عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - محیا حق توس - دعوای توقیف و فروش سرقفلی چیست

دعوای توقیف و فروش سرقفلی چیست

در قانون قدیمی روابط موجر و مستاجر با نام حق کسب و پیشه یا تجارت به عنوان سرقفلی شناخته می‌شد. قانون‌گذار این حق را برای مستاجران اماکن تجاری در نظر گرفته بود تا از آن‌ها به نحو ویژه‌ای حمایت کرده باشد. حال در برخی مواقع پیش می آید که برای این سرقفلی ها در محاکم پرونده های گوناگونی از جمله دریافت در قبال مهریه و … ایجاد شده که در نهایت باعث توقیف و یا فروش سرقفلی می شود. از این رو در این مطلب تحت عنوان دعوای توقیف و فروش سرقفلی چیست، عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد سعی در توضیح مسائل پیرامون آن را دارد. بنابراین شما همراهان گرامی برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید تا انتهای مطلب نیز همراهمان باشید.

حق سرقفلی چیست؟

سرقفلی، به پولی گفته می شود که مستاجر، در ابتدای اجاره به موجر داده یا وجهی است که مستاجر، در ازای اسقاط حقوق خود از موجر می گیرد. پس حق سرقفلی، یک حق مالی غیرمنقول، شرعی، قابل توقیف و قابل ضمانت بوده و اصل بر قابلیت انتقال آن توسط مستاجر می باشد. همچنین حق سرقفلی قابل به ارث رسیدن بوده و حتی زوجه متوفی نیز، از آن بهره مند می شود که نحوه تقسیم ارث آن بر اساس طبقات و درجات ارث و پس از ثبت درخواست انحصار وراثت در شورای حل اختلاف بوده و میزان مالیات ارث سرقفلی ، از ۳ تا ۱۲ درصد ارزش معاملاتی حق سرقفلی خواهد بود.

وکیل حقوقی پایه یک دادگستری مشهد

نکته: مغازه و سرقفلی جزء وسایل و ابزار کار تلقی نمی شود و با توجه به اصل وجوب ادای دین، مغازه و سرقفلی جزء مستثنیات دین تلقی نمی گردد.

ناگفته نماند که حق کسب و پیشه، حقی است که به تدریج و در اثر فعالیت مستاجر در ملک تجاری ایجاد می شود و با حق سرقفلی تفاوت دارد.

شرایط حق سرقفلی

  • قراردادهای اجاره‌ی قبل از دوم مهرماه سال ۱۳۷۶ مشمول قانون حق سرقفلی نشده و مستاجر دارای این حق نمی باشد.
  • حق سرقفلی نیازمند تراضی مالک و مستاجر است. پس در صورتی که توافقی حاصل نشده باشد، هنگام تخلیه مستاجر نمی تواند حق سرقفلی رامطالبه نماید.
  • کاربری ملک باید تجاری باشد. زیرا ملک مسکونی را نمی توان به عنوان سرقفلی مورد استفاده مستاجر قرار داد.
  • قرارداد منعقد شده باید اجاره باشد. زیرا حق سرقفلی در عقود دیگری مانند فروش، صلح و … وجود ندارد.
  • مبلغ پراخت شده توسط مستاجر باید عنوان سرقفلی داشته باشد و اگر مبلغ پرداختی دارای عناوین دیگری از جمله ودیعه و … باشد، حق سرقفلی برای مستاجر ایجاد نمی شود.
  • مستاجر در این مدت حق این را ندارد که مغازه شخص را به دیگری واگذار نماید.

وکیل امور سرقفلی مشهد

نکته: اگر به مشاوره مطمئن در زمینه توقیف و فروش سرقفلی نیاز دارید، عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری در مشهد و متخصص در امورد سرقفلی با مشاوره حقوقی حضوری این امکان را برای شما فراهم کرده تا در صورت نیاز اطلاعات خود را در اختیار شما عزیزان رار دهد.

