عباس شفیعی - بهترین وکیل در مشهد - قرار کارشناسی در پرونده های حقوقی

قرار کارشناسی در پرونده های حقوقی

نظریه کارشناسان رسمی دادگستری یکی از مهمترین فاکتورهایی است که در نتیجه پرونده های حقوقی تاثیر گذار است. به همین دلیل عباس شفیعی وکیل پایه یک حقوقی مشهد در این مطلب سعی در توضیح قرار کارشناسی در پرونده های حقوقی دارد. از این رو برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با این وکیل خوب مشهد نیز همراه شوید.

کارشناسی پرونده چیست؟

با وجود اینکه قاضی در زمینه ی حقوق و فقه اطلاعات کافی دارد، اما در برخی موارد پیش می آید که برای مواردی از علم و تخصص یک کارسناس دیگر استفاده کرده و سپس رای نهایی را صادر نماید. زیرا قاضی علی‌رغم تخصص خود به تخصص های دیگر که دارای جنبه فنی و تخصصی است نیازمند بوده و این امر را در صورت جلسه دادگاه می نویسد تا قرار کارشناسی دادگاه صادر شود. بنابراین مطابق ماده ۲۶۱ قانون آیین دادرسی مدنی کارشناس باید اموری که از طریق دادگاه به وی ارجاع شده را قبول و اقدامات لازم را انجام دهد. البته در موراد استثنایی کارشناس می تواند با وجود عذر موجه، مورد ارجاع شده را قبول نکند.

عباس شفیعی وکیل حقوقی مشهد

نکته: برای طرفین دعوا این امکان وجود دارد که شخصی را به عنوان کارشناس برای رسیدگی به موضوع مشخص کنند.

نکته: نظریه کارشناس به عنوان اماره بوده و به منظور یاری دادن به قاضی مورد استفاده قرار گرفته اما اعتبار آن کمتر از ادله دادرسی می باشد. از این رو  اگر نظریه کارشناس با ادله ای که طرفین اعلام کرده اند در تعارض باشد، قابل پذیرش نخواهد بود.

انواع قرار کارشناسی دادگاه

قرار کارشناسی دادگاه با توجه به ماهیت موضوع دعوا متفاوت بوده و به دو دسته ی حقوقی و کیفری تقسیم می شود. بنابراین باید از قبل مشخص باشد که موضوع پرونده حقوقی است یا کیفری. اما از آنجایی که موضوع مطلب ما در مورد قرار کارشناسی در پرونده های حقوقی است، در ادامه سعی داریم بیشتر قرار کارشناسی پرونده های حقوقی را مورد بررسی قرار دهیم.

تعهدات مالی و یا غیر مالی می توانند در پرونده های حقوقی جای گیرند. از جمله پرونده های مربوط به طلاق، نفقه، ارث، مطالبه سرقفلی و … از این نوع پرونده ها هستند که برای بررسی جوانب فنی و تخصصی به کارشناس ارجاع داده می شوند.  حال کارشناس باید در زمینه ی مسائل حقوقی دانش، تخصص و تجربه کافی را داشته باشد تا جوانب کار را به درستی سنجیده و به قاضی اعلام نماید. در نتیجه  قاضی بر اساس نظر کارشناس رای صادر کرده از این رو اعلام نظر کارشناس بسیار مورد اهمیت خواهد بود.

عباس شفیعی وکیل پایه یک دادگستری مشهد

نحوه تعیین کارشناس

از دو طریق کارشناس انتخاب خواهد شد. از جمله:

  • به صورت تراضی: در پرونده هایی که باید ارجاع به کارشناس شوند، طرفین دعوا می توانند قبل از انتخاب کارشناس از طریق دادگاه، خود کارشناسی را به صورت تراضی انتخاب کرده و به دادگاه معرفی کنند. بنابراین اراده و خواست مشترک طرفین دعوا در انتخاب کارشناس تاثیر خواهد داشت. ناگفته نماند که طبق ماده ۲۶۸ قانون، در برخی مواقع امکان دارد کارشناسی که از طریق تراضی انتخاب می‌شود، غیر از کارشناس رسمی باشد.
  • به قید قرعه: اگر طرفین دعوا برای انتخاب کارشناس به تفاهم نرسند، دادگاه این کار را انجام خواهد داد. به این نحو که از میان افراد دارای صلاحیت فردی را با قید قرعه انتخاب خواهد نمود. البته قرعه در زمانی کارایی دارد که کارشناسان دارای صلاحیت در رشته مربوطه از یک نفر بیشتر باشد.

