عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - تقسیم ارث بدون سند

تقسیم ارث بدون سند چگونه است

ارث، یک نهاد حقوقی، در قانون مدنی ما و برگرفته از شرع مقدس می باشد و بعد از فوت افراد، تحقق پیدا می کند. در این راستا بعد از فوت هر فردی برای تصرف در اموال وی باید اقداماتی انجام شود تا بتوان ماترک را بین وراث تقسیم کرد. در ادامه همراه بهترین وکیل حقوقی مشهد باشید تا نکات مهمی در مورد انحصار وراثت و تقسیم ارث بدون سند بدست آورید.

در قدم اول بهتر است توضیحی در مورد انحصار وراثت انجام داده و بعد از آن به سراغ اموال بدون سند رفته و توضیحاتی را بیان داریم.

انحصار وراثت چیست؟

بعد از فوت متوفی برای تصرف در اموال به جا مانده از مرحوم، ورثه باید گواهی انحصار وراثت از طریق شورای حل اختلاف انجام دهند. این گواهی یک مدرک قانونی است که ورثه بدون آن نمی توانند در هیچکدام از موسسات و ادارات دولتی درخواستی را ارائه دهند. زیرا در این گواهی وراث و میزان سهم آنها از ارث مشخص می گردد.

برای دریافت این گواهی مدارکی لازم بوده که در ادامه بیان می کنیم:

  • گواهی فوت
  • تنظیم استشهادیه رسمی
  • مدارک شناسایی ورثه

بهترین وکیل خوب مشهد

نوع گواهی انحصار وراثت صادر شده توسط شورای حل اختلاف متناسب با دارایی متوفی بوده و به دو صورت انجام می شود:

  1. انحصار وراثت محدود: این گواهی زمانی صادر می شود که اموال به جا مانده از متوفی تا ۵۰ میلیون تومان باشد.
  2. انحصار وراثت نامحدود: چنانچه دارایی متوفی بیشتر از ۵۰ میلیون تومان باشد گواهی انحصار وراثت نامحدود صادر شده و تفاوت آن با نوع محدود در این است که باید آگهی ۳۰ روزه توسط شورا انتشار گردد.

نکته: ورثه ی متوفی هایی که فوت آنها قبل از تاریخ ۱۳۹۵/۰۱/۰۱ اتفاق افتاده است باید از اداره ی مالیاتی اظهارنامه مالیاتی دریافت کرده و سپس به شورا ارائه گردد. ورثه ملزم به دریافت این اظهارنامه بوده و بدون آن شورا نمی تواند گواهی انحصار وراثت را صادر نماید.

حال که با اهمیت صدور گواهی انحصار وراثت آشنا شدید بهتر است به موضوع اصلی این مطلب که در مورد تقسیم ارث املاک بدون سند است، بپردازیم.

در ادامه بخوانید: تقسیم ارث بدون سند

وکیل انحصار وراثت مشهد

شرایط تقسیم ارث املاک بدون سند

همانطور که می دانید انحصار وراثت اموالی که فاقد سند هستند مشکلاتی ایجاد می کنند. اما برای اینکه این مشکل حل شده و گواهی انحصار وراثت صادر شود، ورثه دو راه حل در پیش خواهند داشت. از جمله:

  1. مشکلات و اختلافات ساختمان را برطرف نمایند.
  2. جریمه و خسارت تخلفات موجود را به شهرداری پرداخت نمایند.

نکته: برای اینکه بتوان از میزان تخلفات ساختمان، جرایم و … در مورد املاک باید به شهرداری مراجعه کرده و استعلام گرفت. بنابراین پس از تسویه حساب موارد ذکر شده می توان گواهی پایان کار ساختمان را اخذ و نسبت به صدور سند تک برگی اقدام نمایید. زیرا انحصار وراثت املاک قولنامه ای متوفی بدون صدور سند امکان پذیر نبوده به همین دلیل باید اقدامات لازم برای صدور سند را انجام داد.

