت برای بانوان

در حال حاضر جرم مزاحمت از جرایم شایعی است که متاسفانه در جامعه رواج پیدا کرده و انواع مختلفی هم دارد. از این رو قانون‌گذار تمامی انواع آن را جرم انگاری کرده است تا از گسترش بیش از اندازه آن جلوگیری کند. اما برای اینکه بتوان مزاحمتی را ثابت کرد و از فرد خاطی شکایت نمود، باید مراحلی طی شود. به همین دلیل عباس شفیعی بهترین وکیل کیفری در مشهد سعی دارد در این مطلب ( مجازات مزاحمت برای بانوان ) به نکات یکی از انواع مزاحمت بپردازد تا شما عزیزان در این زمینه اطلاعات بیشتری داشته باشید و در صورت نیاز بتوانید اقدامی به موقع انجام دهید.

انواع مزاحمت برای بانوان

زنان به واسطه ی شرایطی که در اجتماع دارند ممکن است بیش از سایرین در معرض چنین آزار هایی قرار گیرند. متعاقبا برای ایجاد مزاحمت برای بانوان و سلب امنیت و آرامش آن ها افعال متعددی وجود دارد. این رفتار ها می تواند به صورت فیزیکی یا لفظی باشد. البته این را هم بدانید که برای این که دقیقا این عمل مصداق جرم تلقی شود محل وقوع آن باید در اماکن عمومی و یا معابر باشد.

مزاحمت لفظی: مزاحمت لفظی می تواند در قالب توهین، تهدید و… باشد.

مزاحمت فیزیکی: در مزاحمت فیزیکی هم می توان به تعقیب کردن بانوان، چاقو کشیدن برای آنان، مانع راه آن ها شدن و …. اشاره کرد.

نکته: در خصوص صلاحیت ذاتی دادگاه صالح هم می توان گفت که ابتدا باید مصادیق جرم مزاحمت علیه بانوان با توجه به موارد ذکر شده در بالا بررسی شود و با توجه به نوع جرم ارتکابی بتوان تصمیم گرفت که چه دادگاهی صالح بر رسیدگی است.

عباس شفیعی بهترین وکیل کیفری در مشهد

نحوه اثبات مزاحمت برای بانوان

عباس شفیعی وکیل خوب در مشهد می گوید: یکی از رفتار هایی که موجب سلب آسایش می شود، مزاحمت برای بانوان است. از این رو لازم است که با در نظر گرفتن تدابیر خاص، مانند تشدید مجازات بزهکاران در فرضی که بزه دیده از اطفال یا زنان باشد، حمایت خاص از آنان صورت بگیرد. در خصوص اثبات مزاحمت موارد نام برده در ادامه قابل استناد در مراجع رسیدگی می باشند:

  • شاهد در صحنه جرم
  • دوربین مداربسته
  • صدای ضبط شده
  • و … 

نکته: جرم مزاحمت برای بانوان از جمله جرائم عمدی است که به محض وقوع، قصد مرتکب در آن مفروض بوده، مگر اینکه مرتکب بتواند خلاف آن را ثابت کند.نتیجتاً برای اثبات وقوع جرم مزاحمت در چنین اماکنی نیازی به وجود شهود نیست. اما برای اثبات مزاحمت در اماکن خصوصی وجود شاهد نیاز است. 

عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - مجازات مزاحمت برای بانوان

عباس شفیعی وکیل کیفری در مشهد

در ادامه بخوانید: مجازات مزاحمت برای بانوان

شکایت مزاحمت برای بانوان

  • در نخسـتین گام، جرم باید کشف شود. نحـوه کشف در این جرم، شکایت شاکی می باشـد.
  • اگر جرم در منظـر عمـوم شکل گرفتـه باشد و در همـان لحظـه، ضابطین دادگسـتری، ماننـد نیروی انتظامـی، در محل حاضر باشند، بایستی به عنوان جرم مشهود مزاحمت را گزارش دهند.
  • پس از کشف جرم، مراحل تحقیـق از متهم و شاکی و پس از آن تعقیب متهم انجام می پذیرد.
  • سپس شاکی، شکایت خود را از طریق ضابطین که در عموم جرایم کلانتری ها می باشند مطرح کرده و توسط کلانتری، بـه مجتمع قضایی هدایـت می شود تا در صورت تأیید و کافی بـودن دلایل، تحقیقات با ارجاع مرجع قضایی صورت پذیرد.

