عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - راه های اثبات عسر و حرج در طلاق

راه های اثبات عسر و حرج در طلاق

طلاق راهی برای جدایی زن و مرد از یکدیگر است که درخواست آن دو جانبه بوده و هم مرد و هم زن می توانند اقدام به جدایی از طرف مقابل خود نمایند. البته نباید این موضوع را نادیده گرفت که زن تحت شرایطی خاص که مهم ترین آنها عسر و حرج است، می تواند از همسرش جدا شود. حال در این راستا برای اینکه اطلاعات ارزشمندی در مورد راه های اثبات عسر و حرج در طلاق بدانید، در ادامه با عباس شفیعی بهترین وکیل خانواده مشهد همراه شوید.

عسر و حرج چیست؟

مطابق ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی عسر و حرج به معنای وجود شرایطی در زندگی مشترک بین زوجین است که زندگی را برای آنها سخت کرده و امکان ادامه زندگی مشترک بین آنها را ناممکن ساخته است. البته تشخیص این موضوع با دادگاه بوده و صرفاً با گفته های زوجه نمی توان این ادعا را پذیرفت.

مواردی که شامل عسر و حرج زوجه می گردد شامل موارد زیر است. از جمله:

  • ترک زندگی مشترک توسط زوج به مدت ۶ ماه متوالی یا ۹ ماه متناوب
  • اعتیاد به استفاده از مشروبات الکی و مواد مخدر در صورت عدم قبول ترک
  • محکومیت زوج به حبس بالای ۵ سال
  • ابتلای زوج به بیماری های روانی غیر قابل درمان
  • ابتلای زوج به بیماری های جسمی صعب العلاج
  • اعمال خشونت و همسر آزاری توسط زوج
  • و …

وکیل طلاق توافقی مشهد

نکته: موارد عسر و حرج برای طلاق تنها شامل موارد ذکر شده در بالا نبوده و دامنه وسیع تری دارد. به همین دلیل هم قانون گذار محدودیتی برای این موضوع در نظر نگرفته است. البته اثبات عسر و حرج در دادگاه اهمیت بالایی داشته و اگر دادخواست طلاق به دلیل عسر و حرج به خوبی تنظیم شده و زن دلایل قانع کننده برای دادگاه ارائه دهد، احتمال موفقیت در دادگاه  زیاد خواهد بود.

راه های اثبات عسر و حرج در طلاق

برای اثبات موارد عسر و حرج ذکر شده در بالا راه کمی هموارتر بوده و مشکلات کمتری پیش روی شما قرارمی دهد. زیرا این موارد کاملاً مشهود بوده و با اثبات کارشناس و آزمایش های پزشکی می توان این موارد را در دادگاه اثبات کرد. اما مواردی از عسر و حرج هستند که اثبات آنها در دادگاه دشوار بوده و زوجه به راحتی نمی تواند اقدامات لازم را برای طلاق انجام دهد. در چنین وضعیتی گذشتن از حقوق مالی خود توسط زوجه دلیل بر این امر خواهد بود که وی در وضعیت مشقت باری بوده و ادامه زندگی مشترک برای وی امکان پذیر نخواهد بود.

البته در چنین مواردی بهتر است قبل از هر کاری با یک وکیل عسر و حرج مشورت کرده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید تا شاید بتوان راه حل بهتری برای اثبات خواسته ی شما در دادگاه ارائه شود.

شما همراهان گرامی می توانید از طریق شماره های موجود در سایت با عباس شفیعی وکیل پایه یک خانواده مشهد در تماس بوده و راهنمایی های لازم را نیز در این خصوص دریافت نمایید.

نکته: اگر عسر و حرج زن در دادگاه اثبات شود، دادگاه مرد را به طلاق دادن زن اجبار کرده و نیازی نیست که حتما مرد، راضی به طلاق دادن زوجه باشد. حتی در صورتی که اجبار کردن مرد به طلاق دادن زوجه امکان پذیر نباشد، زوجه با اجازه قاضی، طلاق داده خواهد شد.

 بهترین وکیل طلاق به دلیل عسر و حرج

مهریه در طلاق عسر و حرج

برخلاف تصور عموم که بر این باورند طلاق با ادعای عسر و حرج حق دریافت مهریه را از زن ساقط می کند، باید بگوییم که چنین نبوده و زن می تواند ضمن طلاق، تمام حق و حقوق قانونی خود از جمله مهریه، نفقه و … را مطالبه کرده و دریافت نماید.

حضانت فرزند در طلاق عسر و حرج

مطابق قانون حضانت فرزندان تا ۷ سالگی با مادر و بعد از آن با پدر است. اما در صورتی که عدم صلاحیت پدر برای نگهداری از فرزندان محرز باشد، دادگاه حضانت فرزندان بیشتر از ۷ سال را هم به مادر خواهد سپرد.

نکته: به طور معمول طلاقی که به دلیل عسر و حرج زوجه در زندگی مشترکش با زوج بوده، حضانت فرزندان به مادر داده می شود، مگر در موارد نادری که صلاحیت پدر برای دادگاه محرز باشد.

در این مطلب بخوانید: راه های اثبات عسر و حرج در طلاق

وکیل خانواده مشهد

نمونه دادخواست عسر و حرج برای طلاق

ریاست محترم دادگاه خانواده ……….

احتراماً به استحضار می رساند اینجانب ………. در تاریخ ………. مطابق سند نکاحیه ………. در دفتر ازدواج شماره ………. شهر ………. با خوانده دعوا ازدواج نمودم و حاصل زندگی مشترک ۲۳ ساله ما ۳ فرزند می باشد. متأسفانه از ابتدای زندگی با همسرم هیچ گونه تفاهمی با هم نداشته و حتی در جزئیات زندگی نیز با هم اختلاف نظر اساسی داریم که در طول زندگی مشترک همیشه صبر پیشه نموده و به دلیل وجود فرزندان و آینده آنها زندگی مشترک را تحمل نموده ام. اما در حال حاضر که فرزندانم همگی بالغ و رشید شده اند دیگر ادامه زندگی برای من غیرقابل تحمل شده است. لذا با بخشیدن کل مهریه خود که عبارت است از تعداد ………. سکه تمام بهار آزادی تقاضای صدور حکم طلاق مورد استدعاست.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل طلاق مشهد

نتیجه گیری

هر زمان زندگی مشترک برای زوجه سخت و طاقت فرسا شده و یکی از موارد قانونی در بیان عسر و حرج برای وضعیت وی موجود باشد، قانون از زوجه حمایت کرده و با دادخواست طلاقی که از جانب خود و یا وکیل قانونی وی داده شده، موافقت می کند. زیرا برای رهایی از چنین وضعیتی که غیرقابل تحمل بوده با جدایی طرفین از یکدیگر حل شده و می توان زندگی بهتری را پیش روی زن برای ادامه زندگی قرار داد. اما همانطور که می دانید اثبات و طی نمودن روال قانون در طلاق به دلیل عسر و حرج زمان‌بر بوده و نیازمند تجربه و تخصص لازم است. پس توصیه می شود قبل از هر کاری از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی وکیل خوب مشهد در تماس بوده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید تا آمادگی کامل برای اثبات ادعای خود در دادگاه داشته باشید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915