عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - مطالبه خسارت وارده به عین مستاجره

مطالبه خسارت وارده به عین مستاجره در اثر تعدی و تفریط مستاجر

یکی از مشکلاتی که امروزه بسیار بین مالکین و مستاجرین ایجاد شده و موجبات شکایت های متعددی را فراهم می آورد، دریافت خسارت از مستاجر می باشد. به همین دلیل عباس شفیعی بهترین وکیل ملکی مشهد سعی دارد این مطلب را به نحوه مطالبه خسارت وارده به عین مستاجره در اثر تعدی و تفریط مستاجر اختصاص دهد. بنابراین در ادامه با این وکیل خوب حقوقی همراه شوید تا اطلاعات ارزشمندی در این زمینه بدست آورید.

مفهوم تعدی و تفریط در قانون مدنی

قبل از بیان هر مطلبی بهتر است بدانیم که مفهوم تعدی و تفریط در قانون مدنی چیست؟

  • تعدی: طبق تعریفی که ماده ۹۵۱ قانون مدنی از تعدی دارد می توانیم اینگونه بیان کنیم که تعدی عبارت است از تجاوز از حدود اذن یا متعارف نسبت به مال یا حق دیگران. بنابراین تعدی مستاجر به این معنا است که مستاجر عملی را خارج از قرارداد و عرف نسبت به مورد مستاجره انجام داده باشد.
  • تفریط: طبق ماده ۹۵۲ قانون مدنی می توان تفریط را اینگونه تعریف کرد: هر زمان عملی که به موجب قرارداد یا متعارف برای حفظ مال‌غیر لازم است، ترک شود، تفریط رخ داده است. به این معنا که مستاجر مطابق قرارداد و یا عرف موظف به انجام عمل خاصی نسبت به عین مستاجره بوده و از انجام آن خودداری کرده باشد. در اینصورت می توان گفت که مستاجر مرتکب تفریط نسبت به عین مستاجر شده است.

در این مطلب می خوانید: مطالبه خسارت وارده به عین مستاجره در اثر تعدی و تفریط مستاجر

وکیل مطالبه خسارت مشهد

حال با توضیحات ذکر شده در بالا اینگونه نتیجه می گیریم که مستاجر با انعقاد قرارداد، امین موجر محسوب می شود. زیرا مستاجر مالک منافع بوده و نسبت به ملک مورد اجاره ید امانی دارد. اما صرف نظر از اینکه مستاجر یک فرد امین برای حفظ و نگهداری متعارف ملک محسوب شده، ولی در شرایطی که عین مستأجره بدون تقصیر وی اعم از تعدی و تفریط، ناقص یا تلف شود هیچ‌گونه مسئولیتی متوجه مستأجر نبوده و نمی‌توان از مستاجر تقاضای خسارت کرد. حال چنانچه مستاجر در نگه داری و حفظ عین مستاجره کوتاهی کرده باشد، از زمان تقصیر ید امانی مستاجر تبدیل به ید ضمانی شده و مستاجر مسئول خسارت مستند به تقصیر خود است.

وکیل ملکی مشهد

با ایجاد خسارت های ناشی از تعدی و تفریط مستاجر در عین مستاجره، چنانچه صلح و سازش میان طرفین ایجاد نشود، باید برای دریافت خسارت از مستاجر به دادگاه مراجعه کرده و دادخواست تنظیم نمود. اما توصیه می شود برای آینده نگری و پیش گیری از مشکلات این چنینی قبل از انعقاد هر گونه قرارداد اجاره با یک حقوقدان در زمینه اجاره صحبت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. یا قوانین مربوط به اجاره را مطالعه کرده و از بروز مشکلات در زمینه موجر و مستاجر جلوگیری به عمل آورید.

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱  با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد در تماس باشید.

در این مطلب می خوانید: مطالبه خسارت وارده به عین مستاجره در اثر تعدی و تفریط مستاجر

نمونه دادخواست تخلیه عین مستاجر به لحاظ تعدی و تفریط مستاجر

ریاست محترم دادگاه …………………………

احتراما به استحظار می‌رساند اینجانب ………. مالک یک مجتمع تجاری دارای پلاک ثبتی ………. واقع در بخش ………. شهرستان ………. می باشم که دو باب از مغازه های آن را به خوانده محترم ………. اجاره داده‌ام. اما متاسفانه نامبرده بدون اخذ اجاره از اینجانب با برداشتن دیوار فی مابین دو مغازه، آن ها را به یک مغازه تبدیل نموده است.

لذا با تقدیم این دادخواست بدوا با استناد به مواد ۱۴۹ الی ۱۵۵ قانون آئین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی و صدور قرار تامین دلیل از وضعیت موجود عین مستاجر جهت حفظ و ضبط دلائل و در ماهیت مستندا به بند ۸ ماده ۱۴ قانون روابط موجر و مستاجر سال ۱۳۵۶ صدور حکم بر تخلیه با احتساب کلیه خسارات قانونی مورد استدعاست.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل مشهد

نتیجه گیری

باتوجه به توضیحات ذکر شده در بالا توسط وکیل حقوقی مستاجر موظف بوده که خسارت به بار آمده که در نتیجهی تعدی و تفریط وی بوده را جبران نماید. در غیر این صورت موجر می توان از وی شکایت کرده و مطالبه خسارت واره را داشته باشد. البته به خاطر داشته باشید که موجر نمی تواند به طور مستقیم از ودیعه ای که در دست دارد، این خسارات را جبران و الباقی را به مستاجر بازگرداند. بنابراین در صورت استنکاف مستاجر و عدم ایجاد صلح و سازش بهترین کار اقدام قانونی از طریق دادگاه و دریافت کمک از یک وکیل متخصص در این زمینه خواهد بود.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915