نکته: در صورت مورد مزاحمت قرار گرفتن می‌توان با پلیس ۱۱۰ تماس گرفت و درخواست اعزام نیرو کرد یا به نزدیک‌ترین ایستگاه پلیس به محل وقوع حادثه مراجعه و واقعه را گزارش کرد.

قانونگذار برای حمایت کردن از بانوان که برخی اوقات به خاطر ترس از آبرو شکایتی نمی کنند، ماده‌ای را قرار داده است که بر اساس ماده ۴۱ قانون هویت و محل سکونت بانوان برای دادگستری آشکار نشود. در صورت عدم رعایت به ۳ ماه تا یک سال از خدمات دولت محکوم خواهند شد. بر اساس این ماده بانوان آسیب دیده  حمایت می شوند تا از طرف متهمین یا آشنایان مورد آزار و اذیت واقع نشوند.

وکیل کیفری آقا در مشهد

مجازات مزاحمت برای بانوان

جرم مزاحمت از جرائم مربوط به هتک حرمت اشخاص محسوب می‌شود و قانون گذار برای کاهش وقوع این جرم در جامعه، به شدت با فرد مزاحم برخورد می‌کند. پس از این رو برای پیشگیری از تکرار رفتار های نا به هنجار در قوانین برای برخی از آن ها مجازات تعیین شده است. زیرا هدف اصلی و نهایی از وضع قانون در هر کشوری ایجاد نظم و امنیت برای افراد آن جامعه است تا از سلامت تن و روان برخوردار باشند و اجتماعی سالم و پویا را تشکیل دهند.

پس چانچه در معابر و اماکن عمومی همچون کوچه‌، خیابان‌‌، میادین و اتوبان‌های داخل و خارج از شهر مزاحمت شکل گیرد. مطابق قانون مجازات اسلامی فرد مزاحم محکوم به حبس به مدت دو الی شش ماه و ۷۴ ضربه شلاق می‌شود.

نکته: اگر این جرم در نتیجه توطئه قبلی و دسته‌جمعی واقع شود، هر یک از مرتکبان به حداکثر مجازات مقرر محکوم خواهند شد.

جرم مزاحمت برای نوامیس و بانوان یکی از جرائم غیر قابل گذشت است که در صورت وقوع حتی با گذشت شاکی باز هم مجازات آن اعمال خواهد شد. اما ناگفته نماند که گذشت می تواند باعث تخفیف در مجازات شود.

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

وکیل مزاحمت در مشهد

نمونه دادخواست ایجاد مزاحمت برای بانوان

خواهان: ……..

خوانده: ………

خواسته: ایجاد مزاحمت در اماکن عمومی

دلایل و منضمات: ……

ریاست محترم دادگاه …….

احتراماً به استحضار می‌رساند:

مشتکی‌عنه که از اراذل و اوباش منطقه … می‌باشد چندین مرتبه در اماکن عمومی با الفاظ و حرکات مخالف شئون و حیثیت به اینجانبه توهین نموده است. لازم به ذکر است که مشارالیه قبلاً نیز پرونده‌ای با موضوع ایجاد مزاحمت برای زنان در شعبه … دادگاه شهرستان … تحت رسیدگی دارد. بناء علی‌هذا با استناد به ماده ۶۱۹ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) تقاضای رسیدگی و تعقیب کیفری نامبرده را از محضر عالی مستدعی می‌باشد.

نام و نام خانوادگی / امضا و تاریخ

شکوائیه ایجاد مزاحمت برای بانوان | بنیاد وکلا

وکیل پایه یک دادگستری در مشهد

نتیجه گیری

با توجه به موارد ذکر شده در بالا ( مجازات مزاحمت برای بانوان ) و ارزش های اخلاقی و مذهبی جامعه ما، رعایت عفت و شأن بانوان جایگاه و اهمیت بالایی دارد. به همین دلیل قانونگذار مزاحمت برای بانوان و نوامیس را یک جرم قابل مجازات دانسته است. پس بانوان به این نکته توجه داشته باشند که هنگام روبرو شدن با این گونه جرایم به هیچ عنوان به راحتی از آن عبور نکنند. زیرا با ایجاد شکایت به کمک یک وکیل خبره و کار بلد در این زمینه می توانند به راحتی با این گونه جرایم مقابله کنند. همچنین مجازات سخت این گونه افراد می تواند تاثیر بسزایی برای کاهش این جرم داشته باشد.

 

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915