عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - انتقال منافع مال غیر و مجازات آن

انتقال منافع مال غیر و مجازات آن

از جرایم خاص کلاهبرداری می توان به انتقال منافع مال غیر اشاره کرد که در مطلب پیش رو عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد سعی دارد به موضوع مهمی همچون انتقال منافع مال غیر و مجازات آن بپردازد. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این جرم و مجازات آن با این وکیل خوب مشهد تا انتها نیز همراه شوید.

انتقال مال غیر چیست؟

انتقال مال غیر یعنی بدون اینکه فردی مالک مالی باشد یا مجوزی از مالک مبنی بر انتقال مال داشته باشد، به صورت متقلبانه اقدام به انتقال مال نسبت به عین یا منفعت آن به نفع فرد دیگری با قصد ضرر اقدام نماید. بنابراین از عناصر این جرم می توان به عنصر قانونی، مادی و معنوی اشاره کرد که در خصوص اموال و مالکیت رخ داده که در ادامه به توضیح بیشتر این عناصر می پردازیم.

نکته: اگر انتقال‌گیرنده در حین معامله عالم به عدم مالکیت انتقال‌دهنده باشد، مجرم بوده و برای وی مجازات در پی خواهد داشت. همچنین اگر مالک از وقوع چنین معامله ای مطلع شود و ظرف مدت یک ماه اقدامات مقتضی را به عمل نیاورد، طبق قانون معاون جرم محسوب خواهد گردید.

وکیل انتقال مال غیر مشهد

عناصر جرم انتقال مال غیر

وکیل ملکی مشهد عناصر این جرم را چنین بیان می دارد:

  • عنصر قانونی: در رابطه با صنصر قانونی این جرم می توان گفت که باید قانون‌گذار جرم و نحوه مجازات آن را اعلام کند تا هم از اعمال سلیقه افراد جلوگیری شود و هم مردم از اعمال و رفتار مجرمانه و مغایر با قانون اطلاع داشته باشند. بنابراین باید عنوان مجرمانه انتقال مال غیر و مجازات آن توسط قانون‌گذار مشخص شده باشد.
  • عنصر مادی: برای عنصر مادی جرم انتقال مال غیر می توان گفت که فروش یا انتقال مال به فرد دیگر یا هر گونه عملیات دیگری که منجر به انتقال مالکیت مال شود، عمصر مادی جرم را در بر می گیرد.
  • عنصر معنوی: سوءنیت و قصد انتقال مال با هدف اینکه موجب سلب مالکیت مالک شود و ضرری به وی برسد، عنصر معنوی جرم انتقال مال غیر شکل خواهد گرفت.

در این مطلب می خوانید: انتقال منافع مال غیر و مجازات آن

مجازات انتقال مال غیر

برای افرادی که بدون اجازه مالک مال اقدام به انتقال عین یا منفعت آن کنند، مطابق ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری مجازات خواهند شد. بنابراین حبس از یک تا هفت سال و پرداخت جزای نقدی و رد مال از جمله مجازات این جرم می باشد. همچنین اگر کارمندان سازمان های دولتی و موسسه های عمومی غیر دولتی مرتکب چنین جرمی شوند، به انفصال دائمی از خدمات دولتی محکوم خواهند شد.

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱  با عباس شفیعی وکیل ملکی مشهد در تماس باشید.

عوامل تشدید در مجازات جرم انتقال منافع مال غیر

  • مرتکب جرم بر خلاف واقع عنوان دولتی اتخاذ کرده باشد.
  • توسط وسایل عمومی و ارتباط جمعی مرتکب جرم شده باشد.
  • شخص مرتکب جرم از کارمندان موسسات دولتی یا غیردولتی مثل شهرداری، قوای سه‌گانه یا نیروهای مسلح باشد.

بهترین وکیل کیفری مشهد

مرجع صالح به رسیدگی جرم انتقال مال غیر

به طور معمول دادسرای عمومی و انقلاب مرجع صالح به رسیدگی جرم انتقال مال غیر بوده وشاکی باید در دادسرایی که جرم در حوزه آن روی داده است، شکایت خود را به قبت برساند.

نکته: اگر شهر محل مال با شهر محل انتقال مال یکی نباشد، دادسرای عمومی‌ و انقلابی که عمل فروش و انتقال در آن صورت گرفته است، صالح به رسیدگی خواهد بود.

بهترین وکیل حقوقی مشهد

نمونه شکواییه فروش مال غیر

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب

اینجانب، …………. فرزند……….. به کد ملی ………… به موجب سند مالکیت شماره………… مالک ۶ دانگ ملک مسکونی ……….. به آدرس ………… با پلاک فرعی ………… و اصلی ……………. بوده و در مورخ ………… سند مالکیت خود را به جهت سفر، به امانت، در اختیار مشتکی عنه گذارده که متاسفانه ایشان در مورخ ……….. بدون اذن اینجانب، با یک وکالت نامه جعلی، اقدام به فروش ملک فوق الذکر نموده و بدین ترتیب، موجبات زیان بنده را فراهم آورده اند. لذا به موجب این شکواییه، تقاضای تعقیب و رسیدگی به جرم رخ داده و صدور حکم مجازات در حق ایشان، مستدعی است.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل ملکی مشهد

نتیجه گیری

با توجه به آنچه در مطلب فوق ( انتقال منافع مال غیر و مجازات آن ) ذکر شد می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که برای تحقق عنوان مجرمانه انتقال مال غیر، باید عین یا منفعت متعلق به دیگری، مورد انتقال قرار بگیرد. از این رو با وجود پیچیدگی های فراوان در چنین پرونده هایی دریافت مشاوره و راهنمایی اصولی از وکیل ملکی امری ضروری خواهد بود. زیرا این نوع پرونده ها نیازمند طرح صحیح دعوا بوده تا احقاق حق صورت پذیرد.

در مقابل هم می توان گفت که اگر به طور ناحق درگیر پرونده انتقال مال غیر شده اید، حضور یک وکیل مجرب و متخصص می‌تواند از شما در برابر اتهامات وارده به خوبی دفاع کرده و باعث سرعت بخشیدن به روند رسیدگی پرونده شود. بنابراین توصیه می شود قبل از اقدام به هر عملی در قدم اول از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل ملکی پایه یک مشهد در تماس بوده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. همچنین می توانید پیگیری پرونده خود را به این وکیل متخصص سپرده و نگرانی های خود را به حداقل ممکن برسانید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915