عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - دفاع مشروع چیست

دفاع مشروع چیست

برای اطلاع از اینکه دفاع مشروع چیست و در چه شرایطی امکان پذیر است در ادامه با عباس شفیعی وکیل کیفری مشهد همراه شوید.

دفاع مشروع چیست؟

در لغت دفاع به معنای دور کردن آسیب یا صدمه است که در شرایطی خاص می توان از آن استفاده نمود. زیرا دفاع مشروع حق قانونی هر فردی در شرایط بحرانی بوده که خطری حتمی وی را تهدید می کند، مورد استفاده قرار می گیرد. البته همانطور که می دانید در حالت عادی این عمل جرم بوده و برای مرتکب مجازات در پی خواهد داشت و باید به این نکته مهم توجه ویژه کرد که دفاع مشروع مرزی میان مجرم بودن و مجرم نبودن فرد خواهد بود. به همبن دلیل هم باید به یاد داشته باشیم که رفتار مجرمانه بغیر از شرایط خاصی که قانون به آن پرداخته جرم خواهد بود. اما موضوعی که ذهن را به خود درگیر می کند این مساله است که در چه شرایطی می توان از خود دفاع مشروع کرد؟ در ادامه پاسخ این سوال را خواهید گرفت.

نکته: دفاع مشروع نوعی دفاع قانونی است که مباح و جایز بوده و در شرع به ان اشاره شده است. همچنین از علل موجهه جرم ارتکابی بوده و وصف مجرمانه عمل را از بین می برد.

وکیل خوب مشهد

انواع دفاع مشروع

از مهم ترین مصادیق دفاع مشروع می توان به موارد نام برده در ادامه اشاره کرد. از جمله:

  • دفاع از نفس
  • دفاع از ناموس
  • دفاع از مال
  • دفاع از آزادی تن
  • و …

بهترین ویکل کیفری

شرایط دفاع مشروع

به گفته ی وکیل پایه یک دادگستری مشهد برای استناد به دفاع مشروع در محکمه و اثبات بی گناهی و به تبع آن دفع مسئولیت کیفری، باید شرایطی وجود داشته باشد. از جمله:

  • اگر فردی که در خطر است، بتواند با کمک گرفتن از رفتارهای دیگری ( دادزدن، ضرب و جرح با اسیب کمتر، جیغ زدن و … ) تجاوز یا خطر را از خود و یا دیگران دور کند، عمل او دفاع مشروع نبوده و مجازات خواهد شد. بنابراین رفتار مجرمانه ارتکابی از ضروریات برای دفاع مشروع است.
  • دفاع و میزان آن نسبت به خطر و یا تجاوز انجام شده، باید معقول باشد. به این معنا که اگر شخص دیگری هم در عرف از این موضوع احساس خطر کند، همین ذفتار را از خود بروز دهد.
  • امکان تقاضای کمک برای فرد در خطر وجود نداشته و یا اینکه مداخله ی آنها موثر نباشد.
  • فرد در ایجاد تجاوز و یا اعمال خطر نقشی نداشته و محرک در انجام رفتارهای خطرناک نباشد.
  • و …

در این مطلب می خوانید: دفاع مشروع چیست

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱  با عباس شفیعی وکیل کیفری مشهد در تماس باشید.

دفاع مشروع از دیگران

طبق گفته های ذکر شده در بالا در شرایطی که فرد می تواند از خود دفاع مشروع داشته باشد، مطابق تبصره ۱ ماده ۱۵۶ این قانون زمانی هم که فرد دیگری در خطر باشد، می تواند از وی دفاع کند. البته توجه داشته باشید که این موضوع هم مانند دفاع از خود دارای شرایطی است که در ادامه به آن اشاره می کنیم. از جمله:

  • فرد از نزدیکان دفاع کننده باشد.
  • مسئولیت دفاع از فرد برعهده دفاع کننده باشد.
  • فرد ناتوان و ضعیف برای دفاع از خود باشد.
  • فرد از دفاع کننده تقاضای کمک کرده باشد.
  • فرد در وضعیتی باشد که امکان کمک گرفتن از دیگران را نداشته باشد.
  • و …

مشاوره رایگان با وکیل کیفری

طبق شرایط ذکر شده در بالا اگر فردی در خطر بوده و جمیع شرایط را دارا باشد، می توان از وی دفاع مشروع نمود.

نکته: به طور معمول، وقتی که عملی جرم نباشد، دیه به آن تعلق نگرفته و این حق ساقط می شود. اما در صورتی که متهاجم دیوانه باشد، دیه وی از بیت المال پرداخت خواهد شد.

نمونه لایحه دفاع مشروع

ریاست محترم و مستشاران شعبه …. دادگاه یک کیفری

احتراماً در مورد اتهام قتل خانم / آقا ………… به استحضار می رساند در روز واقعه و حتی ماقبل آن، مقتول رفتار پرخاشگرانه ای با همسر و فرزندان خود داشته و در زمان حادثه اقدام به فشردن گلوی همسر خود کرده و موکل بنده به قصد دفاع از خود و بازداشتن مقتول و با وسیله ای که متعلق به خود مقتول بوده، وارد عمل شده است. این در حالی است که قطعا اگر از سوی موکل چنین اقدامی صورت نمی گرفت قاتل و مقتول الان کسان دیگری خواهند بود. بنابراین طبق ماده ۱۵۶ قانون مجازات اسلامی عمل وی مصداق دفاع مشروع می باشد.

از طرفی هم این نکته را یادآور شوم که موکل بنده ۱۸ سال سن و دارای جثه ی نحیفی بوده و در شرایط بحرانی ناچار به دفاع از خود به طرق مختلف شده است.

در نهایت و با توجه به محتویات پرونده و کیفیت وقوع جرم و وضعیت خاص متهم و مجنی علیه و کیفرخواست و نظریه مقام محترم تحقیق تقاضا می شود با در نظر گرفتن سن و اوضاع روحی و وضعیت خانوادگی موکل و با در نظر گرفتن اوضاع و احوالی که جرم در آن واقع شده تقاضای صدور حکم به برائت موکل و نیز در صورت تشخیص تعیین مجازاتی مناسب به حال وی تعیین شود.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

وکیل پایه یک دادگستری مشهد

نتیجه گیری

با توجه به توضیحات ذکر شده در بالا ( دفاع مشروع چیست ) که توسط بهترین وکیل کیفری مشهد بیان شده است، می توان اینگونه نتیجه گیری کرد: در برخی مواقع رفتارهایی که به طور معمول جرم بوده و به تبع آن برای مرتکب مجازات در نظر گرفته می شود، دیگر جرم نبوده و از دلایل موجهی است که دفاع مشروع نامیده می شود. اما بیان این نکته ضروری است که اثبات دفاع مشروع بودن و یا نبودن اتفاق رخ داده بسیار پیچیده و دشوار بوده و این عمل فقط از یک وکیل خبره بر می آید.

بنابراین در صورت بروز چنین مشکلی بدون اتلاف وقت از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل کیفری پایه یک دادگستری مشهد تماس گرفته و مشاوره رایگان اولیه را دریافت نمایید. همچنین می توانید پیگیری پرونده کیفری خود را به این وکیل متخصص سپرده و نگرانی بابت روند پرونده خود نداشته باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915