عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - تفاوت نفقه جاریه و معوقه

تفاوت نفقه جاریه و معوقه

برای اطلاع از اینکه نفقه جاریه و نفقه معوقه چیست و تفاوت نفقه جاریه و معوقه چیست در ادامه با عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد همراه شوید.

نفقه جاریه چیست؟

نفقه جاریه به نفقه‌ای گفته می‌شود که در زمان حال به زن تعلق می‌گیرد. به عبارت دیگر، نفقه جاریه مربوط به نیازهای روزمره زن در زندگی مشترک است که شامل موارد زیر می باشد. از جمله:

  • مسکن: زن حق دارد در منزل متناسب با شان خود زندگی کند.
  • البسه: زن حق دارد لباس‌های متناسب با شان خود و عرف جامعه را داشته باشد.
  • غذا: زن حق دارد غذای متناسب با شان خود و عرف جامعه را داشته باشد.
  • اثاث منزل: زن حق دارد از اثاث منزل متناسب با شان خود استفاده کند.
  • هزینه‌های درمانی و بهداشتی: زن حق دارد از خدمات درمانی و بهداشتی متناسب با شان خود استفاده کند.
  • خادم: در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض، زن حق دارد از خادم استفاده کند.

نکته: میزان نفقه جاریه با توجه به وضعیت زن و شوهر و عرف و عادت محل زندگی آنها تعیین می‌شود. همچنین اگر زن تمکین نداشته باشد، مرد می‌تواند از پرداخت نفقه جاریه امتناع کند.

نکته: به یاد داشته باشید که در صورت فوت شوهر، نفقه جاریه زن تا پایان عده وفات به عهده شوهر یا ترکه او خواهد بود.

وکیل نفقه مشهد

نفقه معوقه چیست؟

نفقه معوقه به نفقه‌ای گفته می‌شود که در گذشته به زن تعلق داشته، اما به دلیل عدم پرداخت از سوی مرد به تعویق افتاده است. به عبارت دیگر، نفقه معوقه مربوط به زمانی است که زن از شوهر خود نفقه دریافت نکرده است. بنابراین زن می تواند برای مطالبه نفقه معوقه به دادگاه خانواده مراجعه کرده تا دادگاه با بررسی مدارک و مستندات، مرد را به پرداخت نفقه معوقه محکوم نماید.

در نفقه معوقه هم مانند نفقه جاریه، با توجه به وضعیت زن و شوهر و عرف و عادت محل زندگی آنها در زمان تعلق نفقه تعیین می‌شود. همچنین در صورت فوت شوهر، نفقه معوقه زن از ترکه او پرداخت خواهد شد.

برای دریافت نفقه معوقه باید اقداماتی انجام داد. از جمله:

  • مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
  • تنظیم دادخواست مطالبه نفقه معوقه
  • پرداخت هزینه دادرسی
  • ارسال دادخواست به دادگاه خانواده
  • تشکیل جلسه دادرسی
  • صدور رأی توسط دادگاه
  • اجرای حکم دادگاه

نکته: به یاد داشته باشید که در صورت عدم تمکین زن، مرد می‌تواند از پرداخت نفقه معوقه امتناع کند. تمکین به معنای اطاعت زن از شوهر در امور مربوط به زندگی مشترک است.

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد تماس حاصل نمایید.

تفاوت نفقه جاریه و معوقه

طبق توضیحات ذکر شده در بالا می توان گفت که نفقه جاریه و نفقه معوقه دو نوع نفقه هستند که به زن تعلق می‌گیرند، اما در زمان تعلق آنها تفاوت وجود دارد. به این نحو که:

نفقه جاریه:

  • نفقه‌ای است که در زمان حال به زن تعلق می‌گیرد.
  • به نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن، از قبیل مسکن، البسه، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض، اطلاق می‌شود.
  • به محض جاری شدن عقد نکاح دائم، بر عهده مرد است که نفقه جاریه همسرش را بپردازد.
  • زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه و ارائه مدارک و مستندات، نفقه جاریه خود را مطالبه کند.

نفقه معوقه:

  • نفقه‌ای است که در گذشته به زن تعلق داشته، اما به دلیل عدم پرداخت از سوی مرد به تعویق افتاده است.
  • در واقع نفقه معوقه در زمان تعیین شده برای آن به زن پرداخت نشده و بر ذمه مرد باقی مانده است.
  • زن می‌تواند برای مطالبه نفقه معوقه به دادگاه مراجعه کند و دادگاه با بررسی مدارک و مستندات، مرد را به پرداخت نفقه معوقه محکوم می‌کند.

بنابراین می توان چنین گفت که تفاوت اصلی نفقه جاریه و معوقه در زمان تعلق آنها است. نفقه جاریه به زن در زمان حال تعلق می‌گیرد، در حالی که نفقه معوقه به زن در گذشته تعلق داشته و به دلیل عدم پرداخت از سوی مرد به تعویق افتاده است. بنابراین زن می‌تواند برای مطالبه هر دو نوع نفقه به دادگاه مراجعه کند.

وکیل حقوقی مشهد

نمونه دادخواست نفقه معوقه

ریاست محترم دادگاه ……….

احتراماً به استحضار می رساند اینجانب ………. به موجب عقد نامه شماره ………. در تاریخ ………. به عقد دائم خوانده محترم، جناب آقای ………. فرزند ………. در آمدم و همواره، نسبت به ایشان، تمکین عام و خاص، داشته ام. اما، متاسفانه، علی رغم تمکین، ایشان، از تاریخ ………. تاکنون، به مدت ………. ماه است که از پرداخت نفقه به اینجانب استنکاف نموده اند. لذا از آن مرجع محترم، تقاضای صدور قرار ارجاع امر به کارشناسی، جهت تعیین میزان نفقه اینجانب و صدور حکم بر محکومیت خوانده به پرداخت نفقه ایام مذکور، مورد استدعا است.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل نفقه مشهد

نتیجه گیری

با توجه به توضیحات ذکر شده در بالا درباره تفاوت نفقه جاریه و معوقه و اینکه بایستی برای مطالبه آن از طریق دادگاه اقداماتی انجام داد، توصیه می شود در چنین موقعیت هایی از حضور یک وکیل خبره استفاده کرده و راهنمایی های لازم را نیز دریافت نمایید. زیرا یک وکیل نفقه خوب به ریزه کاری های موجود در چنین پرونده هایی آگاهی لازم را داشته و در زمان مناسب اقدامات مورد نیاز را انجام می دهد.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915