عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - چگونه اعسار را رد کنیم

چگونه اعسار را رد کنیم – لایحه دفاعیه برای رد ادعای اعسار

یکی از اصطلاحات حقوقی اعسار است که در دعاوی حقوقی زیاد آن را می شنویم. در ادامه با عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد همراه شوید تا در مورد اینکه چگونه اعسار را رد کنیم و یا اینکه چونه در برابر اعسار دفاع نماییم، اطلاعات خوبی بدست آورید.

اعسار چیست؟

کلمه ی اعسار برگرفته از عسر یعنی در سختی و رنج بودن است که در حقوق به عنوان عدم توانایی مالی برای پرداخت محکوم به یا هزینه های دادرسی اطلاق می شود. در این راستا معسر فردی است که مالی بغیر از ملزومات مورد نیاز زندگی برای خود و افراد تحت تکفلش نداشته و نمی تواند آنچه که به آن محکوم شده و یا هزینه های دادرسی را پرداخت نماید.

در چنین موقعیتی فرد می تواند عدم توانایی مالی خود را توسط درخواستی به دادگاه اعلام کرده تا مرجع قضایی این ادعا را بررسی، تایید و یا رد نماید. بنابراین در چنین موقعیتی قاضی جوانب را با توجه به مدارک و شواهد سنجیده و سه راه را در پیش می گیرد:

  1. قسطی کردن بدهی
  2. دادن مهلت
  3. برائت موقتی ذمه تا حصول توانایی مالی

البته متداول ترین راه همان قسطی کردن بدهی بوده که اکثرا انجام می شود.

عباس شفیعی بهترین وکیل اعسار مشهد

نکته: اگر بعدا ثابت شود فرد دارای اموالی بوده و یا از اعسار خارج شده و یا توانایی مالی پیدا کرده است. باید هزینه‌های دادرسی و محکوم به را به صورت یکجا پرداخت نماید.

نکته: بر خلاف آنچه در باور افراد وجود دارد علاوه بر دفاع در قبال ادعای اعسار می توان برای درخواست اعسار و طرح این دعوا هم وکیل گرفت. زیرا داشتن وکیل دلیل موجهی برای اثبات توانایی مالی شخص محسوب نمی شود.

رد کردن اعسار

از آنجایی که متاسفانه برخی افراد به دلیل داشتن آگاهی از قوانین و مقررات درباره اعسار، به دلایل مختلف متوسل به قواعد اعسار می شوند. در چنین موقعیت هایی قانون از خواهان دعوا حمایت کرده و پیش بینی های لازم را انجام داده است. به این نحو که مرجع اجرا کننده رأی، اعم از قسمت اجرای دادگاه صادرکننده اجراییه یا مجری نیابت، موظف است به هر نحوی که در قانون امکان پذیر است، اموال محکوم علیه را شناسایی و توقیف نماید. از طرفی هم خود خواهان اگر اطلاعی از اموال و دارایی محکوم علیه دارد، می تواند تقاضای توقیف آن اموال و سپس فروش و اجرای حکم را نماید. در چنین مواقعی شناسایی دارایی محکوم علیه توسط خواهان دعوا، روند رسیدگی به پرونده را سرعت بخشیده و نتیجه زودتر حاصل می شود.

وکیل حقوقی خوب مشهد

نکته: اگر ثابت شود محکوم علیه تمامی اموال خود را معرفی نکرده و یا با گذشت زمان وضعیت مناسب مالی برای اجرای حکم را پیدا کرده و به دادگاه اعلام نکرده است، دادگاه علاوه بر الزام وی به پرداخت تمام موضوع حکم، محکوم را به حبس تعزیری درجه هفت به میزان ۹۱ روز تا ۶ ماه محکوم خواهد کرد.

در این مطلب می خوانید: چگونه اعسار را رد کنیم – لایحه دفاعیه برای رد ادعای اعسار

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد در تماس باشید.

شرایط رد اعسار

دعوای اعسار که به طرفیت محکوم له مطرح می شود، دعوایی غیر مالی بوده و طبق بند ب ماده ۳۳۱ می توان برای تجدید نظر این حکم اقدام نمود. در نتیجه برای رد کردن اعسار باید توانی مالی محکوم علیه در دادگاه محرز شود. بنابراین برای اثبات این موضوع باید اسناد و مدارکی مبنی بر تمکن مالی معسر به دادگاه ارائه شود. تا دادگاه اعسار را رد کرده و حکم به محکومیت فرد دهد. در چنین موقعیتی دادگاه علاوه بر پرداخت هزینه ها، به دلیل دروغی که معسر به دادگاه گفته، مجازاتی در نظر گرفته و وی را ملزم به پرداخت می کند.

