عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - تغییر سن شناسنامه برای ازدواج

تغییر سن شناسنامه برای ازدواج

بعضی از افراد مدعی هستند که سن شناسنامه ای آنها در شناسنامه به طور دقیق ثبت نشده و به دنبال راهی برای اصلاح آن هستند. به همین دلیل عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد در این مطلب تحت عنوان تغییر سن شناسنامه برای ازدواج سعی در بررسی این موضوع داشته و راه رفع آن را بیان می دارد. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتها با این وکیل متخصص مشهد همراه شوید.

کاهش سن شناسنامه برای ازدواج

باید به عرضتان برسانم که تولد یک واقعه حقوقی بوده و به دلیل آثار قانونی که در پی دارد، باید به صورت رسمی به ثبت برسد. حال این ثبت رسمی مطابق با قانونی که ثبت احوال بیان داشته در دفاتر مخصوص و در شناسنامه انجام می شود. در نتیجه قانون گذار به منظور حفظ اعتبار این اسناد انجام هر گونه تغییری را ممنوع اعلام کرده است. اما در صورتی که اشتباهی در این اسناد وجود داشته باشد که با واقعیت منطبق نیست، بید چه اقدامی انجام داد؟

اگر فردی مدعی این موضوع باشد که سن وی با انچه در شناسنامه قید شده مطابق ندارد، باید مدارک و مستنداتی را به مراجع ذی الصلاح ارائه کرده و خواهان اصلاح آن شود. حال این اصلاح می تواند برای کاهش و یا افایش سن در شناسنامه باشد.

وکیل حقوقی مشهد

شرایط تغییر سن در شناسنامه

شرایط تغییر سن در شناسنامه در هر کشوری متفاوت است، اما یک سری شرایط کلی وجود دارد که در ادامه بیان می کنیم:

  • ارائه مدارک مورد نیازمانند شناسنامه، کارت ملی و …
  • داشتن دلایل موجه مانند اشتباه در تاریخ تولد در شناسنامه و …
  • پرداخت هزینه های مورد نیاز
  • صبوری برای طی شدن مراحل قانونی

نکته: مدت زمان تغییر سن شناسنامه با توجه به نوع و شرایط دادخواست متغیر خواهد بود.

وکیل پایه یک دادگستری مشهد

نحوه کم کردن سن شناسنامه برای ازدواج

هر فردی فقط یک بار در طول زندگی خود این امکان را دارد که برای کاهش سن شناسنامه هنگام ازدواج در یکی از مراجع ذیل مطرح نماید.

اگر سن واقعی فرد خواهان اصلاح تفاوتی بیش از ۵ سال با شناسنامه اش داشته باشد، کمیسیون تشخیص سن به موضوع رسیدگی خواهد کرد. در نتیجه رای صادره در دیوان عدالت اداری قابل اعتراض خواهد بود. برای انجام این عمل فرد باید مدارکی مبنی بر صحت ادعای خود از جمله شناسنامه و کارت ملی، استشهادیه، برگه ولادت و یا هر مدرکی که ثابت کند تاریخ تولد به نحو صحیح قید نشده ارائه نماید.

اما چنانچه سن درج شده در شناسنامه کمتر از سن واقعی فرد باشد، دادگاه محل اقامت متقاضی صالح برای رسیدگی به موضوع خواهد بود. بنابراین متقاضی باید مدارکی که نشان دهنده این تغییرات است را به دادگاه ارائه دهد.

بهترین وکیل برای کاهش سن

تغییر سن در شناسنامه برای ازدواج یا هر اقدام دیگری مانند سایر دعاوی حقوقی پیچیدگی های مختص به خود را دارد. به همین منظور توصیه می شود قبل از هر اقدامی با یک وکیل کاهش سن مشورت کرده و راهنمایی های لازم را نیز دریافت نمایید. زیرا این وکلا پرونده هایی با این مضمون را به نتیجه رسانده و با رویه محاکم به خوبی آشنا هستند. بنابراین در صورت نیاز به تغییر سن شناسنامه از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد در تماس باشید.

کاهش سن شناسنامه تضمینی

لازم است این موضوع مهم را در اینجا بیان کنیم که منظور از کاهش سن تضمینی زمانی ادعایی درست به حساب می آید که خواهان موضوع مستنداتی محکمه پسند در دست داشته باشد تا بتوان به طور حتم گفت که رای به نفع وی صادر خواهد شد. در غیر این صورت وعده کم کردن سن در شناسنامه تخلف بوده و قابل رسیدگی خواهد بود. بنابراین باید سعی شود بر اساس مدارک و مستندات موجود اقدامات لازم را انجام داده و منتظر رای نهایی از مرجع ذی الصلاح باشید.

 وکیل حقوقی پایه یک دادگستری مشهد

نمونه دادخواست تغییر سن شناسنامه برای ازدواج

ریاست محترم دادگاه عمومی و انقلاب شهرستان ……….

احتراماً به استحضار می رساند شناسنامه که رونوشت آن تقدیم حضور است و در حال حاضر اینجانب ………. نیز از آن استفاده می کنم ،شناسنامه واقعی بنده نمی باشد. با این توضیح که والدین در سال ………. فرزند دختری داشته اند که در ………. سال فوت نموده و والدین به لحاظ بی سوادی یا شاید علاقه شدید به متوفی، حاضر به ابطال آن نشده و چند سال بعد در یعنی سال ………. که اینجانب متولد شدم، چون برای من شناسنامه نگرفته بودند، شناسنامه شماره ………. متعلق نامبرده را به من اختصاص می دهند. لازم به ذکر است در صورت صلاح دید دادگاه محترم پدر و مادرم جهت ادای شهادت اعلام آمادگی نموده اند.
حال نظر به اینکه سن واقعی من با سن مندرج در شناسنامه متفاوت بوده است، لذا با تقدیم این دادخواست از دادگاه محترم تقاضای جلب نظر خبره پزشکی قانونی و رسیدگی و صدور حکم مبنی بر الزام خوانده ( ثبت احوال محل ) به ابطال سند سجلی مورد دعوی و صدور شناسنامه جدید با تاریخ تولد واقعی ………. مورد استدعاست.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان با وکیل مشهد

نتیجه گیری

تغییر سن در شناسنامه برای ازدواج یکی از مباحثی است که برخی افراد با آن رو به رو هستند و سوالی پر تکرار در بین مسائل حقوقی است که از وکلا پرسیده می‌شود. از این رو در این مطلب سعی بر آن داشتیم تا نکات مهمی درباره تغییر سن شناسنامه برای ازدواج در اختیار شما همراهان گرامی قرار دهیم. اما چنانچه هنوز سوالی در ذهن داشته و یا قصد انتخاب یک وکیل خوب در این زمینه را دارید، از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی بهترین وکیل حقوقی مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915