مشاوره رایگان با وکیل حقوقی

اقدامات کارشناس برای قرار کارشناسی در پرونده های حقوقی

کارشناس موظف خواهد بود در مدت زمانی که دادگاه تعیین کرده، بررسی های لازم را انجام و نظر خود را کتبی به دادگاه اعلام نماید. در صورتی که کارشناس برای بررسی موضوع نیاز به زمان بیشتری داشته باشد، می تواند از دادگاه مهلت خواسته و نتیجه بررسی های تکمیلی را در زمان تمدید شده اعلام دارد.

چنانچه کارشناس در زمان تعیین شده نظر خود را اعلام نکند، دادگاه کارشناس دیگری را تعیین و پرونده را به آن ارجاع خواهد داد. البته اگر کارشناس اول قبل از انتخاب کارشناس دوم، نظر خود را اعلام کند، دادگاه آن را قبول کرده و ترتیب اثر می دهد. البته تاخیر در اعلام نظر کارشناسی تخلف بوده و در مراجع انتظامی مربوطه قابل پیگیری خواهد بود.

هزینه قرار کارشناسی دادگاه

به طور مسلم کارشناسی پرونده دارای هزینه بوده که دادگاه میزان آن را با در نظر گرفتن موضوع مورد کارشناسی تعیین می کند. حال این هزینه را چه کسی باید پرداخت کند به این بستگی دارد که در چه مرحله ای پرونده به کارشناس ارجاع داده شده است.

اگر پرونده در مرحله بدوی ارجاع به کارشناس شده باشد، پرداخت هزینه کارشناسی با خواهان دعوا بوده و اگر در مرحله تجدیدنظر دادگاه نظر کارشناس را لازم بداند و پرونده به کارشناس ارجاع شود، پرداخت هزینه با طرفی است که درخواست تجدیدنظر را داشته است.

نکته: اگر قاضی متوجه شود که نظرات کارشناس صحیح نیست، می‌تواند بدون توجه به آن، تصمیم خود را صادر کند.

بهترین وکیل مشهد

نمونه دادخواست ارجاع پرونده به کارشناس

احتراماً به استحضار می رساند با توجه به اینکه اینجانب ………. در تاریخ ………. در دفترخانه شماره ………. شهرستان ………. به موجب رجوع در مدت عده به زوجیت دائم خوانده محترم در آمده‌ام. نظر به اینکه تامین نفقه بنده بر عهده شوهرم بوده و ایشان از ابتدای تاریخ رجوع از این کار استنکاف نموده و هیچ نفقه ای نپرداخته است. فلذا رسیدگی و صدور حکم به پرداخت نفقه ایام زوجیت از تاریخ ………. که  ابتدای رجوع بنده است لغایت زمان رسیدگی و صدور حکم و اجرای دادنامه مستندا به مواد ۱۱۰۶ و ۱۱۰۷ قانون مدنی به انضمام جمیع خسارات و هزینه دادرسی مورد استدعاست. برای تعیین میزان نفقه متعلقه نیز با لحاظ شئونات مربوطه جلب نظر کارشناس مستدعی است.

عباس شفیعی بهترین وکیل پایه یک دادگستری مشهد

عباس شفیعی بهترین وکیل نفقه مشهد

نتیجه گیری

در این مطلب قرار کارشناسی در رابطه با دعاوی حقوقی را مورد بررسی قرار دادیم و گفتیم در مواردی که موضوع پرونده تخصصی باشد، دادگاه به دو صورت قرار کارشناسی صادر خواهد کرد. حال با وجود تمام توضیحات ارائه شده در بالا اگر باز هم سوالی در ذهن دارید که بی جواب مانده و یا پرونده ای با این مشخصات دارید که نیازمند پیگیری تخصصی توسط یک وکیل خوب است، می توانید از طریق شماره های موجود در سایت ( ۰۹۱۵۲۰۳۲۰۰۲ یا ۰۵۱۳۷۶۷۰۱۸۱ ) با عباس شفیعی وکیل پایه یک حقوقی مشهد در تماس بوده و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

مرکز حقوقی محیا حق توس این افتخار را دارد که در کلیه دعاوی، امور شما را به‌ عهده گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
نیاز به مشاوره دارید
سلام! برای صحبت در واتساپ لطفا برروی نام وکیل کلیک نمائید.
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
اسکرول به بالا مشاوره تلفنی : 2002 203 0915