ناگفته نماند که لایحه رد اعسار از لوایح مهمی است که باید طرف مقابل معسر به دادگاه تقدیم کرده و تمکن مالی محکوم را به اثبات برساند. البته که ارائه لایحه در چنین موقعیتی برای اثبات ادعا کافی نبوده و به اسناد و مدارک دیگری از جمله لیست اموال منقول و غیرمنقول، لیست حساب‌های بانکی و دارایی‌های فرد نیاز خواهید داشت.

وکیل اعسار مشهد

نکته: از آنجایی که لایحه دفاعیه اعسار از اعتبار بالایی برخوردار بوده، می تواند از اظهارات شفاهی که به دادگاه ارائه می گردد، تأثیرگذاری بیشتری بر نتیجه دادگاه بگذارد. بنابراین فردی که لایحه دفاعیه را تنظیم می کند، باید اطلاعات جامعی از موضوع و اصطلاحات حقوقی که به اعسار مربوط می شود، داشته باشد. زیرا لایحه دفاعیه به عنوان تکمیل کننده مطالب در دادگاه در ارتباط با دادخواست اعسار در اختیار قاضی و دادگاه قرار می گیرد.

دادگاه صالح برای رسیدگی به اعسار

دادگاه بدوی صادرکننده حکم محکومیت، صلاحیت رسیدگی بدوی به دعوای اعسار و تقسیط آن را بر عهده دارد. اما در مراجع عالی تر و پس از اعتراض و تجدیدنظر خواهی ضرورتاً رسیدگی تجدیدنظری به درخواست اعسار به همان شعبه رسیدگی کننده تجدیدنظر راجع به اصل خواسته ارجاع نخواهد گردید.

در این مطلب می خوانید: چگونه اعسار را رد کنیم – لایحه دفاعیه برای رد ادعای اعسار

نمونه لایحه دفاعیه رد اعسار

احتراما به استحضار می رساند  اینجانب ………. فرزند ………. به کد ملی ………. لایحه دفاعیه خویش، درباره رد ادعای اعسار جناب آقای ………. فرزند ………. در خصوص پرداخت محکوم به موضوع دادنامه شماره ………. که نفقه معوقه بنده می باشد را خدمت آن مقام محترم عرض می دارم و با ارائه این لایحه از آن مقام عالی مرتبه، تقاضای صدور حکم بر رد ادعای اعسار ایشان از پرداخت نفقه و عدم تقسیط آن را خواستارم.
عالیجناب، ایشان، مدعی شده اند که کارگر فصلی بوده و در حال حاضر، شغل دائمی ندارند. این در حالی است که ادعای جناب آقای ………. کامال کذب است و خوانده محترم، دارای ………. هکتار زمین زراعی و صاحب یک گلخانه صیفی جات هستند که هم اکنون، چندین کارگر نیز برای ایشان، کار می کنند.

همچنین، ایشان، مدعی شده اند که هیچگونه مال، اعم از منقول و یا غیر منقول، ندارند. این در حالی است که اسناد عادی مثبت مالکیت ایشان در قالب قولنامه که به دادخواست، ضمیمه می گردد، موجود می باشد. و تمامی مالکین دارای سند رسمی املاکی که ملک را به نام ایشان، قولنامه کرده اند، حاضر بر حضور در دادگاه و شهادت در خصوص مالکیت ایشان، بر ملک مورد اشاره هستند. بنابراین، خوانده محترم، معسر نبوده و توان پرداخت یکجای نفقه معوقه بنده که به آن محکوم شده است را دارند.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل اعسار مشهد

نتیجه گیری

با آنچه در مطالب فوق ذکر شد چنین می توان نتیجه گیری کرد. دفاع خوانده در دعوای اعسار مشتمل اموال و دارایی های خواهان اعسار است. به طوری که با اثبات مالکیت خواهان نسبت به دارایی مذکور، از حالت اعسار خارج شود. از این رو در چنین موقعیت هایی کمک یک وکیل رد اعسار می تواند بسیار کار ساز و نتیجه بخش باشد. به همین دلیل توصیه می شود قبل از هر کاری با یک وکیل حقوقی خوب مشورت نمایید. و یا پیگیری پرونده اعسار را به ایشان سپرده و نگرانی های خود را به حداقل ممکن برسانید.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل رد اعسار مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915