عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - دعوای ابطال مزایده چیست

دعوای ابطال مزایده چیست

با توجه به اینکه شناخت کافی و مناسب از قوانین و مقررات جاری بر مملکت یک عنصر الزامی برای زندگی در حال حاضر تلقی می شود و خلاف آن، خسارات و تبعات مادی و معنوی برای آحاد جامعه به همراه دارد، عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد در این مطلب تحت عنوان دعوای ابطال مزایده چیست سعی دارد شما همراهان گرامی را با یک موضوع حقوقی دیگر آشنا نماید. پس برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مطلب نیز همراهمان باشید.

مزایده چیست؟

فرآیندی است که برای فروش و یا انتقال کالا، خدمات و یا حقوق دولتی که متعلق به عام یعنی بیت المال و یا بخش خصوصی است را به خریداری که قیمت بیشتر پیشنهاد کرد، بفروشند.

مزایده در طی فراخوانی به اطلاع عموم رسیده و با شرایطی عادلانه و ضوابطی مشخص که مطابق قانون است زیر نظر مراجع ذی صلاح انجام می شود.

نکته: مزایده ممکن است نسبت به اموال منقول و غیر منقول صورت گیرد.

عباس شفیعی وکیل پایه یک ابطال مزایده مشهد

ابطال مزایده چیست؟

هنگامی که مزایده دارای نواقص قانونی باشد و یا شرایط و ضوابط در آن به درستی اعمال نشده باشد، می توان ابطال مزایده را مطرح نمود. زیرا همانطور که گفتیم ابطال مزایده در مواقعی که فرایند آن دارای نقص و اشکالی باشد، اشخاص می‌توانند با طرح دعوی ابطال مزایده، مطالبه عملیات اجرایی ابطال مزایده را داشته باشند.

به عنوان مثال در مزایده اموال منقول موراد زیر را برای ابطال مزایده داریم:

  • برای فروش اموال از طریق مزایده روز، ساعت و مکان مشخصی در نظر گرفته می شود که این موارد در روزنامه آگهی می گردد. اما چنانچه روز، ساعت و مکان مزایده با آنچه در آگهی بوده، مغایرت داشته باشد، مزایده از درجه اعتبار ساقط خواهد بود.
  • اگر فردی که قصد خرید در مزایده را داشته اما به هر نحوی مانع وی گردیده باشند و یا اینکه بالاترین قیمتی را که پیشنهاد می دهد رد نمایند، در این صورت نیز امکان درخواست ابطال مزایده وجود خواهد داشت.
  • مزایده باید در حضور نماینده دادسرا انجام گیرد و نبود وی مزایده را با عدم اعتبار مواجه می نماید.
  • قانون گذار در ماده ۱۲۷ قانون اجری احکام مدنی برخی از افراد را ممنوع از شرکت در مزایده نموده است از جمله: ارزیابان و دادورزان ویا افرادی که مباشر امر فروش هستند و…. حال چنانچه با وجود منع قانون چنین افرادی در مزایده شرکت نمایند. مزایده باطل خواهد بود.

در ادامه بخوانید: دعوای ابطال مزایده چیست

نکته: موارد ذکر شده در بالا به ابطال مزایده در مورد اموال منقول اشاره داشت. اما بهتر است بدانیم که همین قانون و موارد برشمرده شده در مورد اموال غیر منقول نیز جاری بوده و اعمال می شود.

عباس شفیعی وکیل پایه یک حقوقی مشهد

مزایده اموال غیرمنقول

در اموال غیرمنقول هم مواردی را قانون گذار در ماده ۱۳۸ قانون اجرای احکام مدنی نیز بیان کرده که در صورت عدم رعایت آنها اعتبار مزایده خدشه دار و امکان باطلی دارد. از جمله:

  • نام و نام خانوادگی صاحب ملک بایستی تصریح گردد.
  • بایستی محل وقوع ملک و توصیفی اجمالی از آن بیان گردد
  • بایستی این مورد که ملک محل سکونت یا حق کسب و پیشه و یا زراعت است بیان شود.
  • بایستی مشخص شود که ملک ثبت شده است یا خیر.
  • مشخص گردد که ملک در اجاره است و یا اینکه در اجاره نیست. اگر در اجاره است مدت اجاره لازم است ذکر شود.
  • بایستی مشخص گردد که افراد نسبت به ملک مزبور دارای چه حقوقی می باشند.
  • قیمت پایه مزایده توسط کارشناس باید مشخص شود.
  • ساعت و روز و محل مزایده باید کاملا مشخص باشد.

عباس شفیعی وکیل پایه یک مزایده مشهد

وکیل ابطال مزایده

از آنجایی که بحث ابطال مزایده موضوعی فنی و تخصصی است، بهترین کار قبل از اقدام به هر عملی مشاوره با یک وکیل متخصص ابطال مزایده است تا نحوه انجام بهترین اقدامات لازم را پیش روی شما قرار دهد. عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری در مشهد است که پرونده های زیادی در ارتباط با ابطال مزایده داشته و به بهترین نحو ممکن به سرانجام رسانیده است. شما می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ ) با این وکیل خوب حقوقی مشهد در تماس باشد و مشکلات خود را بیان نمایید.

مهلت ابطال مزایده

وکیل پایه یک دادگستری مشهد می گوید: چنانچه مزایده اجرا شود و اموال چه منقول و چه غیر منقول فروخته شود، متقاضی ابطال مزایده باید برای این امر در مهلتی یک هفته ای از تاریخ فروش به دادگاه دادخواست داده ( در دادگاهی که دادورز (مامور اجرا) در آنجا ماموریت دارد ) و اعتراض خویش را بیان نماید.

مشاوره رایگان وکیل ابطال مزایده مشهد

مرجع صالح به رسیدگی دعوای ابطال مزایده

دادگاهی که دادورز (مامور اجرا) در آنجا ماموریت دارد دادگاه صالح بوده. و اگر پس از بررسی های لازم، شکایت را وارد تشخیص دهد اقدامات لازم را در جهت ابطال مزایده انجام می دهد. پس تا زمانیکه دادگاه در این باره تصمیم نگیرد، سند انتقال داده نمی شود.

در ادامه بخوانید: دعوای ابطال مزایده چیست

نمونه دادخواست ابطال مزایده

احتراما به استحضار می رساند ملک مورد توقیف و مزایده اینجانب به پلاک ثبتی ……. درپرونده اجرائی جزء مستثنیات دین بوده و از آنجایی که توقیف و مزایده مستثنیات دین مخالف قوانین می باشد و از طرفی بهای واقعی ملک رعایت نگردیده است تقاضای ابطال مزایده مورد استدعا می باشد.

نام و نام خانوادگی/ امضا

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان با وکیل مزایده مشهد

نتیجه گیری 

هدف از اقامه دعوی در دادگستری رسیدن به خواسته است که جز با اجرای حکم، این هدف به دست نمی‌آید. و معمولاً محکوم علیه تمایل به اجرای داوطلبانه حکم ندارد. پس محکوم له مجبور است با توسل به اجرای قضائی و توقیف و مزایده اموال محکوم علیه، حکم را اجرا کند. بنابراین با توجه به این توضیحات می توان گفت که مزایده یک فرآیند قانونی با رعایت الزامات و ضوابط تعیین شده می باشد. که بهتر است برای انجام درست تشریفات آن با یک وکیل خوب مزایده مشورت های لازم را انجام دهید تا دردسرهای بعدی را شامل نشوید. پس در اولین فرصت ممکن با دفتر وکالت عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد و متخصص در امر مزایده تماس گرفته ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ ) و درخواست تعیین وقت مشاوره نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915