عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - ابطال گزارش اصلاحی در دادگاه

ابطال گزارش اصلاحی در دادگاه به چه صورت است

در این مطلب سعی بر آن است تا درباره اینکه ابطال گزارش اصلاحی در دادگاه به چه صورت است پرداخته شود. شما همرهان گرامی می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمنیه با عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد تا انتها نیز همراه شوید.

گزارش اصلاحی چیست؟

گزارش اصلاحی به معنای سازش و توافق بین طرفین دعوا در دادگاه است که به منظور ختم رسیدگی به دعوای مطروحه بیان شده و در آن مواردی بیان می شود که طرفین دعوا، تحت شرایطی، با یکدیگر سازش کرده اند. در نهایت با صورتجلسه کردن شرایط و توافقات حاصله توسط قاضی، دعوا خاتمه می یابد. صورتجلسه پس از تنظیم به امضای طرفین رسیده و عیناً همان سازش و توافق انجام شده مانند یک دادنامه، صادر و به طرفین ابلاغ می شود.

نکته: اعتبار گزارش اصلاحی مانند رای دادگاه معتبر بوده و قطعی و غیر قابل اعتراض می باشد.

وکیل ابطال گزارش اصلاحی

ماهیت گزارش اصلاحی

از نظر ماهیتی گزارش اصلاحی یک قرارداد یا صلحی است که اعتبار و اثر آن تابع قواعد عمومی قانون مدنی می باشد. در نتیجه پیش از قبول طرفین دیگر اثر حقوقی ندارد.

آثار صدور گزارش اصلاحی

گزارش اصلاحی هم مانند صدور هر حکمی، آثاری در پی خواهد داشت. از جمله اینکه:

  • قابل اعتراض، از طریق دادگاه تجدیدنظر و سایر روش های اعتراض به رای دادگاه نخواهد بود.
  • طرفین، ملزم به تبعیت از مفاد گزارش صادر شده هستند و باید به توافقات عمل نمایند.
  • دارای اعتبار امر مختومه است. به این معنا که افراد نمی توانند با همان اصحاب دعوا و همان موضوع، مجددا اقدام به طرح دعوا نمایند.
  • و …

در این مطلب می خوانید: ابطال گزارش اصلاحی در دادگاه به چه صورت است

وکیل حقوقی مشهد

انواع گزارش اصلاحی

گزارش اصلاحی را به دو صورت می توان تنظیم نمود. از جمله:

  • پیش از اقامه‌ دعوا: خواهان دعوا از دادگاه تقاضای دعوت طرف مقابل را به منظور سازش اعلام می دارد. در اینجا اگر خوانده از پیشنهاد داده شده استقبال کند، دادگاه مفاد قرارداد صلح را در صورت‌مجلس نوشته و به امضای طرفین می‌رساند.
  • پس از اقامه‌ دعوا: این نوع گزارش اصلاحی در دادگاه ها و شوراهای حل اختلاف، نسبت به نمونه قبل کارایی بیشتری دارد. زیرا طرفین دعوا در هر مرحله ای از دادرسی می توانند دعوای خود را به طریق سازش خاتمه دهند. در این سازش امکان دارد امور دیگری علاوه بر دعوای مطرح شده، وارد شود، اما در هر حال مفاد آن مانند احکام دادگاه قابل اجرا خواهد بود.

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل گزارش اصلاحی مشهد در تماس باشید.

نحوه ابطال گزارش اصلاحی در دادگاه

در برخی مواقع پیش می آید که بنا به دلایلی مانند اشتباه در صدور گزارش اصلاحی، شخصی که طرف دعوا بوده، ابطال گزارش اصلاحی را از دادگاه بخواهد. حال با التفات به این موضوع که ماهیت گزارش اصلاحی عقد صلح بوده، در صورت وجود مواردی که صلح را باطل می کند، می توان تقاضای ابطال گزارش اصلاحی را از دادگاه خواست. از جمله:

  • با هدف فرار از دین صلح و سازش صورت گرفته باشد، در برابر طلبکار نمی‌توان به آن استناد کرد.
  • در مورد صلح اشتباهی صورت گرفته باشد. در این حالت صلح و سازش انجام شده باطل خواهد بود.
  • در شرایطی که سازش و صلح با تدلیس همراه بوده باشد. برای طرفی که مورد تدلیس قرار گرفته خیار فسخ صلح وجود دارد.
  • اگر صلح با اکراه، تهدید، زور، اجبار و … صورت گرفته باشد، قابل قبول نمی باشد.
  • بعد از صلح و سازش مشخص شود که موضوع صلح منتفی بوده، صلح باطل است.
  • برای صلح و سازش صرف داشتن یک علم و آگاهی کلی نسبت به موضوع کافی است.
  • و …

نکته: هر شعبه‌ای که مبادرت به صدور گزارش نموده است، خود مرجع صالح رسیدگی به ابطال گزارش اصلاحی خواهد بود. همچنین مراجع غیر قضایی، از جمله دیوان عالی کشور و دیوان عدالت اداری، صلاحیت صدور گزارش اصلاحی را ندارند. این مراجع تخصصی در امور اداری و اجرایی هستند و اختیار صدور گزارش اصلاحی به دادگاه‌ها و شورای حل اختلاف تعلق دارد.

وکیل پایه یک دادگستری مشهد

نمونه متن گزارش اصلاحی

در خصوص دعوی آقای / خانم ………. (خواهان ) به طرفیت خانم / آقای ………. (خوانده ) به خواسته ………. نظر به اینکه خواهان و خوانده ………. به شرح صورت مجلس مورخ ………. ادعای خود را به این نحو به سازش خاتمه داده اند. فقط به مبلغ ………. ریال مذکور طی ………. قسط به مبلغ ………. ریال  از وجه خواسته را به مبلغ ………. ریال و سر رسید اولین قسط به تاریخ ………. و بقیه اقساط به ترتیب هر کدام ………. ماه بعد از تاریخ مذکور باشد، پرداخت گردد. در صورتی که خوانده در پرداخت هر یک از اقساط مذکور تعلل و تاخیر نموده بقیه اقساط به صورت حال درآمده و قابل وصول از طریق صدور اجرایی باشد. علی هذا دادگاه به استناد مادتین ۶۲۸و ۶۲۹ قانون آیین مدنی سابق گزارش اصلاحی بر مبنای توافق حاصله صادر و اعلام می دارد و مقرر است دفتر گزارش اصلاحی به طرفین ابلاغ گردد.

دادگاه با عنایت به مراتب فوق الاشاره و اعلام ختم رسیدگی به شرح آتی مبادرت به صدور گزارش اصلاحی می نماید. نظر به توافق حاصله بین خوانده و خواهان به شرح صورت مجلس دادگاه مستنداً به مواد ۶۲۳،۲۶۸ و ۶۳۰ قانون آیین دادرسی مدنی سابق دعوی را مختومه به سازش اعلام و گزارش اصلاحی صادره بین طرفین و قائم مقام ایشان قطعی و لازم الاجراء است.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان با وکیل مشهد

نتیجه گیری

با توجه به آنچه در بالا بیان شد می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که ابطال گزارش اصلاحی یکی از مواردی است که در دادگاه ها و شورای حل اختلاف در شرایطی قابل طرح است. زیرا گزارش اصلاحی نه حکم است و نه قرار. بلکه قراردادی قضایی است که از طرف دادگاه صادر می شود. به همین دلیل اعتبار سند رسمی را داشته و از اعتبار امر مختومه برخوردار نیست. قابل تجدیدنظرخواهی هم نبوده و فقط می تواند به عنوان یک قرارداد رسمی، موضوع بطلان یا فسخ قرار گیرد. بنابراین طرح دعوای فسخ یا ابطال گزارش اصلاحی امکان پذیر می باشد. اما به منظور پیشگیری از بروز هرگونه مشکلی توصیه می شود قبل از درخواست ابطال گزارش اصلاحی، با یک وکیل متخصص حقوقی مشورت کرده و راهنمایی لازم در این خصوص را دریافت نمایید.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل حقوقی پایه یک دادگستری مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915