عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - تشریفات انجام مزایده در اجرای احکام

تشریفات انجام مزایده در اجرای احکام

شرایط و نحوه انجام مزایده از موضوعات بسیار مهم و یقیناً کاربردی است که باید رعایت گردد. در غیر این صورت با عدم رعایت تشریفات مورد نیاز، مزایده باطل خواهد بود. از این رو در ادامه مطالب مهمی که عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد درباره تشریفات انجام مزایده در اجرای احکام بیان می کند را با دقت مطالعه کرده تا درصورت نیاز بتوانید بهترین بهره را ببرید.

مزایده چیست؟

مزایده در لغت به معنای فروختن مال اعم از منقول و غیرمنقول به بالاترین قیمت از قیمت پایه ای است که با رعایت شرایط و تشریفات پیشنهاد شده و به مرحله اجرا رسیده است. حال این تعیین قیمت به دو صورت امکان پذیر است:

  • محکوم له و محکوم علیه با هم به تفاهم می رسند.
  • براساس کارشناسی نماینده رسمی دادگستری قیمت پایه تعیین می شود.

وکیل امور مزایده مشهد

شرایط اجرای مزایده

برای اینکه مزایده ای به طور قانونی انجام شود، باید یکسری تشریفات و اقدامات قانونی رعایت گردد تا مزایده صحیح بوده و مورد اعتراض واقع نگردد. از جمله:

  • قطعیت حکم صادره
  • درخواست صدور اجراییه
  • معین بودن حکم

وکیل ابطال مزایده مشهد

حضور اشخاص مجاز در مزایده اموال

محکوم له و محکوم علیه می توانند در انجام مزایده شرکت کرده و مانند سایرین قیمت پیشنهادی خود را بیان کنند. در صورتی که یکی از این افراد بالاترین قیمن را پیشنهاد داده باشد، برنده مزایده شده و باید مراحل بعدی را سپری نماید.

اما بهتر است بدانید که ارزیابان، داد ورزها، سایر اشخاصی که در امر فروش مباشرت دارند و اقربای نسبی و سببی آنان تا درجه سوم نمی توانند در مزایده شرکت کنند.

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱  با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد در تماس باشید.

در این مطلب می خوانید: تشریفات انجام مزایده در اجرای احکام

تشریفات انجام مزایده

  • مزایده با قیمت پایه ای که از پیش تعیین شده شروع و به هر شخصی که بالاترین قیمت را پیشنهاد داده باشد، فروخته خواهد شد. پس از فروش مال در مزایده، فرد برنده باید ده درصد از مبلغی که مورد قبول بوده را نقدی به واحد اجرا پرداخت کرده و الباقی مبلغ را طی مدت یک ماه بپردازد. در صورتی که خریدار الباقی مبلغ را در مدت زمان تعیین شده پرداخت نکند، دولت مبلغ واریزی برنده مزایده را ضبط کرده و مزایده مجدداً برگزار خواهد شد.
  • اگر شخصی در نوبت اولی که مزایده برگزار شده تمایل به خرید نداشته باشد، محکوم له می تواند مال دیگری را معرفی و درخواست توقیف آن را داشته باشد. زیرا در صورتی که مزایده همان مال در نوبت دوم اجرا شده و باز هم خریداری پیدا نشود، محکوم له مکلف است مال مورد مزایده را به قیمت پایه قبول نماید.
  • اگر محکوم له مال مزایده را در نوبت دوم با قیمت پایه قبول نکند، این امکان برای محکوم علیه وجود دارد که تقاضای رفع توقیف مال مورد نظر را داشته باشد.
وکیل متخصص مزایده
  • طبق ماده ۱۴۰ قانون اجرای احکام مدنی، اگر مالی توقیف شده مشاعی باشد، به درخواست تام شرکا می توان مال را در مزایده فروخت. اما در صورتی که شرکا این اجازه را نداده باشند، فقط می توان سهم محکوم علیه از آن مال را برای مزایده گذاشت.
  • مأمور اجرا پس از انجام مزایده صورتجلسه ای تنظیم کرده و در آن مشخصات اموال مورد مزایده، تاریخ مزایده، قیمت آن، اسم و مشخصات خریدار و مالک را قید و به امضاء طرفین می رساند.
  • صورت جلسه تنظیم شده برای مزایده باید به امضاء نمانیده دادستان که در جلسه مزایده حضور داشته، برسد. در صورت عدم تایید نماینده دادستان، امکان ابطال مزایده امکان پذیر خواهد بود.
  • در صورت اجرای درست مزایده و تایید آن، باید صورتجلسه تنظیمی برای صدور دستور تنظیم سند انتقال به دادگاه تقدیم شود.
    دستور صدور سند انتقال به نام خریداری که برنده مزایده بوده دستوری قطعی می باشد.
  • تنطیم سند انتقال صرفاً به نام برنده مزایده امکان پذیر بوده و حتی در صورت درخواست برنده مزایده، اجرای احکام نمی تواند آن سند را به نام شخص دیگری تنظیم نماید.

نکته: طبق ماده ۱۳۶ قانون اجرای احکام مدنی، اگر ظرف یک هفته از پایان جلسه مزایده نسبت به شرایط و مراحل مزایده شکایتی تقدیم دادگاه شود، مال به برنده تحول نشده و بی اعتباری آن اعلام می گردد.

وکیل مزایده مشهد

همانطور که در بالا توضیح داده شد، دانستیم که اجرای مزایده هم مانند پروسه دادگاه طولانی و زمانبر بوده و اغلب اوقات افراد ناامید می شوند. اما باید بگوییم که می توان با استفاده از تخصص و تجربه کافی یک وکیل خبره در زمینه انجام مزایده استفاده کرده تا ایشان با در نظر گرفتن حساسیت موضوع و احقاق حق شما عزیزان به طور صحیح و تخصصی این مدت طولانی را در کمترین زمان ممکن طی نماید. بنابراین توصیه می شود در چنین مواقعی با عباس شفیعی وکیل خوب مشهد مشورت کرده و پیگیری پرونده خود را به ایشان بسپارید.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل مزایده مشهد

نتیجه گیری

در این مطلب سعی بر آن داشتیم تا موارد مهمی را در مورد تشریفات انجام مزایده در اجرای احکام بیان کرده و شما را با نکات مهم مربوطه آشنا نماییم. اما چنانچه باز هم در این باره سوالی در ذهن دارید و یا درگیر چنین پرونده ای هستید که نیازمند پیگیری تخصصی بوده، توصیه می شود از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی ویکل حقوقی مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915