در ادامه بخوانید: دعوای توقیف و فروش سرقفلی چیست

وکیل توقیف سرقفلی

یک وکیل خوب توقیف سرقفلی با استناد به قانون و استفاده از دانش و آگاهی خود و تکیه بر تجربیات حقوقی اش، می تواند برای موفقیت موکل خود در پرونده بهترین راه ها را پیش گیرد. به همین دلیل اگر نسبت به صاحب سرقفلی دعاوی مانند مطالبه بدهی یا مهریه و … وجود دارد، قطعا گرفتن حکم توقیف و مزایده سرقفلی نیاز به پیگیری از سوی یک وکیل متخصص در امور مربوط به سرقفلی و حق کسب و پیشه دارد. پس در اولین فرصت با دفتر وکالت عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ ) تماس گرفته و تقاضای تعیین وقت مشاوره نیز نمایید.

مشاوره رایگان وکیل حقوقی مشهد

توقیف و فروش سرقفلی

هنگامی که فردی بدهی مالی داشته و در محاکم محکوم می شود، اما با میل و رغبت حاضر به اجرای رای نیست، چاره‌ای وجود ندارد جز اینکه با معرفی اموال وی، رای به اجرا در آید. حال در برخی مواقع از اموال محکوم چیزی به‌ جز سرقفلی یک مغازه در دسترس نیست. که بتوان آن را به عنوان مال برای توقیف به دادگاه معرفی کرد تا با فروش آن بتوان ضرر مالی ایجاد شده را برطرف نمود. از این رو طلبکار این حق را دارد که حق سرقفلی را توقیف و سپس در جهت فروش به مزایده گذارده و بفروش برساند و محکوم له به محکوم به برسد.

در ادامه بخوانید: دعوای توقیف و فروش سرقفلی چیست

مراحل مزایده و فروش سرقفلی

  • در قدم اول طلبکار در جهت توقیف حق سرقفلی، از طریق واحد اجرا. به اداره ی ثبت اسناد و املاک، اطلاع می‌دهد تا عملیات توقیفی را اجرا نماید و مانع نقل و انتقال آن شود.
  • پس از توقیف سرقفلی، مال مذبور ارزیابی و قیمت گذاری می شود.
  • حال نوبت به اقدامات لازم جهت انجام امور مزایده فرار رسیده است.
  • پس از اتمام تشریفات مزایده، واحد اجرا موجبات انتقال حق سرقفلی را به برنده ی مزایده در دفاتر اسناد رسمی را فراهم می کند.

نکته: وکیل حقوقی مشهد متذکر می شود که رضایت مالک برای انتقال حق سرقفلی جهت انجام تشریفات مزایده و فروش مال و استیفای طلب از محل فروش آن ضروری خواهد بود.

عباس شفیعی - وکیل پایه یک دادگستری مشهد

عباس شفیعی بهترین وکیل سرقفلی مشهد

نتیجه گیری

در حال حاضر مطابق با قوانین حاکم بر جامعه، وقتی فردی به دلیل مسائل مالی بدهکار باشد. و دادگاه آن را محکوم کند، بایستی نسبت به ادای دین خود اقدام نموده و در غیر این صورت اگر با اراده و رضایت خود، حاضر به پرداخت بدهی نباشد، طلبکار می تواند با توقیف اموال وی، حق و حقوق قانونی خود را بدست آورد. البته مساله ای که در اینجا وجود دارد و نمی توان آن را نادیده گرفت روال پیچیده این نوع پرونده ها و داشتن فرازو نشیب های آن در روند رسیدگی پرونده است. که می توان با حضور یک وکیل خبره این مشکلات را به راحتی حل نمود. پس توصیه می شود برای جلوگیری از هرگونه خللی در روند پرونده قبل از اقدام به هر عملی با دفتر وکالت عباس شفیعی وکیل متخصص در امور سرقفلی از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ ) تماس گرفته. و تقاضای تعیین وقت مشاوره نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915