عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - تفاوت توهین افترا و قذف و نحوه رسیگی به آنها

تفاوت توهین افترا و قذف و نحوه رسیگی به آنها

برای اطلاع از تفاوت جرم های تفاوت توهین افترا و قذف و نحوه رسیگی به آنها در ادامه با عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد همراه شوید.

توهین چیست؟

توهین در لغت به معنای سبک داشتن، خوار کردن و خفت دادن است که به دو دسته ساده و مشدد تقسیم می‌شود. به این نحو که شخص با انجام رفتار و یا فعلی چه به صورت شفاهی و چه کتبی موجب کسر شأن و آزرده خاطر شدن شخص دیگری شده که با اصل کرامت و قابل احترام بودن انسان مخالف باشد. به همین دلیل قانون گذار این مورد را مورد توجه قرار داده و برای توهین و فحاشی افراد به یکدیگر مجازات تعیین کرده است. زیرا حیثیت و آبروی افراد محترم بوده باید از تعرض به حیثیت و آبروی او خودداری شود.

مجازات توهین

میزان مجازاتی که قانون گذار برای جرم توهین در نظر می گیرد به شأن و مقام طرف مقابل و اینکه در چه سمت و‌ جایگاهی قرار دارد، متفاوت خواهد بود.

وکیل توهین و افترا مشهد

افترا چیست؟

افترا در لغت به معنای جعل و دروغ ساختن است. به این نحو که با نسبت دادن جرمی بدون ادله و با هدف تضعیف یا تخریب شخصیت فرد مورد نسبت جرم صورت می‌گیرد.

افترا از جرایم علیه اشخاص بوده و فرد مفتری می تواند به صورت شفاهی، کتبی و یا هر رفتار دیگری جرمی را به غیر نسبت داده و یا منتشر کند.

از جمله شرایط تحقق جرم افترا می توان به انتساب جرم به دیگری، صراحت انتساب، ناتوانی مفتری از اثبات صحت اسناد و… اشاره کرد و با اثبات تمامی این موارد این جرم محقق خواهد شد.

وکیل کیفری مشهد

مجازات افترا

مجازات جرم افترا در قانون مجازات اسلامی برای افترای قولی و افترای عملی متفاوت بوده به این نحو که برای افترای قولی جزای نقدی درجه شش به میزان بیش از بیست میلیون ریال تا هشتاد میلیون ریال در نظر گرفته شده و برای افترای عملی ۳ ماه تا ۱/۵ سال حبس وجود خواهد داشت.

نکته: مجازات نسبت دادن زنا و لواط به دیگری تحت عنوان حد قذف هشتاد ضربه شلاق خواهد بود.

به یاد داشته باشید در جرم افترا همانطور که با شکایت شاکی قابل تعقیب بوده، با گذشت شاکی هم اجرای مجازات متوقف خواهد شد. زیرا جرم افترا از جمله جرایم قابل گذشت می باشد.

قذف چیست؟

قذف در لغت به معنای نسبت دادن زنا یا همجنسگرایی به افراد بی گناه بوده و ممکن است به صورت حضوری یا غیرحضوری و کتبی یا شفاهی محقق گردد و به دلیل اینکه حیثیت و آبروی فرد و اطرافیان وی را در بر می گیرد، قانون گذار قذف را جرمی خاص با آثار و احکام و مجازات خاص می داند. البته قذف از جرایم حدی بوده و مجازات آن در شریعت اسلام مشخص شده می باشد.

وکیل قذف مشهد

مجازات قذف

همانطور که در بالا گفتیم قذف از جمله جرایم حدی است که در اسلام میزان مجازات آن مشخص شده که در صورت اثبات قاذف به مجازات ۸۰ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

نکته: در برخی موارد استثنائی این مجازات کمتر و یا در مواردی بیشتر است که حکم اعدام برای قذف صادر می شود.

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱  با عباس شفیعی وکیل کیفری مشهد در تماس باشید.

تفاوت توهین افترا و قذف

تفاوتی که میان توهین، افترا و قذف وجود دارد یک نقطه باریک بوده، به این نحو که توهین و افترا از جرایم تعزیزی و قذف از جمله حدود شرعی است.

نکته: اگر افرادی نزد مراجع قضایی به عنوان شاهد زنا یا لواط دیگران حاضر شوند، اما شهادتشان مستند به مشاهده نباشد یا تعدادشان به حد نصاب لازم برای شهادت نرسد، عملشان نیز قذف و مستوجب مجازات ۸۰ ضربه شلاق خواهد بود.

وکیل پایه یک دادگستری مشهد

در این مطلب می خوانید: تفاوت توهین افترا و قذف و نحوه رسیگی به آنها

نحوه رسیدگی به دعاوی مربوط به توهین افترا و قذف

برای رسیدگی به جرم هایی مانند توهین، افترا و قذف باید به دادسرا مراجعه کرده و طرح شکایت نمود. بعد از طرح شکایت اولیه، دادخواست به شعبات دادرسی ارجاع داده شده و رسیدگی های لازم صورت می گیرد. البته با توجه به اینکه اثبات جرم و یا اثبات بی گناهی در چنین جرم هایی نیازمند تخصص کافی بوده بهتر است در صورت مواجهه با چنین مشکلی با یک وکیل کیفری خوب مشورت نمایید.

وکیل خوب مشهد

نمونه شکایت قذف

دادستان محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان ………

باسلام؛

احتراما به استحضار می رساند که اینجانب …… فرزند…… ساکن…… از آقای/خانم…… فرزند…… ساکن…… شاکی هستم. زیرا نامبرده در حضور آقایان/خانم ها ۱- …… ۲- …… به اینجانب نسبت زنا با شخصی به نام …… داده است و آقایان/خانم های فوق الذکر حاضرند، در محضر دادگاه محترم شهادت بدهند. لذا از دادستان محترم تقاضای تعقیب و مجازات متهم موصوف را مطابق مقررات قانونی دارم.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان با وکیل مشهد

نتیجه گیری

در مطلب فوق سعی بر آن داشتیم تا درباره تفاوت توهین افترا و قذف و نحوه رسیگی به آنها اطلاعاتی را در اختیار شما همراهان گرامی قرار دهیم. اما بهتر است بدانید که در چنین مواردی قبل از هر اقدام قضایی باید با وکیل دادگستری مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. زیرا در برخی موارد به لحاظ عدم لفظ بکارگیری شده. به عنوان توهین و همچنین عدم ذکر صریح الفاظ بکار رفته، شکایات اشخاص منتج به رد می گردد. همچنین در مقابل هم اگر طرف شکایات توهین قرار گرفته اید، باید واجد دفاعیات قانونی در رد اتهام خویش باشید که این اقدام توصیه می شود توسط یک وکیل خبره انجام شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی بهترین وکیل کیفری مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915