عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - جرم رباخواری و مجازات ربا دهنده و ربا گیرنده

جرم رباخواری و مجازات ربا دهنده و ربا گیرنده

جرم ربا در اثر توافق و همکاری بین افراد مختلفی از جمله ربا دهنده، رباگیرنده و واسطه ها انجام می شود. از این رو قانونگذار هر یک از این افراد را که دخیل در جرم ربا دانسته، مجازات‌های متناسب با نوع و میزان جرم در نظر گرفته است. در ادامه با عباس شفیعی وکیل کیفری مشهد همراه شوید تا درباره جرم رباخواری و مجازات ربا دهنده و ربا گیرنده اطلاعات ارزشمندی کسب نمایید.

ربا چیست؟

در لغت ربا به معنی زیاد شدن و در اصطلاح فقهی و حقوقی، دریافت سود یا اضافه بر اصل پول یا کالای قرض داده شده است. این عمل در اسلام حرام و از گناهان کبیره محسوب شده و یکی از جرائم تعزیری می‌باشد.

ربا انواع مختلفی دارد. از جمله:

  • ربای قرضی: این نوع ربا زمانی اتفاق می‌افتد که فردی به دیگری پول یا کالایی را قرض می‌دهد و در قبال آن، سود یا اضافه بر اصل پول یا کالا را طلب می‌کند.
  • ربای معاملی: این نوع ربا زمانی اتفاق می‌افتد که دو جنس همجنس با مقدار یا ارزش متفاوت مبادله شوند. به عنوان مثال، معامله یک کیلوگرم گندم مرغوب با دو کیلوگرم گندم نامرغوب.

وکیل رباخواری مشهد

عناصر رباخواری

برای اینکه جرمی محقق شود، وجود عناصری نیاز است. جرم ربا هم از این موضوع مستثنا نبوده و برای محقق شدن آن نیازمند وجود عناصر زیر می باشد. از جمله:

  • عناصر قانونی: ربا در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده و برای آن مجازات تعیین گردیده است. مجازات رباخواری شامل حبس، شلاق و جزای نقدی می‌شود.
  • عناصر مادی: ربا باید در قالب یک عقدی مانند قرض یا معامله اتفاق افتاده و ربا دهنده باید چیزی مازاد بر اصل پول یا کالای قرض داده شده، دریافت نماید. همچنین ربا دهنده و ربا گیرنده باید بر دریافت و پرداخت ربا توافق داشته باشند.
  • عناصر معنوی: ربا دهنده و ربا گیرنده باید از ماهیت عمل خود آگاه بوده و قصد دریافت و پرداخت ربا را داشته باشند.

نکته: هر زمان تمام این عناصر در یک عمل جمع شوند، آن عمل ربا محسوب می‌شود.

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد تماس حاصل نمایید.

در این مطلب می خوانید: جرم رباخواری و مجازات ربا دهنده و ربا گیرنده

مجازات رباخواری

طبق ماده ۵۹۵ قانون مجازات اسلامی، ربا جرم محسوب شده و برای مرتکبین آن مجازات در نظر گرفته شده است. از جمله:

  • حبس: شش ماه تا سه سال
  • شلاق: تا ۷۴ ضربه
  • جزای نقدی: معادل مال مورد ربا

نکته: مجازات ذکر شده در ماده ۵۹۵ قانون مجازات اسلامی برای همه کسانی که در جرم رباخواری دخیل هستند، اعم از ربا دهنده، ربا گیرنده و واسطه بین آنها، اعمال خواهد شد. البته استثنائاتی هم وجود دارد که نمی توان از آنها چشم پوشی کرد. از جمله:

  • ربا در شرایط اضطرار: اگر فردی به دلیل اضطرار و ناچاری اقدام به اخذ ربا کند، ممکن است مجازات نشود.
  • ربا از غیر مسلمان: ربا گرفتن از غیر مسلمان در صورتی که با قوانین کشور محل سکونت مغایرت نداشته باشد، مجازات نخواهد داشت.

وکیل کیفری پایه یک دادگستری مشهد

اثبات جرم رباخواری

وکیل کیفری مشهد می گوید اثبات جرم رباخواری کار آسانی نبوده و نیازمند مدارک و شواهد کافی است. از جمله:

  • قرارداد: اگر بین ربا دهنده و ربا گیرنده قراردادی نوشته شده باشد، می‌تواند به عنوان مدرک جرم رباخواری مورد استناد قرار گیرد.
  • شهادت شهود: شهادت دو شاهد عادل که وقوع رباخواری را مشاهده کرده‌اند، می‌تواند برای اثبات جرم مورد استفاده قرار گیرد.
  • اقرار: اقرار صریح ربا دهنده یا ربا گیرنده به جرم رباخواری، می‌تواند برای اثبات جرم کافی باشد.

نکته: مرجع صالح برای رسیدگی به جرم رباخواری، دادگاه عمومی جزایی است.

نکته: رباخواری علاوه بر مجازات‌های قانونی، می‌تواند تبعات منفی دیگری مانند از دست دادن اعتبار و آبرو، بروز مشکلات روحی و روانی و گرفتاری در دامن فساد و تباهی در پی داشته باشد.

وکیل کیفری خوب مشهد

نمونه شکواییه رباخواری

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان ……….

احتراماً به استحضار عالی می‌رساند اینجانب ………. در مورخ ………. به دلیل عدم توانایی مالی در پرداخت هزینه بیمارستان همسرم که به مدت ………. بستری شده بود به مبلغ ………. پول نقد نیازمند شدم و مشتکی‌عنه حاضر شدند مبلغ مورد نیاز بنده را پرداخت کنند؛ ولی در قبال آن مبلغ ………. سفته از بنده خواستند و اینجانب به دلیل وضعیت نامناسب، به‌ناچار شرایط نامبرده را پذیرفتم. پس از گذشت مدت توافق شده بنده مبلغ بدهی خود را تماماً پرداخت نمودم و سفته‌ها را از مشارالیه گرفتم ولی متأسفانه با پرداخت ………. مازاد بر بدهی خود دچار مشکلات بدتری شده‌ام و به‌ناچار به مشتکی‌عنه رجوع کرده و خواهان بخشش حتی قسمتی از مبلغ مذکور شدم که با بدرفتاری نامبرده مواجه شدم. لذا با عنایت به مطالب معنونه و با استناد به ماده ۵۹۵ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) تقاضای رسیدگی و تعقیب کیفری نامبرده را از محضر عالی مستدعی می‌باشد.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل کیفری مشهد

نتیجه گیری

با در نظر گرفتن آنچه در مطلب بالا درباره جرم رباخواری و مجازات ربا دهنده و ربا گیرنده گفته شد، اگر شما از رباخواری کسی آگاه هستید، می‌توانید با مراجعه به مراجع قضایی، از او شکایت کرده و او را به سزای عمل خود برسانید. البته ناگفته نماند که حضور یک وکیل خبره در این زمینه می تواند اثبات جرم را راحتر کرده و مانع بروز مشکلات بعدی در پرونده شد.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915