عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - رفع تصرف ملک قولنامه ای

رفع تصرف ملک قولنامه ای

امروزه یکی از مشکلاتی که افراد زیادی با آن درگیر هستند، رفع تصرف ملک است. به همین دلیل عباس شفیعی وکیل ملکی مشهد قصد دارد این مطلب را به رفع تصرف ملک قولنامه ای اختصاص داده و نکات مهمی را در اختیار شما همراهان گرامی قرار دهد. از این رو در ادامه با این وکیل خوب همراه شده و اطلاعات ارزشمندی کسب نمایید.

رفع تصرف ملک قولنامه ای چیست؟

تصرف ملک قولنامه ای به معنای تسلط و اختیار شخص بر ملکی است که فقط با قولنامه به او منتقل شده است. در این حالت، شخص هنوز سند رسمی مالکیت را دریافت نکرده است، اما عملاً از ملک استفاده می کند. حال در مقابل رفع تصرف ملک‌قولنامه ای به معنای بازپسگیری ملکی است که شخص دیگری بدون مجوز قانونی آن را تصرف کرده است. در این حالت، مالک ملک که فقط با قولنامه آن را خریده است، می تواند از طریق مراجع قانونی برای رفع تصرف اقدام کند.

وکیل متخصص در امور ملکی

انواع رفع تصرف ملک قولنامه ای

در قانون کشورمان ایران، دو نوع دعوی برای رفع تصرف ملک وجود دارد. از جمله:

  • دعوی رفع تصرف عدوانی: این دعوی زمانی مطرح می‌شود که شخص ثالثی بدون رضایت مالک، ملک او را تصرف کند. در این دعوی، مالک باید ثابت کند که ملک در تصرف او بوده و شخص ثالث بدون مجوز آن را تصرف کرده است.
  • دعوی خلع ید: این دعوی زمانی مطرح می‌شود که شخصی که ملک را تصرف کرده است، با رضایت مالک وارد ملک شده باشد، اما بعد از آن حاضر به تخلیه ملک نباشد. در این دعوی، مالک باید علاوه بر اثبات مالکیت خود، ثابت کند که متصرف، ملک را بدون مجوز در تصرف خود نگه داشته است.

نکته: در مورد املاک قولنامه ای، می توان از هر دو نوع دعوی برای رفع تصرف استفاده کرد.

شما همراهان گرامی می تواند از طریق شماره های موجود در سایت  ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد تماس حاصل نمایید.

مراحل رفع تصرف ملک قولنامه ای

برای اینکه ملکی را از تصرف رفع نمود، باید اقداماتی انجام داد. از جمله:

  • جمع آوری مدارک: اصل و کپی قولنامه، اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه، عقدنامه در صورت وجود، هر گونه مکاتبه ای با متصرف و شهادت شهود در صورت وجود مورد نیاز می باشد.
  • مراجعه به شورای حل اختلاف: در قدم اول باید به شورای حل اختلاف محل وقوع ملک مراجعه کنید. سپس در این مرحله، شما باید شکواییه خود را تنظیم و به همراه مدارک به شورای حل اختلاف ارائه دهید.
  • رسیدگی به شکایت: شورای حل اختلاف به شکایت شما رسیدگی می کند و در صورت اثبات تصرف غیرقانونی، دستور رفع تصرف را صادر می کند.
  • اجرای دستور رفع تصرف: پس از صدور دستور رفع تصرف، شما باید به همراه مامور اجرای احکام به محل ملک مراجعه کرده و دستور را اجرا کنید.

نکته: به یاد داشته باشید که قولنامه دستی به تنهایی برای اثبات مالکیت در ملک های قولنامه ای کافی نیست. اما می‌تواند به عنوان یک دلیل در کنار سایر مدارک و قرائن، در دادگاه مورد استناد قرار گیرد. همچنین شهادت شهودی که در زمان تنظیم قولنامه حاضر بوده‌اند، می‌تواند در اثبات مالکیت موثر باشد. البته اگر خریدار از زمان تنظیم قولنامه در ملک سکونت داشته یا از آن استفاده می‌کرده، می‌تواند به عنوان اماره تصرف به دادگاه ارائه شود.

وکیل رفع تصرف ملک قولنامه ای

دادگاه صالح برای رفع تصرف ملک‌قولنامه ای

طبق ماده ۱۲ آیین دادرسی مدنی، مرجع صالح برای رسیدگی به دعوای تصرف در ملک قولنامه ای و پس گرفتن آن، دادگاه محلی است که ملک در آن واقع شده است. به این معنا که اگر ملک در یک شهر و مالک در شهر دیگری باشد، باید برای اقامه دعوا به شهر محل وقوع ملک مراجعه نماید. ناگفته نماند در شهرهایی که شورای حل اختلاف وجود دارد، باید برای طرح دعوا به این شورا مراجعه نمود.

نکات مهم درباره رفع تصرف ملک‌قولنامه ای

  • اثبات مالکیت با قولنامه دستی دشوارتر از سند رسمی است.
  • در صورتی که قولنامه عادی در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده باشد، اعتبار بیشتری خواهد داشت.
  • تنظیم دقیق قولنامه دستی و ذکر تمام جزئیات معامله می‌تواند در اثبات مالکیت در دادگاه موثر باشد.
  • علاوه بر قولنامه، می توان از سایر مدارک مانند شهادت شهود، اماره تصرف، اقرار و سوگند برای اثبات مالکیت استفاده کرد.
  • همیشه قبل از هر گونه معامله ملکی، از یک وکیل متخصص در امور ملکی مشورت بگرفته تا مانع بروز مشکلات بعدی شوید.

وکیل پایه یک دادگستری مشهد

نمونه دادخواست رفع تصرف ملک‌قولنامه ای

ریاست محترم دادگاه ……….

اینجانب ………. مالک یک واحد آپارتمان به پلاک ثبتی ………. واقع در ………………………… هستم. در مورخ ……….، خوانده دعوی به نام ………. بدون رضایت و مجوز اینجانب، ملک مذکور را تصرف عدوانی / غاصبانه تصرف نموده و تاکنون از آن ملک استفاده می‌کند. حال با توجه به مالکیت اینجانب و تصرف عدوانی / غاصبانه خوانده، تقاضای صدور حکم به شرح خواسته ( رفع تصرف عدوانی / خلع ید از پلاک ثبتی ) را دارم.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

وکیل ملکی مشهد

نتیجه گیری

از آنجایی که پرونده‌های مربوط به رفع تصرف ملک قولنامه ای پیچ و خم‌ زیادی داشته و اثبات آن زمان زیادی به طول می انجامد، ممکن است فرد با ضرر و زیان‌های غیرقابل جبرانی روبه‌رو شود. از این رو توصیه می شود در چنین موقعیت هایی از تخصص یک وکیل ملکی استفاده کرده تا رفع تصرف در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود. در این راستا سختی بار اثبات دعوا با داشتن وکیل بسیار آسانتر شده و می‌توان به راحتی از ادله اثبات دعوا استفاده نمود.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ و ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ با عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد در تماس باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915