وکیل حقوقی مشهد

مراحل انحصار وراثت ملک قولنامه‌ای

با توضیحاتی که در مورد شرایط تقسیم ارث املاک بدون سند بیان شد می‌ توان مراحل را اینگونه پیش برد:

  1. پرداخت عوارض شهرداری
  2. صدور گواهی پایان کار
  3. دریافت سند
  4. تهیه و تکمیل استشهادیه محضری در دفاتر اسناد رسمی ( حضور ۳ شاهد ضروری است )
  5. گواهی شدن فرم استشهادیه توسط دفتر اسناد رسمی
  6. مراجعه به دفتر الکترونیک خدمات قضایی و ارائه درخواست انحصار وراثت
  7. رسیدگی شورا به دادخواست و انجام اقدامات لازم جهت انتشار آگهی حصر وراثت نامحدود در روزنامه
  8. صدور گواهی حصر وراثت توسط شورا در صورت عدم مراجعه فرد ذی نفعی پس از گذشت یک ماه از تاریخ انتشار آگهی روزنامه

نکته: در زمان پرداخت جرایم و عوارض شهرداری، فرزندان نسبت به جنسیت خود باید سهمشان را پرداخت نمایند. یعنی پسر و دختر باید به نسبت ۲ به ۱ هزینه‌ها را تقبل نمایند. زیرا پس از فروش و یا تقسیم املاک، ارث پسر دو برابر دختر از ماترک خواهد بود.

در ادامه بخوانید: تقسیم ارث بدون سند

مشاوره رایگان وکیل حقوقی مشهد

تقسیم ارث بدون انحصار وراثت

تقسیم ارث بدون گواهی انحصار وراثت امکان پذیر نیست. زیرا دخل و تصرف وراث در مورد سهم الارثشان فقط با ارائه مدارک لازم امکان پذیر بوده که ضروری ترین آنها گواهی انحصار وراثت خواهد بود.

البته در شرایطی خاص که ورثه به موجب تقسیم نامه با تقسیم ارث مشکلی نداشته و با یکدیگر توافق کرده باشند یا بخواهند برای استفاده از اموال به ارث رسیده مانند زمین کشاورزی تقسیم ارث انجام دهند، به گواهی انحصار وراثت نیازی نخواهد بود. اما باید به یاد داشت که این اقدام در آینده مشکلاتی پیش آورده، پس بهتر است وراث برای تقسیم ارث از طریق گواهی انحصار وراثت اقدام نمایند.

نمونه دادخواست گواهی انحصار وراثت

احتراماً به استحضار می رساند شادروان ………. (مورث اینجانب) فرزند ………. به شماره شناسنامه ………. متولد سال ………. صادره از ………. که نسبت ………. با بنده دارند، در تاریخ ………. به علت ………. در منزل/ بیمارستان مرحوم گردیده اند. متوفی پیرو دین ………. و مذهب ………. بوده اند و وراث در زمان فوت ایشان عبارتند از:

………. فرزند ………. به شماره شناسنامه ………. متولد ……….
……….فرزند ………. به شماره شناسنامه ………. متولد ……….
و …

متوفی به جز ورثه فوق وراث دیگری ندارند . لذا رسیدگی و صدور گواهی انحصار وراثت مورد استدعاست.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

مشاوره رایگان وکیل انحصار وراثت مشهد

نتیجه گیری

با در نظر گرفتن توضیحات ذکر شده در بالا می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که گاهاً افراد به دلایل مختلفی املاک و دارایی های خود را در مرکز اسناد رسمی ثبت نکرده و سند رسمی دریافت نمی کنند. همین امر هم سبب ایجاد مشکلات متعددی در تقسیم ارث شده و سردرگمی هایی ایجاد می کند. بنابراین توصیه ما در چنین مواقعی کمک از یک وکیل خبره است تا بتوان در کمترین زمان ممکن مشکلات را حل کرده و بهترین نتیجه را کسب نمود. در این راستا بهتر است قبل از هر اقدامی از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی وکیل انحصار وراثت مشهد در تماس بوده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید. در این صورت می توانید از سردرگمی خلاص شده و بهترین راه را برای حل مشکل پیش بگیرید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915